Gå til innhold

spiser dette i løpet av en dag, sunt eller usunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke sikker på hvor mange kcal jeg får i meg i løpet av en dag, for jeg er usikker på hvor mange gram hver ting inneholder osv, så skjønner ingenting av det som står på nettet. Til opplysning er jeg 165 cm og veier 53 kg. Trener ca 4 ganger i uken, med både kondisjonstrening og styrketrening. Noen her som kan finne ut for meg ca hvor mye kcal jeg spiser i løpet av en vanlig hverdag?

til frokost: ca 1 dl havregryn som jeg koker i vann, altså havregrøt, med et halvt eple og litt rosiner + 1 lite glass skummet melk.

om jeg spiser mellom-måltid: yoghurt med 0,1% fett, eller en gulrot

lunsj: enten to grove brødskiver fra bakeren med go' & mager leverpostei fra gilde på den ene, og krydderskinke med tomat på den andre, begge uten smør. og noen ganger spiser jeg et grovt rundstykke fra butikken, med 1 banan ved siden av.

middag: det som er til middag, pluss litt grønnsaker eller salat, spiser ikke så mye av selve porsjonen, spiser meg aldri stappmett. + 1 glass vann til.

kveldsmat: 2 grove brødskiver fra bakeren, med makrell i tomat, go' & mager leverpostei fra gilde, eller litt omelett med spekeskinke på brødskiven. + 1 lite glass melk. I tilleg spiser jeg frukt 1 - 1 1/2 time etter kveldsmaten, da det som regel går i en halv mango, med enten litt bringebær eller litt druer til, eller ananas.

Jeg drikker også vann gjennom hele dagen.

Hørtes dette mye ut?

Takk på forhånd:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke regnet på det, men det trenger jeg heller ikke å gjøre for å si at det er altfor lite mat i løpet av en dag..

Du må være mye sliten og urolig?

Gjest Gl@mB@be
Skrevet

Jeg syns dette ser veldig bra ut jeg da :)

Skrevet
Jeg syns dette ser veldig bra ut jeg da :)

Dette er ikke ment som noen kritikk i det hele tatt, men; hvordan kan du si det, når du og leser at TS i tillegg trener harde økter 4 ganger i uken?

All viten sier jo da at skal man unngå og f.eks gå i sparebluss etterhvert, så må man ligge i høyere kcal inntak enn skrevet her.

Og etter alder å bedømme (sålenge Ts har skrevet riktig fødselsår) så er ho 16 år. Dvs en alder hvor kroppen fortsatt skal være i vekst, og ikke brytes ned..

Så jeg må si meg veldig uenig med deg her.. :)

Skrevet

Jeg ville byttet ut lett-produktene med vanlige produkter, og hvis du liker smør så må du gjerne bruke det! Kroppen trenger litt fett uansett. Spiser du mye fisk? Spis mer til frokost!

Som 16-åring er ikke kroppen din ferdig bygd i det hele tatt og ved å gi kroppen for lite eller trene for mye styrke kan du ødelegge deg. Siden du trener styrke, er det da med tunge vekter eller med lite vekt og mange repetisjoner?

Prøv også å få i deg flere grønnsaker, og kanskje nøtter de dagene du trener? Spis en banan og noen nøtter på vei hjem fra trening? Egg kan også være en fin ting å spise etter trening :)

Gjest Gjest_treningsjenta_*
Skrevet

Dette ser altfor lite ute synes jeg! Jeg tror dette er ca 1300 kalorier pr dag. Hvis du ikkke hadde trent burde du ligge på rundt 2000-2200. Men med trening så trenger du å ligge på mer, gjerne 2500 for å få utbytte av treningen.

Du vil vel at treningen skal gi så gode resultater som mulig?

Jeg mener bestemt at dette er for lite, trener en del selv og spiser mye mer enn dette! Men er likevel i slankeste laget.

Mye mat (+ trening) = høy forbrenning

Lite mat (+ trening) = sparebluss/ lav forbrenning

Ikke spar på fettet hele tiden, spis mer fet fisk, nøtter, olje etc

Og synes ikke du får i deg særlig med frukt heller....

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor du spiser så lite?

Skrevet

Takker for svar! Men nei, jeg er ikke sliten og urolig. De dagene jeg ikke går på skolen, og spiser 1 dl havregrøt med elpe og rosiner i, så tar det lang tid før jeg blir sulten igjen. Men de dagene jeg går på skolen blir jeg fort sulten. Skjønner ikke helt det?

Jeg prøver å spise hver tredje time, for jeg orker ikke føle meg sulten!

Når jeg trener styrketrening trener jeg mage, ben og rompe, tar ca 30x3 på magen, og 12x3 på de andre. så det er ikke sånn ekstrem trening, men har jo fått mye styrke i kroppen av det. Kondisjonstreningen er spinn45 to ganger i uka, pluss at jeg løper på tredemølle i 30 til 40 min de to andre dagene.

Jeg spiser etter trening, trener som regel sent på ettermiddagen, så da spiser jeg kveldsmaten nesten rett etter trening.

Skrevet

Jeg syns forresten at jeg spiser en del frukt, for jeg kan spise noen druer osv i løpet av en dag.

Jeg spiser fisk ca en gang i uken, for foreldrene mine lager det ikke så ofte. Da spiser jeg to laksefilèer, pluss en grønnsaker. Og siden jeg er så glad i makrell i tomat, prøver jeg å spise en brødskive med det hver dag.

Skrevet

For meg ser det ut som at du bør øke inntaket av proteiner og fett. Du trenger ikke være redd for proteiner og fett, det er svært nødvendig for kroppen din at du får i deg dette. Alternativer til f.eks. kjøtt er avokado og nøtter. Ser en har nevnt egg, det er også bra!

Flott at du spiser ofte, det trives kroppen med!

Skrevet

Last ned programmet Mat på data, der kan du registrere alt du spiser og sel næringsinnholdet i alt:) Bare søk etter det på google.

Skrevet

Kan du ikke spesifisere middagen litt bedre?

"Det som er til middag" gir ikke akkurat grunnlag for å bedømme kvaliteten i den...

Skrevet

Jeg har spiseforstyrrelse så for meg er det mye. Men der er helt sikkert ikke det for deg, egentlig. Jeg holder meg under 500 kcal til dagen, og du er vertfall over 1000, så hvis føler på kroppen at den har det bra og at du er kvikk og opplagt så får du nokk i deg nokk mat og har dermed nokk energi.

Skrevet

Jeg synes også det virker lite, særlig med tanke på at du er så ung (høy forbrenning, vekst) og at du trener. Matvarene i seg selv er sunne, men du kan gjerne bytte ut lettprodukter med vanlige varer, fett og protein er viktig å få i seg. Og ikke vær redd for å spise deg mett til middag.

Til sammenlikning er jeg 30 og trener ikke, men spiser antagelig mer enn deg på en dag - og jeg er slank som bare det... Når du trener trenger kroppen mer næring for å nyttiggjøre seg treningen.

Gjest Gl@mB@be
Skrevet
Dette er ikke ment som noen kritikk i det hele tatt, men; hvordan kan du si det, når du og leser at TS i tillegg trener harde økter 4 ganger i uken?

All viten sier jo da at skal man unngå og f.eks gå i sparebluss etterhvert, så må man ligge i høyere kcal inntak enn skrevet her.

Og etter alder å bedømme (sålenge Ts har skrevet riktig fødselsår) så er ho 16 år. Dvs en alder hvor kroppen fortsatt skal være i vekst, og ikke brytes ned..

Så jeg må si meg veldig uenig med deg her.. :)

Nå glemte jeg at det var trening med i bildet når jeg svarte, så de dagene hun trener bør hun vel kanskje spise litt mer. Så heller ikke at vedkommende var 16 år. Det står forresten ikke harde økter i TS' første innlegg ;) Men for all del, du har rett. Relaterte til min egen situasjon når jeg svarte, hvor dette hadde sett ganske bra ut.

Skrevet

Heldigvis har jeg en ekstremt god forbrenning! Har en BMI på 20 (162 cm og 55 kg). Mannen min, som spiser de samme måltidene, har en BMI på 21- og også en fantastisk forbrenning. Likevel tror jeg nok at jeg spiser mye mer en man bør- men hvorfor ikke: når man kan :) Mat er trivsel!

Frokost I helgene blir det ofte varm frokost: For eksempel Bacon, tomatbønner, egg, hash-browns, tomater & toast. På ukedagene blir det ofte loff-skiver med pålegg: ost, kjøttpålegg, eggesalat, røkelaks etc med tilbehør som majones, paprika, agurk etc. Drikker kaffe og juice til.

Lunsj Dersom frokosten var kald, forsøker vi å ha varm lunsj- og omvendt. Kald lunsj blir ofte en salat eller loffskivene nevnt under frokost. Varm lunsj kan være alt fra karbonader med løk til noen skiver fersk-bakt Stromboli med mozarella, løk og basilikum.

Middag Mye tradisjonell norsk mat- og velbalanserte. Alltid en kombinasjon av A)Ris/poteter/pasta/brød + B)fisk, kylling, skalldyr, kjøtt og C) Grønnsaker. Ofte saus til. Har stort sett alltid en liten dessert til kaffen. Varierer mellom frukt, sjokolade og andre godsaker.

Kvelds: Ikke bestandig vi spiser dette, kun av og til. Blir da helt enkelt. En loffskive, en youghurt eller litt middagsrester.

Vi trenger ikke organisert- men går mye i fjellet både sommer og vinter. Hadde vært gøy å høre noen med peiling på ernæring kommentere dette :) Har aldri telt en kalori i mitt liv selv, så dette er et område jeg er totalt blank på....!

Skrevet
Heldigvis har jeg en ekstremt god forbrenning! Har en BMI på 20 (162 cm og 55 kg). Mannen min, som spiser de samme måltidene, har en BMI på 21- og også en fantastisk forbrenning. Likevel tror jeg nok at jeg spiser mye mer en man bør- men hvorfor ikke: når man kan :) Mat er trivsel!

Frokost I helgene blir det ofte varm frokost: For eksempel Bacon, tomatbønner, egg, hash-browns, tomater & toast. På ukedagene blir det ofte loff-skiver med pålegg: ost, kjøttpålegg, eggesalat, røkelaks etc med tilbehør som majones, paprika, agurk etc. Drikker kaffe og juice til.

Lunsj Dersom frokosten var kald, forsøker vi å ha varm lunsj- og omvendt. Kald lunsj blir ofte en salat eller loffskivene nevnt under frokost. Varm lunsj kan være alt fra karbonader med løk til noen skiver fersk-bakt Stromboli med mozarella, løk og basilikum.

Middag Mye tradisjonell norsk mat- og velbalanserte. Alltid en kombinasjon av A)Ris/poteter/pasta/brød + B)fisk, kylling, skalldyr, kjøtt og C) Grønnsaker. Ofte saus til. Har stort sett alltid en liten dessert til kaffen. Varierer mellom frukt, sjokolade og andre godsaker.

Kvelds: Ikke bestandig vi spiser dette, kun av og til. Blir da helt enkelt. En loffskive, en youghurt eller litt middagsrester.

Vi trenger ikke organisert- men går mye i fjellet både sommer og vinter. Hadde vært gøy å høre noen med peiling på ernæring kommentere dette :) Har aldri telt en kalori i mitt liv selv, så dette er et område jeg er totalt blank på....!

Dette er lesing som varmer mitt hjerte ;)

Jeg er ikke utdannet innen ernæring, men innehar endel kunnskap rundt dette temaet allikevel.

Du har ett næringsinntak innen det som er anbefalt, og det vil og si at din forbrenning er på topp. Du gjør ikke den feilen som man ofte kan se folk gjør; ligger på sparebluss, og dermed setter ned forbrenningen. Kjempebra :)

Og med det kan jeg i tillegg regne med at du har en god energi, som gjør at du fungerer godt i hverdagen og uten mye søtsug? (bare ren gjetning fra min side)

Jeg leser at du innimellom spiser varm lunsj. Veldig bra! Dette bidrar til at blodsukkeret ditt holder seg stabilt lenger, og søtsug midt på dagen kan unngås i større grad. Fortsett med det :)

Du spiser og velbalansert, som du selv skriver. Og har en god fordeling mellom proteiner, karbohydrater etc.

Hvis det skulle være noe sted hvor jeg kan se grunnlag for forbedringer, så ville jeg kanskje vurdert å bytte ut noe av loffen med litt grovere brød. Men det kan du jo finne ut av selv :)

Kos deg videre med maten og hverdagen :)

Gjest Drittgjest
Skrevet

Sukk, enda en tråd fra en fjortissjente som tenker "jeg vet jeg spiser lite, men jeg vil høre andre si det til meg, derfor legger jeg ut en tråd på KG hvor jeg legger ut om hvor MYE jeg spiser og later som jeg ikke har peiling på at det er for lite eller om det er sunt eller ikke".....

Skrevet
Jeg har spiseforstyrrelse så for meg er det mye. Men der er helt sikkert ikke det for deg, egentlig. Jeg holder meg under 500 kcal til dagen, og du er vertfall over 1000, så hvis føler på kroppen at den har det bra og at du er kvikk og opplagt så får du nokk i deg nokk mat og har dermed nokk energi.

:D En med spiseforstyrrelse som inntar under 500 kcal om dagen skal uttale seg om hva som er for mye mat.... Et skikkelig sunnhetstegn. Det skinner jo gjennom at du syns ts spiser motbydelig mye. Hva er du tenker på?

Skrevet
Sukk, enda en tråd fra en fjortissjente som tenker "jeg vet jeg spiser lite, men jeg vil høre andre si det til meg, derfor legger jeg ut en tråd på KG hvor jeg legger ut om hvor MYE jeg spiser og later som jeg ikke har peiling på at det er for lite eller om det er sunt eller ikke".....

haha, unnskyld meg, men er det noen som er fjortis her så er det hvertfall ikke meg! Hvorfor skulle jeg gidde å skrive inn her for å få andre til å si jeg spiser lite? Det er kjæresten min og besteveninda mi som forteller meg at jeg spiser for lite, fra dems synspunkt, derfor ville jeg spørre her. Herregud, jeg har ikke sagt jeg spiser for mye heller akkurat.

Skrevet

Det du presiserer at du spiser, ts, er i alle fall sunt. Middagene kan jeg jo ikke uttale meg så mye om. Kanskje du spiser for lite, men det kommer jo an på hvor kaloririke middagene er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...