Viviwoom Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Jeg er student og leier en leilighet som ville vært kjempekoselig, om det ikke hadde vært for de tullingene i leiligheten over min... Der bor det nemlig en gjeng andre studenter og hver eneste en av dem har sin egen stereo som tydeligvis bare kan spille musikk på øredøvende volum. Leiligheten min har ikke noe lydisolasjon, så jeg kan høre dem bare de raper (noe de forsåvidt gjør innmari mye. De skulle rett og slett vært hos legen, skulle de). Senest i går var jeg oppe hos dem og sa at jeg satt nede hos meg og forsøkte å jobbe, at det er så lytt at jeg kan høre hver eneste liten lyd de lager og om de kunne være så snill å dempe musikken sin. Det hjalp akkurat en kveld, også var vi tilbake der vi startet. Det er stadig vorspiel med musikk og haugesvis av folk som henger i gangen og bråker. Gjestene deres er stadig nede i gangen for å ta mobilsamtalene sine mens de lener seg på døra inn til meg, så jeg må høre heeeele samtalen. Attpåtil er de ordentlig grisete. Søpla deres blir liggende i gangen utenfor leiligheten min og stinke i dagesvis, fordi de ikke gidder å bære den helt ut. Og hvis de bærer den ut, så knyter de aldri igjen posene, og gidder som regel ikke engang å legge dem nedi søppeldunken og hvis de faktisk legger dem nedi søppeldunken så legger de ALRDI på lokket. Derfor flyter det søppel overalt. Ytterdøra er alltid åpen, noe som jo ikke gjør så mye om sommeren, men om vinteren kommer det mus inn... Pluss at de nå har fått seg kjærester (noe som i seg selv er ganske utrolig) og jeg må høre på sex-livet deres døgnet rundt. Skulle tro at noen forsøkte å bryte seg inn i leiligheten min gjennom taket. Det er som å bo rett under et apebur! Så nå har jeg bestemt meg for å flytte. Jeg orker ikke mer. Neste uke skal jeg ha en annonse i lokalavisen, og jeg skal se på en leilighet imorgen. Det eneste dumme er at huseieren er bortreist, så jeg har ikke fått tak i ham for å fortelle at jeg flytter. Han er ikke hjemme før om litt over en uke, og jeg må jo snakke med ham først. Jeg synes det er innmari trist at det skulle bli sånn, men jeg skal liksom sitte hjemme og skrive masteravhandling, og jeg får ikke gjort noe som helst pga spetakkelet... Men jeg kunne trengt noen tips om hvordan jeg skulle ta det opp med verten. Vi har ikke noen skriftlig kontrakt, men vi har avtalt muntlig at jeg skulle bo her dette skoleåret. Derfor har jeg litt dårlig samvittighet...
Blåbæret Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Du må nesten bare legge frem saken slik som du har lagt den ut her. Så får du håpe at han skjønner hvordan du opplever situasjonen og at du ikke får gjort skolearbeidet ditt pga bråket
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Det går ann å klage til huseier når slike ting skjer.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Du kan ringe politiet og klage på husbråk! Det kan virke effektivt. Men det spørs jo hvor populært det blir da... Eventuelt kan du jo finne et annet sted og bo.
shin@ Skrevet 25. august 2008 #5 Skrevet 25. august 2008 Kjøp deg sov-i-ro og putt i ørene, slik at du holder ut til du får deg ny leilighet. Lykke til!
Gjest Tanita Skrevet 25. august 2008 #6 Skrevet 25. august 2008 Du får ikke tak i huseieren på telefonen da? Synd at man må flytte fordi folk ikke kan oppføre seg og ta hensyn... Lykke til da.
Gjest Gjest Skrevet 25. august 2008 #7 Skrevet 25. august 2008 Så sannt dere ikke har noen skriftelig kontrakt så står du uansett fritt til å si opp når du vil. Jeg kan forstå at du føler deg kip, men dette er slikt som skjer hele tiden. Du får bare si at du har forsøkt å klage til naboene men at det ikke hjalp og at du nå er på utkikk etter et sted og bo fordi dette ikke fungerer ut i fra din livssituasjon. Videre bør han få tips om at det foregår grising i gangene etc. fordi ganger og fellesarealer faktisk er hans ansvar.
