Illalla Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Hjemme hos oss har vi en hylle i kjøkkenskapet som er fyllt opp med "stæsj" -altså ting som ikke egentlig har noe annen plass(type: pass, teipdispenser, bussrute, gavebånd, en kjetting, mottatte kort og brev, parfymeprøver, dagbok fra i fjor, div skruer, pennal, "puter" til å sette under stolben++ masse annet rart). Av denne grunnen har skapet blitt hetende random closet(vi snakker engelsk hjemme) Men så har det seg sånn, at vi begynner å få litt mer "random places" enn kun denne hylla. Bl a en flettet kurv på kjøkkenbordet, nesten full, noen skuffer her vet pc bordet er nesten fulle av hva jeg vil kalle random osv osv Er dette noe andre har også? Hvordan skal man klare sortere sånne greier, hvordan gjør dere det? Tror dere det kommer til å utvikle seg til mange flere sånne bokser eller kurver også, med tiden?
uebi Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Yes, samme her. Jeg har 2 regler for sånne ting: 1. sortere 2. kaste. Den første gjør at når jeg rydder bort noe, den går alltid i det samme skuffet. Det er veldig viktig, fordi når du tar vare på noe er det fordi du kan trenge det igjen (hvis ikke, gjelder regel nr 2) og den viktigste er å kunne finne den igjen. Eksempel: alt som gjelder planter (saks, ernæring, tråd, små vaser, etc.) alt som gjelder gaver (papir, pynt, sløyfer, osv.) alt som gjelder kjæledyr and so on. Det blir mye lettere når du vet at neste gang du trenger en gammel halsbånd den ligger i "dyreskuffet" eller pappeske. Du må finne inn i deg en måte å kategorisere som passer deg, så at du tenker "like" hver gang du leter etter noe eller rydder opp. Jeg har kjopt meg masse små plastikkkurver for å holde sammen gjestander av samme type, og en del andre oppbev.bokser med lokk for ting som må ned i kjelleren eller i kottet. Jeg skriver alltid på lokken hva ligger inn.... regel 2. når jeg ser at noe blir ikke brukt i flere år, og vet at det blir aldri brukt, det "rangerer" jeg enten i søppeldunken eller i "gi bort" pappeske (til loppemarket eller venner med yngre barn osv.) Jeg har flyttet mange ganger og har lært at i livet må vi reise med en lett ryggsekk....og prøver å huske hele tiden at de viktigste og vakreste ting i livet er de som vi IKKE kan ta med oss i graven! Lykke til!!!!!!! adriana
Illalla Skrevet 23. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2008 det er nemlig den sorteringen som er så vanskelig. Vanligvis ellers er jeg ganske så god på å få orden, men det er jo på saker som har en ganske så klar "kategori" feks er jo alle mine hobbysaker og maling og greier til plantestell pent og pyntelig i esker og verktøykasser som seg hør og bør. Det er alle disse greiene som hoper seg opp, de har liksom ingen bestemt kategori, eller det er sånn at det er en eller to ting kun som tilhører samme "eske". Hvor hører passene hjemme foreksempel? filsystemet for viktige papirer? Og hva med feks greier man bruker litt nå og da, mens dens "designerte kategori" er på lagring i kjelleren? En "nå-og-da"-eske?(som lynlim og brillerens og sølvteip) Og jeg har allerede en plass for saker som er under fiksing, pågående prosjekter, ting som skal limes etc. og den har jo stor utskifting av hva som befinner seg der. Tror nesten jeg må kjøpe et eget skap til alle sånne kategoriserte greier for så å få dem ut av syne, på samme plass. Nå er det litt hulter-bulter hvor det som er ferdig sortert befinner seg.
Gjest Bond Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 (endret) Vi har et par små skål som er bare rot, men ikke så mye. I tillegg har jeg en dippedutt boks i hyllen og samboer har et par steder. Men de blir ikke så rotete virkelig, og jeg synes det er ganske grei system likevel. Passene er sammen med viktige papirer (har to mapper for sånt, sammen med andre originaldokumenter, fødselsattester og sånt). Og for teip har jeg en hel ekstra boks i roterommet - for forskjellige grunn har vi en del teip. Vi har nemlig roterom der vi har alle slags bokser med navneskilt på Gamle dagbøker er i min personlig eske sammen med forskjellige gamle bursdagskort og sånt. Det er ting jeg vil beholde som har noe personlig verdi for meg. Skruer, stole'puter', støvsugerdeler og sånt går under 'husholdningstilbehør' her. Helt logisk Endret 23. august 2008 av mrs_bond
uebi Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Den jeg gjør for papirer er å kjøpe mange plastmapper med en gang, så de er tilgengelige når jeg trenger dem, skrive emne på side og legge dem som bøker (stående) i bokhylla. Emner her er for eks.: Helse (for meg), barn (1 hvert med navn på, og der går alt som gjelder skole, helse, kurs osv.) Betalte Regninger, Oppussing av huset (alt fra tilbudet fra rohrleggen til betalte regninger til reklamer som kunne interessere NÅ), Forsikring, Jobb (kontrakter osv) Skatt (lønnslipp osv.) Skilsmisse (hee hee...alt fra rettsaken, notater, avtaler osv) Folkeregisteret (egentlig noe annet på italiensk som betyr alt som gjelder personlig ID osv) der har jeg personsnummer til alle, bostedattester, og lignende papirer) Diplomer (alt som gjelder hver eneste liten kurs, universitet, osv. for meg) Telefoni og internet (kontrakter, passordet til adsl etc., drivers til pc). Du kan finne ditt eget måte etter hvert. Jeg hadde en mappe "Foreløpig" men det virket ikke, bare glemte ting i det, så jeg bruker å betale regninger med en gang og alle de andre papirer blir "brukt" med en gang: sett inn konvolutten og skrive adresse på, om de må sendes noe sted, inn i baggen om de må gis til noe, osv. eller rett i arkivet øyeblikkelig når jeg får dem. En gang i året (når jeg har tid) flytter jeg alt som er i hvert mappe og som gjelder bare 1 år i en brun konvolutt, med samme emne enn på mappen og året det gjelder, og legger konvoluttene i en pappeske i kjelleren. Det gjelder of course ikke diplomer, attester og ting som blir alltid i bruk. Ahem. Jeg har jobbet i banken i 15 år....derfor..... Passene ligger i en skuffet sammen med gamle lommebøker, siste skuffet i rekke så det er lettere å huske. Jeg bruker å ordne alt som går galt i huset, så jeg har masse verktøy. Den jeg bruker nesten daglig (skruetrekkere, spiker, hammer, tang, lym, tape osv) ligger i en fin fargede verktøykasse i gangen. Resten er i kjelleren, i en stygg gammel men stor verktøy kasse. Det ser slitsomt ut, men er det ikke mer slitsomt om du må lete overalt for noe du trenger, og må kanskje kjøpe den igjen? Tenk sånn: alt kan kategoriseres, resten er bare søppel....
Illalla Skrevet 23. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2008 Det ser ut til at papirene er i orden i deres hus da, uebi =) Jeg har forsåvidt ganske god orden ellers, i papirer og bøker og perler og tekstiler og alt mulig annet. Det er derfor det irriterer meg så forferdelig at jeg har disse "skrot"haugene som jeg ikke kan få skikk på. Jeg kan ikke kaste alt heller, noe sikkert ja, men mesteparten nei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå