Marc Spector Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 (endret) Jeg har vært separert fra min kone i over et halvt år nå og vi har kommet til at det er fornuftig å dele/ gjøre opp hus og eiendeler nå. Vi har hatt verdivurdering av eiendomsmegler på huset og leiligheten vi eier sammen, så der har vi noen konkrete tall å forholde oss til, men hva med alt det andre vi har?.. Jeg gruer meg virkelig til denne prosessen og aner ikke hvordan vi skal gjøre dette i praksis. Vi er også begge fast innstilt på å komme ut av dette som gode venner, så det er viktig for oss at ingen føler at fordelingen var urettferdig i etterkant. Jeg har fått et tips på jobben, men det kommer fra en som kommer fra en bitter skilsmisse og hvor han mener han ikke sitter igjen med noe.. Han sier det beste er å selge ALT og dele pengene. Det høres på sett og vis lettvint ut men jeg ser ikke at vi klarer det i praksis. Det er jo så mye følelser inne i bildet selv om det bare er ting. Vi må vel gå igjennom alle tingene våre (Gulp! Det blir jo en kjempejobb!!) og fordele etter beste evne. Men hvordan fordele ting med affeksjonsverdi og ting med uviss verdi? Jeg ser ikke for meg at vi skal sette en pris på alle eiendelene og så regne sammen for å se at det er likt fordelt.. Gruer meg! Noen tips og erfaringer? Endret 21. august 2008 av Marc Spector
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Ta to og to ting - bli enige om at de er like mye verdt, og trekk lodd. Så kan dere eventuelt bytte med hverandre etterpå. Er det noe spesielt som bare den ene av dere har et forhold til, så forsøk å veie det opp mot noe som bare den andre har et sterkt forhold til. Og husk for all del at det bare et ting. La det passere om den ene får verdier for litt mer enn den andre. Ikke synk så lavt at dere krangler om den ene får et glass eller et laken mer enn den andre.
Marc Spector Skrevet 21. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. august 2008 Gode råd! Ikke synk så lavt at dere krangler om den ene får et glass eller et laken mer enn den andre. Det tror jeg vi skal få til. Vi er ganske storsinnet begge to så det burde vi klare. Tror heller ingen av oss har noe finurlig plan for å snike til seg mest mulig.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Gode råd! Det tror jeg vi skal få til. Vi er ganske storsinnet begge to så det burde vi klare. Tror heller ingen av oss har noe finurlig plan for å snike til seg mest mulig. Med en slik innstilling kommer dere langt. Jeg syntes innbo og løsøre var det som var enklest å dele. Vi tok begge med oss det vi hadde tatt med inn i forholdet og personlige gaver. Det vi eide sammen delte vi ved å sette opp alt på en liste og ønske oss hver våre ting fra listen. Hvis vi begge ønsket det samme og ikke ble enige ga jeg meg og lot han få det. Jeg kjøpte mye billig i bruktbutikker og på fretex etter bruddet. Det har funket helt greit. Lykke til!
Marc Spector Skrevet 22. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. august 2008 Vi tok begge med oss det vi hadde tatt med inn i forholdet og personlige gaver. Det vi eide sammen delte vi ved å sette opp alt på en liste og ønske oss hver våre ting fra listen. Hvis vi begge ønsket det samme og ikke ble enige ga jeg meg og lot han få det. Vi hadde "ingenting" da vi flyttet sammen.. Vi var 18 år og det er 17 år siden.. så det meste har kommet til siden. Gaver tenker jeg stort sett skal gå greit, men noen gaver er jo felles, men da blir det vel å se på hvem sin slekt/ familie gaven kommer fra. Sikkert ikke dumt med "ønskelister". Aner jeg litt bitterhet i den siste setningen der? Ødela delingen noe i forholdet dere imellom? Helst skulle jeg hatt med meg garasjen! :gjeiper: (Bare så synd den er så vond å flytte på, og ikke har jeg plass til den heller. )
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 En av dere deler opp eiendelene i to deler, så får den andre velge en del først. Etterpå kan dere bytte enkelte ting hvis dere vil. Lykke til;-)
Marc Spector Skrevet 23. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 23. august 2008 En av dere deler opp eiendelene i to deler, så får den andre velge en del først. Etterpå kan dere bytte enkelte ting hvis dere vil. Lykke til;-) Ingen dum idé egentlig. Da slipper man også å gjøre hele denne vonde prosessen sammen. Da kan den ene gjøre endel forberedelser alene i eget tempo, og så kan vi ta resten sammen. Den delingen gjør jo også at den som foretar den første grovfordelingen ikke kan dele urettferdig da den andre jo da vil kunne velge den "beste bunken". ------------ Gruble gruble... ------------ Herregud for noen absurde problemstillinger vi mennesker utsetter oss selv for! Nesten så det er mest fristende å bare la henne ta alt....
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Ingen dum idé egentlig. Da slipper man også å gjøre hele denne vonde prosessen sammen. Da kan den ene gjøre endel forberedelser alene i eget tempo, og så kan vi ta resten sammen. Den delingen gjør jo også at den som foretar den første grovfordelingen ikke kan dele urettferdig da den andre jo da vil kunne velge den "beste bunken". ------------ Gruble gruble... ------------ Herregud for noen absurde problemstillinger vi mennesker utsetter oss selv for! Nesten så det er mest fristende å bare la henne ta alt.... Ja, det er ikke lett. Vi (det er jeg som var gjest over her), jeg og tre søstre gjorde det sånn når vi arvet. Vi har en søster som er litt mer for seg en oss andre, så hun fikk dele inn tingene i fire bunker, hun passet da selvsagt på at alt var like mye verdt. Når vi da valgte bunker etterpå så var alle fornøyde;-)
Marc Spector Skrevet 23. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 23. august 2008 Vi (det er jeg som var gjest over her), jeg og tre søstre gjorde det sånn når vi arvet. Vi har en søster som er litt mer for seg en oss andre, så hun fikk dele inn tingene i fire bunker, hun passet da selvsagt på at alt var like mye verdt. Når vi da valgte bunker etterpå så var alle fornøyde;-) Smart opplegg! Vet ikke hvordan moren min og søstrene hennes delte etter mormor, men jeg vet det var problematisk da en av søstrene hadde en annen "innstilling" enn de andre tre..
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Ja,det er ikke enkelt når enkelte er sånn, men man må bare prøve å heve seg over det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå