Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 Egentlig skulle min sønn begynne på privat svømmekurs nå. Men jeg er veldig i tvil om jeg bør gjøre det..Det har tidligere vært overgrep mot smågutter i denne svømmehallen. Han er for stor til å være med i kvinnegarderoben. Han er veldig stille og sjenert. Og han skal jo også ha svømmeundervisning på skolen. Jeg kan dessverre ikke svømme selv så jeg kan ikke lære han det andre steder. Hva tenker andre om dette?
Flua Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Jeg tenker det samme som deg.........men, så tenker jeg like fort at det er viktigere at de lærer å svømme. Det er sannsynligvis farligere å kjøre bil dit enn å sende han i garderoben. Hva kan man gjøre? Man må snakke med de om kroppen, at den er bare hans, at han må være litt på vakt. Jeg har to gutter, og har kommet med små drypp om dette siden de var ganske små. Ikke for mye, men litt av og til. Tror ikke det er så mye mere man kan gjøre. Man kan ikke pakke ungene inn i bomull, selv om man noen ganger vil det.
Gjest imli Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Nå er det jo veldig viktig at ungene lærer å svømme også da - jf. masse drukningsulykker de siste åra som sikkert kunne vært unngått. Norske barn svømmer dårlig, blandt de dårligst i Europa. Jeg ville i alle fall tenkt meg nøye om før jeg lot vær å la sønnen min lære å svømme pga en hypotetisk risiko som sannsynligvis ikke blir noe av. Få heller faren hans eller en annen mannlig slekting/venn, evnt eldre venn av gutten, til å være med i garderoben hvis du er redd. Ikke ta fra gutten din muligheten til å lære å svømme!
thapara Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Du har ikke noen eldre mannlige slektninger eller venner du stoler på som kan bli med?
Gjest Tigress Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Send han på kurs, nokre risker må ein ta her i livet.
Gjest ts Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Send han på kurs, nokre risker må ein ta her i livet. Men konsekvensene er vel kanskje litt forskjellige.....
Gjest Emera Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Det er neppe slik at du må velge mellom svømmeferdighet eller overgrep her. Overgrep kan skje over alt, og at det har skjedd i denne hallen tidligere betyr ikke at det er større fare for at det skal skje der enn det er andre steder. Med mindre dere vet at det vil skje, med det er vel lite sannsynlig. Jeg forstår at foreldre er redde for overgrep med fokuset på denne problematikken vi har i dag. Likevel mener jeg at hvis man skal la redselen styre seg så til de grader så kan man ikke la barna gå ut alene noensinne.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Det er neppe slik at du må velge mellom svømmeferdighet eller overgrep her. Overgrep kan skje over alt, og at det har skjedd i denne hallen tidligere betyr ikke at det er større fare for at det skal skje der enn det er andre steder. Med mindre dere vet at det vil skje, med det er vel lite sannsynlig. Jeg forstår at foreldre er redde for overgrep med fokuset på denne problematikken vi har i dag. Likevel mener jeg at hvis man skal la redselen styre seg så til de grader så kan man ikke la barna gå ut alene noensinne. Men det er jo forskjell på å være ute og å være i sammen med andre nakne.... Det er jo en kjensgjerning at mange overgrep har skjedd i svømmehaller. Men under kurs så er det vel kanskje flere barn der.. Har ikke svømmehaller vakter? Og nå som det jo nettopp er så mye fokus på svømming; hvorfor er det da så dårlig sikkerhet...
Helen Skrevet 23. august 2008 #9 Skrevet 23. august 2008 Siden min 8 år gamle gutt er veldig lite selvstendig og ligger langt etter jevnaldrende i utvikling så kan ikke han være alene i garderoben når vi er i svømmehallen. Han er for stor til å være med i damegarderoben så derfor har vi løst dette med at han er med meg i handicapgarderoben. Der er det forheng forran hver 'bås' og forran dusjen så ingen reagerer på at han er med dit.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Siden min 8 år gamle gutt er veldig lite selvstendig og ligger langt etter jevnaldrende i utvikling så kan ikke han være alene i garderoben når vi er i svømmehallen. Han er for stor til å være med i damegarderoben så derfor har vi løst dette med at han er med meg i handicapgarderoben. Der er det forheng forran hver 'bås' og forran dusjen så ingen reagerer på at han er med dit. Ok. Dette er en løsning. Tusen takk for svar :-)
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 Ok. Dette er en løsning. Tusen takk for svar :-) Det er vel ikke akkurat regnet som et handicap at sønnen din er for stor til å være med i damegarderoben?
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 Det er vel ikke akkurat regnet som et handicap at sønnen din er for stor til å være med i damegarderoben? Når min sønn ikke er av de mest utadvente som er istand til å ta igjen evt. overgripere og heller ikke har andre kjente som kan være med i garderoben bryr jeg meg ikke om hva du måtte synes om dette. Bedre føre var, mener jeg. Men jeg vil selvsagt gjøre som vi får beskjed om, om det blir tilsnakk. Jeg har faen ikke tenkt å gjøre det lett for overgripere!
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #13 Skrevet 23. august 2008 Tja, det kan det jo hende du gjør uansett ved å tillate at guttungen er sjenert og beskjeden... Men det er en helt annen diskusjon.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 Tja, det kan det jo hende du gjør uansett ved å tillate at guttungen er sjenert og beskjeden... Men det er en helt annen diskusjon. Tillate? :klø:
Gjest Augustina Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 Snakke med barnet om hva som er tillatt og ikke for ham/andre å gjøre. Si at det finnes mennesker som ikke er snille. Forklar at han må kle av seg, dusje og gå rett i svømmehallen. Forbered og snakk om det. Ikke unngå enhver potensiell farlig situasjon (mener ikke "bare" overgrepsfaren i svømmehall, men også mye i livet som KAN være farlig). Det taper barnet ditt aller mest på.
Gjest ¤bella¤ Skrevet 24. august 2008 #16 Skrevet 24. august 2008 Overgrep kan skje overalt. Ikke bare i svømmehallen, så om man skal gå rundt å være redd for det er man nødt til å låse barna inne.
MarianneE Skrevet 24. august 2008 #17 Skrevet 24. august 2008 Nå er det jo veldig viktig at ungene lærer å svømme også da - jf. masse drukningsulykker de siste åra som sikkert kunne vært unngått. Norske barn svømmer dårlig, blandt de dårligst i Europa. Jeg ville i alle fall tenkt meg nøye om før jeg lot vær å la sønnen min lære å svømme pga en hypotetisk risiko som sannsynligvis ikke blir noe av. Få heller faren hans eller en annen mannlig slekting/venn, evnt eldre venn av gutten, til å være med i garderoben hvis du er redd. Ikke ta fra gutten din muligheten til å lære å svømme! Godt svart!!!
Gjest Gjest Skrevet 24. august 2008 #18 Skrevet 24. august 2008 Når min sønn ikke er av de mest utadvente som er istand til å ta igjen evt. overgripere og heller ikke har andre kjente som kan være med i garderoben bryr jeg meg ikke om hva du måtte synes om dette. Bedre føre var, mener jeg. Men jeg vil selvsagt gjøre som vi får beskjed om, om det blir tilsnakk. Jeg har faen ikke tenkt å gjøre det lett for overgripere! Og du tror han blir mer utadvendt av at du overbeskytter ham? Jeg synes du er overhysterisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå