jordbærsmask Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Er det noen som har noen gode vegetariske oppskrifter på bønnemos/stuing og linsestuing og linsesalsa? Har lett litt, men finner ikke. Fant en på bønnemos, men den ble fryktelig tørr.
Brunhilde Skrevet 22. august 2008 #2 Skrevet 22. august 2008 Hvis du søker på "daal" får du opp en del oppskrifter. Ut fra ingrediensene får du litt inntrykk av om de er tørre eller ikke, men jeg har god erfaring med indernes måte å benytte linser på. Lykke til!
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2008 #3 Skrevet 22. august 2008 jeg er fristet til å skrive www.justfuckinggoogleit.com Søk på google på alt du ser etter, du får opp hundrevis av oppskrifter..
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 jeg er fristet til å skrive www.justfuckinggoogleit.com Søk på google på alt du ser etter, du får opp hundrevis av oppskrifter.. Man får opp oppskrifter, ja, men er de gode?? Det var vel litt av poenget med tråden, om noen har prøvd noen oppskrifter, som de vet er gode.
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Man får opp oppskrifter, ja, men er de gode?? Det var vel litt av poenget med tråden, om noen har prøvd noen oppskrifter, som de vet er gode. TS skriver at hun har lett litt men ikke finner. Jeg tolket det som at hun ikke finner oppskrifter overhode. Etter et kjapt søk på google finner man massevis av oppskrifter.
Brunhilde Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Man får opp oppskrifter, ja, men er de gode?? Det var vel litt av poenget med tråden, om noen har prøvd noen oppskrifter, som de vet er gode. Det står "har lett litt, men finner ikke". Det tyder jo på at ts er interessert i å lete, selv om du kanskje ikke er?
Gjest Gjest_Trultemor_* Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Denne er ikke så dum-bør prøves 4 ss olivenolje 1 løk 1 båt hvitløk 1 ts garam masala 1 ts karri 1/2 ts knust kardemommekjerne 250 g linser 5 dl vann 2 flådde tomater 175 g spinat sitron, salt og pepper. * Fres løken blankt i olje * Tilsett garam masala, karri og kardemommekjerne og rør godt. * Tilsett linser og vann, la det småkoke i ca 20 min. Rør av og til. * Vend i tomat og spinat helt til sist og smak til med sitron, salt og pepper
Gjest Eurydike Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 jeg er fristet til å skrive www.justfuckinggoogleit.com Søk på google på alt du ser etter, du får opp hundrevis av oppskrifter.. Akkurat det svaret passer sjeldnere på matforumet enn ellers, og i hvertfall ikke her, når trådstarter i åpningsinnlegget faktisk skriver eksplisitt at hun både har søkt, prøvd ut og ikke funnet en oppskrift hun er fornøyd med. Vi vet alle at det selvsagt finnes millioner av oppskrifter på det meste på nettet. Men nettopp derfor, hadde jeg nær sagt, dvs pga de enorme mengdene oppskrifter, er det greit å ha et forum der man kan spørre om andres erfaringer, anbefalinger og favorittoppskrifter. Det er liksom det som er litt av hele poenget med et Mat og drikke-forum i det hele tatt.
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Akkurat det svaret passer sjeldnere på matforumet enn ellers, og i hvertfall ikke her, når trådstarter i åpningsinnlegget faktisk skriver eksplisitt at hun både har søkt, prøvd ut og ikke funnet en oppskrift hun er fornøyd med. Jeg syns det svaret passet veldig bra siden hun skriver at hun har "lett litt men finner ikke" og prøvd én oppskrift på bønnestuing. Men samme det, jeg står for svaret mitt. Google er supert og flere burde benytte seg av den siden.
Gjest Zia Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Jeg syns det svaret passet veldig bra siden hun skriver at hun har "lett litt men finner ikke" og prøvd én oppskrift på bønnestuing. Men samme det, jeg står for svaret mitt. Google er supert og flere burde benytte seg av den siden. Google er ikke særlig godt egnet til å finne gode oppskrifter. Man finner jo selvsagt oppskrifter der, og det gjerne i tusentalls. Men en oppskrift er ikke en oppskrift, hvis du skjønner hva jeg mener. Det er derfor ofte fint å utveksle erfaringer med andre, i stedet for å prøve oppskrifter man har funnet på nettet på måfå.
Gjest Gitte Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 Selvfølgelig skjønner jeg også det, men når man setter seg til og sier "finner ikke" kan man faktisk bruke google. Hun skriver selv at hun kun har prøvd én eneste oppskrift.
Gjest Bond Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Denne er ikke så dum-bør prøves 4 ss olivenolje 1 løk 1 båt hvitløk 1 ts garam masala 1 ts karri 1/2 ts knust kardemommekjerne 250 g linser 5 dl vann 2 flådde tomater 175 g spinat sitron, salt og pepper. * Fres løken blankt i olje * Tilsett garam masala, karri og kardemommekjerne og rør godt. * Tilsett linser og vann, la det småkoke i ca 20 min. Rør av og til. * Vend i tomat og spinat helt til sist og smak til med sitron, salt og pepper Er dette med grønne eller røde linser?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #13 Skrevet 22. august 2008 Selvfølgelig skjønner jeg også det, men når man setter seg til og sier "finner ikke" kan man faktisk bruke google. Hun skriver selv at hun kun har prøvd én eneste oppskrift. Hvordan vet du at hun ikke allerede har brukt google da? Når hun skriver at hun har lett, så tenker ihvertfall jeg at da har hun allerede googlet det. Har du selv lest disse oppskriftene du finner så mange av? Kanskje hun bare har prøvd én fordi det var den eneste av de hun leste hun syntes så god ut.
Brunhilde Skrevet 22. august 2008 #14 Skrevet 22. august 2008 Hvordan vet du at hun ikke allerede har brukt google da? Når hun skriver at hun har lett, så tenker ihvertfall jeg at da har hun allerede googlet det. Har du selv lest disse oppskriftene du finner så mange av? Kanskje hun bare har prøvd én fordi det var den eneste av de hun leste hun syntes så god ut. Tenk at det kan bli så mye ufred av noen skarve linser.
Gjest Gitte Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 Hvordan vet du at hun ikke allerede har brukt google da? Når hun skriver at hun har lett, så tenker ihvertfall jeg at da har hun allerede googlet det. Har du selv lest disse oppskriftene du finner så mange av? Kanskje hun bare har prøvd én fordi det var den eneste av de hun leste hun syntes så god ut. Åh herre. Jeg tolket det som at hun ikke fant når hun skriver "har lett litt men finner ikke" og at hun kun har prøvd én oppskrift på én av tingene hun trenger oppskrift på. Det var min måte å tolke innlegget på og jeg svarte utifra det.
jordbærsmask Skrevet 23. august 2008 Forfatter #16 Skrevet 23. august 2008 Tusen takk for de gode tipsene, skal søke på daal, og prøve den linseoppskriften. Og siden enkelte har litt problemer med å akseptere at man spør etter oppskrifter på et mat-og-drikkeforum (fysjom) skal jeg understreke neste gang jeg spør at jeg har søkt på google, matprat.no, osv, men er likevel ute etter om noen har noe godt å anbefale. Hvorfor klikke seg inn på en tråd som etter egen mening har et teit spørsmål som tittel og så kuppe hele tråden for å diskutere hva man bør gjøre før man poster et spørsmål på mat og drikke forumet på KG? Ifyoudon'tlikethetitlejustfuckingstayoutofthethread...... Ærlig talt, drive å tolke ihjel innlegg på mat og drikke forum ....
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 Denne synes jeg er god, gjerne som tilbehør, men også som et mindre måltid: 200 g linser (grønne f eks. Jeg brukte chana dal/små gule splitterter som har kikertliknende konsistens og smak) ca 7 dl vann 6 spiseskjeer (nøytral) vegetabilsk olje 1-2 friske grønne (eller røde..) chili - finhakkes 1 ts finrevet frisk ingefær 8 velpakkede spiseskjeer frisk koriander eller bladpersille ca 500 g frisk spinat, renset og kuttet 2 ts salt (evt litt mindre..) Sort pepper ca to spiseskjeer presset sitronsaft, etter smak Kok linsene i vannet til de er møre, noe som avhenger av hvilken type linser du bruker. Varm opp oljen i en gryte og ha i chili og ingefær, rør noen sekunder og ha i spinat og koriander/persille. Når spinaten har klappet sammen har du i linsene og saltet, og la småkoke i ca 25 minutter under lokk. Ha i pepper og sitronsaft og kok fem minutter til uten lokk. (dette gir i følge boka 6 porsjoner, så man kan jo lage mindre) Ellers synes jeg bønner, f eks store hvite limabønner, er godt sammen med hakket frisk salvie, chili, evt hvitløk og god olivenolje (og evt hvitvins- eller balsamicoeddik?) - og salt og pepper. Det er vel i utgangspunktet en bønnesalat, men du kan jo mose dem om du vil, og velge om du vil servere dem varme eller kalde.
Gjest itla Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 (endret) Jeg liker godt bønnemosen som Nigella Lawson lager her (bare se bort fra biffen hennes...). Jeg bruker dog butter beans (de er større og dermed lettere å mose) og sitronsaft oppi mosen, synes den blir friskere og mindre tørr da. Har i litt ekstra olje hvis den fortsatt er litt for tørr. Har jeg bedre tid kan jeg godt lage mer tidkrevende bønne-/linseretter, men denne er knall når man kommer hjem fra jobb og er litt sliten, ettersom den går utrolig raskt å lage. Ellers bytter jeg innimellom ut kjøttdeigen med bønnemos hvis vi skal ha tacos. Bruker da kidneybønner, litt tacokrydder (det har jo kommet en vegetarisk variant nå?), litt vann og enten litt tacosaus eller noen hakkede tomater + litt chili. Ikke akkurat autentiske refried beans, men det smaker godt. Moser bønnene på samme måte som i videoen over. Endret 23. august 2008 av itla
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå