Gjest Bond Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 (endret) Har startet å lure på om det er bare meg eller er kvaliteten generelt veldig dårlig? De siste 3-4 gangene jeg har kjøpt spinat har jeg faktisk måttet kaste nesten hele pakka fordi det er uspiselig og nesten rotner. Det har heller ikke stått lenge i kjøleskapet, siste gang var bare et døgn. Jeg sjekker som oftest i butikken at det skulle se bra ut, men det virker som om de er ofte såpass tett pakket og at det er så mye fuktighet der at det er bare mos inne og ikke noe fint å spise. Jeg har kjøpt fra både Obs, Ultra og Mega, men det har vært like dårlig fra alle disse stedene. Så - er det bare meg? Er det noe jeg burde gjøre med spinat for å unngå dette? Skulle man faktisk spise spinat som ser ekkel ut allerede? Liker gjerne spinatblader for salat, men starter å bli litt lei av å kaste mat nå. Endret 21. august 2008 av mrs_bond
Zzyzx Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Det har jeg aldri opplevd. Jeg har større problemer med ruccola, slimete ruccola er dødsekkelt. Spinat kjøper jeg som regel fra grønnsakssjappa på hjørnet, men de får den fra Bama de også. Jeg tror du har hatt skikkelig uflaks.
Markjordbær Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 jeg pleier å kjøpe på meny, og de er som regel bra. Jeg har sett de posene de har på en megabutikk i stavanger, og det var en annen type, og de så mindre apetittelige ut, så jeg kjøpte de ikke! obs og ultra vet jeg ikke om jeg har prøvd, husker såfall ikke...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Spinat blir ganske fort dårlig, og det er sikkert noen butikker som ikke er så nøye på hva de selger. Hvis du ser at endel av bladene er gulaktige og/eller delvis oppløst, så ikke kjøp posen, da forfallet sprer seg fort. Evt kan du ta ut og vaske bladene så fort som mulig, selvsagt hive de som er dårlige, tørke og pakke inn på nytt, da holder de seg antagelig litt lenger.
Gjest Bond Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Det er det jeg sjekker i butikken hver eneste gang! At bladene ikke er synlig gyle beller oppløste, og at det ikke skulle være for fuktig. Men likevel har jeg fått en 'overraskelse' da jeg åpner pakken.
stjernekyss Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 Hvordan skal man egentlig oppbevare spinat riktig i kjøleskapet? Jeg blir så lei meg når spinaten er blir dårlig så fort.
LukaFrost Skrevet 24. august 2008 #7 Skrevet 24. august 2008 Spinat er vanskelig siden har så kort holdbarhet etter høsting. Jeg har lært meg å ikke ha den liggende i kjøleskepat, men kjøpe den den dagen jeg skal bruke den. Sist gang lot jeg være å skylle den og det endte opp med at det knasa i småsand da vi spiste.
Gjest Eurydike Skrevet 24. august 2008 #8 Skrevet 24. august 2008 Spinat må alltid vaskes godt, helst i flere vann, for at all sanden skal forsvinne. Jeg spinner den så i salatspinner, slik at den blir rimelig tørr, og legger i store lufttette ziplock-poser i kjøleskapet. Da holder den seg best. Jeg oppbevarer all salat og bladgrønnsaker på denne måten. Når man kjøper spinat, er det selvsagt viktig å studere posen nøye for å se om bladene er friske og spenstige. Sjekk også datoen for pakking som nå alltid står trykket på framsiden - da får man et visst inntrykk av om den er frisk nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå