havregryn Skrevet 22. august 2008 #1 Skrevet 22. august 2008 Hva er egentlig frihet? Er alt relativt?
Vera Vinge Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Ja. I vår verden har vi nok større krav til frihet enn hva man har i en del andre land. Vi kan anse det som ufrihet at en voksen person setter sin familie (inkl. foreldre) foran seg selv. I vesten tenker man at man ikke er fri før man kan gjøre hva man vil når man vil, og man skal sette seg selv først. Hvis ikke, går man på akkord med seg selv. Men blir man egentlig fri av det?
Tabris Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 Man kan også bli fri ved å pålegge seg selv selvdisiplin og frivillige begresninger. Dermed vil man kunne fokusere og fordype seg i enkelte emner eller områder i livet uten at man blir for distrahert av uvesentligheter. Det er forskjell på å være fri og å være en slave av egne impulser.
Gjest Raptuza Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Eg tenke at å vera fri er å bu i ett regime som ikkje er lik Kina, Nazi-Tyskland eller Sovjet.
sodapop Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Frihet for meg er forbundet med følelser. Sinnstilstand og humør. Å føle meg 100% fri har jeg bare opplevd en gang før, på en strand i Hellas. Det var komplett frihet. Ellers opptrer følelsen av frihet i varierende grad gjennom året,alt ettersom.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Frihet er for meg å være fornøyd med meg selv på det personlige plan (at jeg kan stå inne for hvem jeg er). Og ok, grei og forutsigbar nok økonomi til at jeg slipper å bekymre meg. Følelsen av frihet varierer fra dag til dag... Det er klart det er endel ytre faktorer vi ikke tenker over omtrent i vårt samfunn, så kravene til frihet blir nok ganske annerledes enn i andre land og tider. Vet ikke om man blir så lykkelig om man tenker at frihet = mangel på forpliktelser og ansvar, selv om det kan føles sånn i perioder.
mysan Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Jeg tenker umiddelbart at frihet innebærer å kunne gå og bevege seg hvor man vil, når man vil uten fare for liv og helse. At man skal kunne ytre sine meninger uten fare for represalier eller en kule i panna/fengsel. Ellers gir det en ganske god følelse av frihet å ha ferie, ingen spesiell agenda og bare kunne la humla suse en stund.
Vera Vinge Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Selv om ferie kan gi en direkte følelse av frihet, så tenker jeg at frihet handler vel så mye om muligheten til å f.eks. kunne ta den utdannelsen man ønsker uavhengig av foreldres økonomi og kjønn. Eller muligheten til å ha en jobb man trives med. Vi er heldige i Norge. Vi har mange muligheter.
havregryn Skrevet 23. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2008 Takk for alle svarene=) Selv tror jeg at definisjonen på frihet er så individuell, og at det kanskje er nettopp det friheten innebærer. Frihet til å skape sin egen mening.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Frihet er for meg å leve uten angst. Det må være nydelig å oppleve det.
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 frihet betyr at du føler deg fri inne i deg - eller at du kan velge fritt blant ulike alternbativer i ulike livsvalgf. Da spiller det ingen rolle hvem du er eller hvor du er. Man kan sitte i fengsel og likevel føle eg fri. Men en innsatt har ikke frihet til å gå hvor den vil, dermed er friheten innskrenket. Men følelsen av å være et fritt menneske kan ingen taq i fra en, den kan være der uansett hvor man er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå