Gå til innhold

Treig bærbar pc

Anbefalte innlegg

Gjest LilleVimse
Skrevet

Etter at jeg oppdaterte til den seneste Internet Explorer så har pc gått tregere. Å få opp internett og starsider tar evigheter. Mange programmer stopper opp. Når jeg skal avslutte pc'n så kommer avslutt nå og den står stille en liten stund til jeg trykker på avslutt flere ganger. Jeg har kjørt diskoppryddning og renset med Cc Cleaner på midlertidig filer. Har AVG Anti Virus og Ad Aware SE Personal som kjøres hver dag. Kommer jevnelig pop ups selv om jeg har pop up blocker.

Kan noen hjelpe meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye ledig plass har du på disken?

Kan du dessuten høyreklikke på oppgavelinjen (den stripen nederst programmene ligger på, ikke klikk på et program, klikk på en ledig bit), velge Oppgavebehandling og fortelle meg hvilke tall som står ved Tildelt minne nederst til høyre? Hos meg står det "953 MB / 4860", så vet du ca hva du ser etter :)

Skrevet

Anbefaler deg å avinstallere eller "legge i dvale" explorer. Det er the number one mål for alle hackere og blir mest utsatt for angrep via nettsider osv.

Bruk heller mozilla firefox. Google dem og laste den ned. Anbefaler det på det varmeste. Lykke til!

Gjest LilleVimse
Skrevet

Hei feuerstein.

Jeg gjorde som du sa. Dobbeltklikka og fikk opp oppgavebehandling måtte gå på ytelse og der stod tildelt minne i KB:

Totalt: 399960 KB

Begrensning: 1276608 KB

Topp: 491400 KB

Jeg har endel bilder og dokumenter som jeg kan prøve å brenne på cd for å se om det hjelper på treigheten. Jeg vet ikke hvor problemet ligger så jeg får prøve eliminerings taktikk. Hjelper ikke det kommer jeg hit igjen.

Skrevet

Har du mange unødvendige programmer kanskje? se på der du gjorde (ctrl+alt+delete) og se antall prosesser som kjøres. Akkurat nå har jeg 48, noe som er latterlig mye, men jeg kjører en del programmer nå.

Det du og kan sjekke er hvilke programmer som kjøres i gang under oppstart. Trykk på start, der etter kjør. Da får du opp en liten boks du skriver msconfig i. og OK. Der kan du velge vekk unødvendige programmer.

Du kan jo også avinstallere nyeste IE og bruke den gamle i stedet, eller bedre, en annen explorer.

Og ikke trykk flere ganger, da går gjerne pc'en enda tregere..

Gjest LilleVimse
Skrevet

Hei pittie.

Jeg sjekket og har 53 prosesser.

Jeg har også sjekket dokument og bilder hvor mye jeg har liggende der.

Dokumenter:

Størrelse: 7,20 GB

Diskforbruk: 7,24 GB

Bilder:

Størrelse: 55,3 MB

Diskforbruk: 62,1 MB

Jeg skal kjøpe dvd plate i morra og kopiere over dokumenter og bilder. Jeg har også nedlasta endel musikkvideor som jeg kan prøve å brenne på dvd plate for å frigjøre plass.

Skrevet

Det var da ikke spesielt mye.. Hvor stor harddisk har du?

Skrevet

Etter minnemengden å dømme har du en relativt gammel pc, men det alene burde ikke gjøre at maskinen er blitt tregere etter en oppdatering. Er det kun nettleseren som er treg, eller merker du treghet også i andre programmer?

Bifaller pittie og gjestens oppfordring om å bytte til noe annet enn IE, mest aktuelt er Firefox. http://www.mozilla.com/en-US/firefox/?from=getfirefox

Når det gjelder å brenne ut dokumenter og bilder har sjelden det innvirkning på hastigheten såfremt du ikke har så mye av det at harddisken holder på å bli full.

En ting som sikkert uansett er på tide å gjøre er å kjøre defragmentering, Start --> Programmer --> Tilbehør --> Systemverktøy --> Diskdefragmentering.

Gjest LilleVimse
Skrevet

Hei feuerstein. Nei dataen er bare 3 år gammel. Jeg tar diskfragmentering nå og hvis ikke det hjelper skal jeg prøve å skifte nettleser.

Er det så enkelt å skifte nettleser fra internet explorer til andre programmer. Visste ikke at det gikk an å bytte ut? Trodde det var fast som tilhørte windows.

Skrevet

En 3 år gammel pc er gammel, hvertfall i min bransje.

Nettleser er veldig enkelt å bytte, dvs. at man ikke fjerner IE, men installerer andre i tillegg. Jeg bruker Firefox til vanlig, men har IE til enkelte sider som er så dårlig programmert at de kun fungerer i IE. I tillegg har jeg Opera og et par mer sære lesere jeg kun bruker når jeg skal sjekke at sider jeg selv har lagt vises riktig i alle lesere.

Skrevet
En 3 år gammel pc er gammel, hvertfall i min bransje.

Nettleser er veldig enkelt å bytte, dvs. at man ikke fjerner IE, men installerer andre i tillegg. Jeg bruker Firefox til vanlig, men har IE til enkelte sider som er så dårlig programmert at de kun fungerer i IE. I tillegg har jeg Opera og et par mer sære lesere jeg kun bruker når jeg skal sjekke at sider jeg selv har lagt vises riktig i alle lesere.

Hvis du får pop-up, er dette et tegn på malware...

Gå inn på http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246 og post loggene det spørres etter på det forumet, så får du all den hjelpen du trenger :)

Skrevet

Muligens et dumt spørsmål, men hva er malware?? :rodme:

Skrevet

Jeg har også fått mange pop-up i det siste, men bare når jeg bruker IE.

Får det ikke når jeg bruker Opera. Bruker kun IE når jeg er innom Fronter, for den funker ikke ordentlig i Opera.

Skrevet

Malware er en samlebetegnelse på alt uønsket på maskinen din. Virus, spyware, adware, trojan osv. er eksempler på malware.

Du kan gjerne gjøre som jeg skriver posten ovenfor, så ser vi om det er malware du har problem med...

Skrevet

Har hatt akkurat samme problem som deg. Etter at jeg har lastet ned oppdateringer på IE eller andre programmer er dataen min blitt merkbart tregere og har fått masse småproblemer. Derfor holder jeg meg unna flere oppdateringer. IE er no kødd rett og slett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...