Shake Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg bor i en helt ny leilighet (sokkel), så og si midt i byen. Trives godt her, men det er to ting som plager meg. Det er fuktig her HELE tiden, og da mener jeg skikkelig fuktig. Man kjenner det med en gang man åpner ytterdøra. Tapeten er faktisk begynt å "boble" litt enkelte steder og det er konstant dugg på rutene. Jeg har ventilene åpne til en hver tid og bruker å åpne alle vinduene og lufte skikkelig et par ganger om dagen, men da blir det så kaldt her, og jeg har en liten baby som ligger mye på gulvet. Så over til problem nummer to. Edderkopper!!! :gråte: Regner med de sniker seg inn når jeg åpner vinduene og de er STORE!!! I tillegg til edderkopper har jeg funnet flere tusenbein og faktisk også maur. Støvsuger og vasker leiligheten 1-2 ganger i uka, og i tillegg går jeg over gulvene med tørrmopp hver dag, siden babyen ligger der. Synes det er ekkelt å ha så mange og store innsekter inne i huset og lurer derfor på om noen vet hvordan jeg blir kvitt både fuktigheten her og de heslige krypene jeg har på besøk?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 kjøp en luftavfukter! har planer om å kjøpe en selv, vet ikke hvor mye de koster, men de trenger vel ikke være altfor dyre. skal i hvertfall forsøke meg til en med midt-på treet pris i første omgang.De heslige krypene forsvinner nok da.
Serenity88 Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Koster ca 1500,- absolutt verdt det! Spray permetrin i alle vinduskarmer og dørkarmer, og ikke vær hjemme rett etterpå (særlig med tanke på babyen), spray på utsiden! Holder seg borte som bare det! Trenger bare spraye hver vår, og en sånn boks koster nesten ingenting hos Felleskjøpet
Mosefruen Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Dersom du leier så er det viktig at du tar kontakt med utleier og forteller om fukten og maur. Maur kan være skadlig om de får holde på, og fukten inne kommer mest sansynlig av at huset enten er for tett eller at det er dårlig fuktsperrer mot bakken. Begge deler er det viktig at blir rettet opp og om du ikke varsler så kan du stå erstatningsersvarlig Du skal ikke betale for disse utbedringene med mindre du har gjort ettellerannet som fører til at problemene har oppstått (noe jeg tviler på). En så fuktig leilighet er nok ikke sunn, så jeg ville ha forsøkt å gjøre noe med det, en luftavfukter er smart, men jeg ville nok ha forsøkt å finne ut hva det kommer av også.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Hei! Hvis du har mulighet til det ville jeg sett etter et annet sted å bo. Har selv bodd i en nokså fuktig kjellerleilighet i 2 år, og har aldri før vært så mye syk som de siste 2 årene. Blir slapp og trøtt av innemiljøet her. En vet aldri om det også kan være mugg i veggene osv. Slikt kommer lett når det er fuktig. Dette kan føre til astma og allergier. (skulle gjerne flyttet selv også naturligvis, men har kjøpt, og må bare igjennom en aldri så liten rettsak pga alt som er feil med leiligheten først, så vi må bare holde ut). Luftavfukter hjelper mye også. Ta det opp med utleier/selger du. Det ordner seg nok
Gjest New Dawn Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Jeg hadde flyttet på flekken .. det er regelrett helseskadelig å bo i så fuktig bolig som det du beskriver her. Her må huseier sjekke hva fuktigheten skyldes - veldig ofte må det dreneres på nytt rundt huset ..
Rosalie Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Sier som de to over her: Flytt! Det er helsefarlig å bo i fuktige leiligheter, og du har et lite barn å ta var på. Små barns lunger er ikke ferdig utviklete enda, og å bo slik er omtrent en sikker formel for at barnet skal utvikle luftveisinfeksjoner og luftveissykdommer.
AnetteR Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Som allerede nevnt; Det å bo i en leilighet med mye fukt er veldig helseskadelig. I tillegg til at man lettere blir syk, vil det å bo på et slikt sted på sikt være kreftfremkallende og allergifremkallende. Sannsynligvis er det sopp og andre skader inni veggen, tenk på alt du puster inn hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå