Gjest En mamma Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Hei, har lyst til at min datter skal få bunad fra hjemstedet til konfirmasjonen neste år (mai) men er det ikke alt for tidlig å bestille. Hvor gjør vi dette? Hva koster bunad? Jeg vet ikke så mye om dette. Hjelp?? Noen?? Min mann sier vi kan vente til etter jul. Bitte
Filur Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Kan ikke så mye om sånt jeg heller, men husker at jeg ble målt for bunad rett etter skolestart året før konfirmsjonen. Høres skummet ut å vente til etter jul.. Min bunad kostet rundt 20.000, men det var 6-7 år siden. Den har blitt dyrere nå. Prisen kommer helt ann på hvilken bunad du vil ha. Tror min er helt gjennomsnittlig i pris.
Noli Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Nei, det er heller sent. Jeg ville absolutt gjort det NÅ! Det tar lang tid å sy en bunad, og venter dere til etter jul og forventer å få den ferdig til konfirmasjonen tror jeg det blir VELDIG dyrt. Du er absolutt IKKE tidlig ute om du bestiller nå.
Noli Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Prisen og hvor man bestiller kommer veldig anpå hva slags bunad du skal ha. Vil anbefale deg å ta kontakt med husfliden der dere bor. Du må nok regne med minst 10.000 helt opp mot 40.000 - helt avhengig av hva slags bunad det er og hvor mye sølv som hører til.
SallyBrown Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Bunaden min ble bestilt ca 1 år før konfirmasjonen. Vet også at drakten som lages på hjemstedet mitt må bestilles i hvert fall et år før, om de skal sy den.
Gjest En mamma Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Takk for svar. Ett år før kan umulig være nødvendig :-) jeg stoler på min mann. Husflid har vi her i byen, jeg kan gå innom der å høre litt. Vi kan ikke betale mer enn max 5000 kr for bunad. Bitte
Adila Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Hehe... interessant å se folk spørre om hjelp her inne. Så når de ikke får det svaret de håper på så tror de ikke på det. Jaja.. ignorance is bliss.
Tropehus Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Dersom du skal ha bunad til 5000 må du nok belage deg på brukt og tviler på at du får noe til denne prisen som ikke er møllspist. Min bunad ble bestilt i august da jeg stod i mai etterpå og kostet 32 000kr med sølv til.
Wildy Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Ikke nødvendig med ett år? Det kommer selvfølgelig ann på hvilken bunad det er hvor mye arbeid som ligger i den, men dere er sikkert ikke de eneste som skal ha bunad levert i mai neste år...... Og 5000,- kommer man ikke langt med på en bunad, får neppe brukt bunad ned mot den prisen.
pittie Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 5000,- er vel ikke nok til stoffet en gang.. Men kan jo gjøre slik jeg gjorde, spør alle du kjenner/ er i slekt med, om du kan låne en. enkelte bunader er enkle å tråkle litt inn og. Det er lurt å være tidlig ute, da perioden før mai gjerne er hektisk pga konfirmasjon og 17 mai.
Tropehus Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Bare for å nevne det også: Da jeg ringte Husfliden i februar!! for å legge ut min bunad til 25.mai hadde de ikke tid før i juni. Det er ikke særlig mye jobb å legge den litt ut. Og jeg ringte både Oslo og 2 bunadsstuer i Fredrikstad - ingen hadde tid.
momo Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Bunaden her jeg bor, må bestilles senest i august for og ha den klar til mai. Og prisen er 25 000, dette er en veldig enkel bunad uten noe brodering.
LukaFrost Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 Jeg kan ikke se for meg at dere får noen særlig til bunad for 5k. Husk at på enkelte bunader får man ikke alt sølvtøyet for 5k en gang... Der jeg kommer fra er det vanlig at bunad bestilles et år før konfirmasjonen. Det tar tid å brodere og montere samt at det går ikke 13 på dusinet av mennesker som broderer bunad. Et godt råd til dere som skal ha bunad til barna deres. Start med å gi deler av sølvet til jul og bursdag et par år i forveien, så slipper dere å gå på en smell til konfirmasjonen.
LukaFrost Skrevet 22. august 2008 #15 Skrevet 22. august 2008 Jeg fant ikke priser på bunad på sidene til husfliden, men fant en annen side. Bunad er ikke billig... http://www.norskebunader.no/priser.html
Gjest En mamma Skrevet 22. august 2008 #16 Skrevet 22. august 2008 Har snakket med min mann, han sier at man kan finne masse bunader til 5000 hvis man dropper mye brodering og unødvendig sølv. Skal dra innom Husfliden i morgen, kanskje de kan hjelpe med å finne bunad til jenta mi på nett :-)
Bokormen Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 (endret) Som fler her sier, dere kommer desverre ikke langt med bare 5.000 kr... Jeg har en håndlaget bolsølje som alene er taksert til 6.000 kr... Og den ene bunadsskjorta mi kostet 4.500 kr. Og forresten: Om du ser på hjemmesidene til Almankås, som er en svært kjent bunadstue i Telemark (og er under Husfliden...) kan du se at bunader bør bestilles MINST et år før konfirmasjon. Du finner sikkert stakker eller drakter som er ganske billige og kan produseres raskt, men tror du får problemer om du skal ha en bunad. Endret 22. august 2008 av Bokormen
Gjest Nope Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Som fler her sier, dere kommer desverre ikke langt med bare 5.000 kr... Jeg har en håndlaget bolsølje som alene er taksert til 6.000 kr... Og den ene bunadsskjorta mi kostet 4.500 kr. betalte 8000,- på husfliden for staken,belte og vest.Hadde skjorte og forkle fra før.Og det var til en Fana bunad og de er vel blant de billigste...Og det var uten sølv,det fikk hun til komf av besteforeldre det kostet ca 1500 en kan vel få en enkel festdrakt til 5000,-men da uten sølv
Gjest En mamma Skrevet 22. august 2008 #19 Skrevet 22. august 2008 Mannen min sier at den Almennkas siden er useriøs. Vi skal ha bunad til datteren vår, ikke noe tull. Kanksje vi bør legge på 2000 kroner til hvis vi ikke finner noe.
Bokormen Skrevet 22. august 2008 #20 Skrevet 22. august 2008 Mannen min sier at den Almennkas siden er useriøs. Vi skal ha bunad til datteren vår, ikke noe tull. Kanksje vi bør legge på 2000 kroner til hvis vi ikke finner noe. Da er det desverre mannen din som ikke har peiling Lykke til videre med jakten på billig bunad.
Anbefalte innlegg