Gjest Brita Ku Skrevet 25. august 2008 #8 Skrevet 25. august 2008 Jeg kjenner meg igjen. Bodde engang i ei studentblokk, hvorpå nesten alle i min etasje hadde droppet ut av skole/jobb og bare var der for å feste ass`en av seg og ha det gøy. Ikke ideelt for en som prøver å gjøre en innsats på skolen og som attpåtil ikke fester. Er jo min egen feil, man må nesten bare forvente sånt når man bor i en studentblokk men. Han som jeg bodde vegg i vegg med var en jævla gris. Ordentlig ekkel type, drakk og røyket narkotika hver dag. Måtte passere døren hans når jeg skulle dusje/WC, og de gangene døren stod oppe måtte jeg bare trekke pusten og håpe på det beste for der inne luktet det BOMS! Blanding av svette, øl, røyk. Veldig innestengt lukt da. Og jeg kunne høre når han og dama hadde seg. Nesten så de rev ned veggen som skilte rommene våre, og den var av betong. Det var ikke uvanlig av at jeg våknet opp kl 0800 på en skoledag, våknet av at de hang ut av nabovinduet, drita fulle og med stereo anlegget på full guffe. Helt utrolig....
Gjest strykebrett Skrevet 26. august 2008 #9 Skrevet 26. august 2008 Synes ikke det høres helt riktig ut at du må ta alt bryet med å flytte og sånn på grunn av at naboene dine ikke oppfører seg. Kan du ikke si fra til huseier eller noe så de blir nødt til å skjerpe seg i stedet? Huseier er jo heller ikke tjent med å ha sånne leieboere..
Gjest Gjest_b Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Huseier bør isolere veggene bedre. Det er ikke godt nok når man kan høre naboene rape.
Viviwoom Skrevet 26. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. august 2008 Jeg tenkte på å snakke med huseieren, så han kunne ta det opp med dem. Jeg har jo snakket med dem om bråket selv, og det har blitt bedre sent på kvelden, men det hjelper jo lite når alt står på hodet hele dagen lang. Uansett så bestemte jeg meg for å la være. Jeg orker ikke å ha en uendelig krangel med naboene mine om støynivå og møkk i gangene. Særlig ikke når vi bor så tett oppå hverandre. Men jeg har funnet meg en ny leilighet. Den er kjempefin og jeg gleder meg veldig til at jeg skal flytte den 10ende. Hurra!
Rosalie Skrevet 26. august 2008 #12 Skrevet 26. august 2008 Du er klar over at så lenge du ikke har skriftlig kontrakt, har du 3 måneders oppsigelsestid, ja..? Huseier kan dokumentere at du leier der ved at du har betalt husleie inn på kontoen hans...
Viviwoom Skrevet 26. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 26. august 2008 Du er klar over at så lenge du ikke har skriftlig kontrakt, har du 3 måneders oppsigelsestid, ja..? Huseier kan dokumentere at du leier der ved at du har betalt husleie inn på kontoen hans... Ah, men huseier har nemlig tatt husleia kontant. Han har bare hengt opp en lapp med hvor mye penger jeg skylder ham, også har jeg gitt ham pengene.
Rosalie Skrevet 26. august 2008 #14 Skrevet 26. august 2008 Ah, men huseier har nemlig tatt husleia kontant. Han har bare hengt opp en lapp med hvor mye penger jeg skylder ham, også har jeg gitt ham pengene. Så lenge du heller ikke har betalt inn depositum til han, kan du da flytte uten konsekvenser, ja (så fremt du ikke har bekreftet på e-post eller på annen måte skriftlig at du tar leiligheten fra den og den datoen). Han høres jo ikke helt god ut, huseieren heller, da...
Viviwoom Skrevet 26. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 26. august 2008 Så lenge du heller ikke har betalt inn depositum til han, kan du da flytte uten konsekvenser, ja (så fremt du ikke har bekreftet på e-post eller på annen måte skriftlig at du tar leiligheten fra den og den datoen). Han høres jo ikke helt god ut, huseieren heller, da... Nei, ikke noe depositum heller. Heldigvis, for leiligheten er jo ganske falleferdig, så det er vel bare tidsspørsmål før noe går helt dukken. Hehe. Og vi har ingenting skriftlig, så... Det går nok bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå