Gjest Grafica Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg liker best å kjøpe butikkkværnet kjøttdeig, siden jeg synes det er lettere å steke og bedre i smak. Men er det noen som vet om det er noe forskjell salt/fett/kalorimessig på butikkkvernet og ferdigpakket? Det varierer jo sikkert litt fra butikk til butikkk, men sånn generelt? Og hva er "sunnest" av kjøttdeig av okse/ku, svin og lam?
eriksen Skrevet 23. august 2008 #2 Skrevet 23. august 2008 Jeg liker best å kjøpe butikkkværnet kjøttdeig, siden jeg synes det er lettere å steke og bedre i smak. Men er det noen som vet om det er noe forskjell salt/fett/kalorimessig på butikkkvernet og ferdigpakket? Det varierer jo sikkert litt fra butikk til butikkk, men sånn generelt? Og hva er "sunnest" av kjøttdeig av okse/ku, svin og lam? Det er standardiserte regler for hva man kan kalle "kjøttdeig", "karbonadedeig" osv. alt etter fettinnhold, vanninnhold m.m, så det lønner seg å spørre de som står bak disken rett og slett! Kjøttdeig skal ha maks 14-15 % fett.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Hva som er sunnest av kjøttdeig fra de ulike dyra kommer an på fettinnholdet, men også typen fett. Fett fra lam er det mest usunne (mettet og vanskelig for kroppen å bryte ned), dessuten er min erfaring at lammekjøttdeig inneholder MYE fett. Det er ellers sunnere, men dyrere, å kjøpe karbonadedeig enn kjøttdeig av storfe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå