Gå til innhold

kostholdsendinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo!

Æ har fått konstantert forhøyede verdier av kolesterol. Så dermed må æ skift kostholdet mitt.

Kva slags mat må æ unngå? fikk noen tips av legen, men trenger litt mer.

Er det noen flere i samme situasjon? Hva slags retter lager dere?

Mange takk på forhånd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med Vita hjertegod-produktene? de skal være gunstige for kolesterolet :jepp: Både ost, majones, kaviar, leverpostei, juice...

Unngå eggeplomme, masse kolesterol, og også mettet fett (slikt man finner i pølser, hurtigmat osv) må du ikke spise for mye av.

Lurt med oljer, de øker andelen av det gode koleserolet...

Gjest Gjest_Ella_*
Skrevet

Jeg har familiær hyperkolesterolemi, og spiser en del av dette:

Kylling/hvitt kjøtt

Svin

Fisk (laks er bra fett)

Avocado (bra fett)

Olivenolje, rapsolje

Frukt og grønt

Magert pålegg (magerost, skinkepålegg, mager leverpostei)

Om du leser på varedeklarasjonen ser du hvor mye fett det er i maten, og det finnes jo mye pålegg som er mager-varianter av nå.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk takk for svar :)

Æ synes det er en utrolig stor skifting av kostholdet og ikkje minst er det hardt. Men æ prøver så godt æ kan.

Æ fikk bla beskjed om at æ måtte holde meg unna: egg, kaviar, nøtter, yougurt, melk, ost (kan her evt ta lettproduktet..)..

Hva slags retter lager dere? har dere noen tips på gode og spennende retter? :) Nå har det blitt veldig mye kylling og kalkun, men en gang blir man jo lei av det.. Prøver å fornye rettene hver gang, men æ ikkje alltid like kreativ=P

Skrevet

Legen din er nok lite oppdatert. Det viktigste for å senke kolesterolet ditt vil være å gå ned i vekt - å forandre/bedre kostholdet ditt alene vil ikke bidra nevneverdig alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...