Gå til innhold

hormoner og sexlyst!

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

jeg satt nettopp og leste en artikkel i et blad, om en jente som har tatt kjønnsoperasjon. hun/han må gå på hormonkurer resten av livet, og beskriver at bla etter en ny kur blir hun/han "hissig,frekk og gir faen" men at etter en stund avtar virkningen litt. seksuallysten blir av en annen dimensjon. faktisk! Ja nå er jeg klar over at det er en KRAFTIG dose med hormoner. Men anyway så er det jo mannlige hormoner, og slik menn er bygd opp? Kanskje ikke alle blir hissige osv. men jeg tenker mer på den enorme seksuallysten. Videre påpeker denne personen at ”menn tenker på sex alltid. Det ligger lissom i bakhodet”. Jeg vet at menn er veldig seksuelle, men trodde ikke sex ALLTID ligger i bakhodet?

To veninner av meg har formye av mannlig kjønnshormon. Det vil si at de får uønsket hårvekst i ansiktet. Dette er det eneste de har sagt til meg. Men burde de da ikke få ”mannlig seksuallyst” (mer en det som gjennomsnitlig er normalt for kvinner)?

Jeg føler jeg har gjenntatt meg flere ganger når jeg igjen nevner min store sexlyst. Da jeg fortalte det til legen min, i forbindelse med om det går an å måle lyst (som i om jeg trenger noe dempende?) så ble han bare sjokkert og sa at ”gå hjem og nyt det det vil avta med alderen.” ikke akkuratt en profesjonell håndering av problemet mitt, og det var også dystert svar. For egentlig vil jeg ikke at det skal avta med alderen. men jeg tror ikke jeg har formye mannlige hormoner? har ingen symptomer på dette, og har aldri kommet på og teste meg for det . men vil gjerne vite om jeg er veldig over gjennomsnittet sammenlignet med medsøstre og lyst! jeg har alltid lyst på sex. tror jeg har sagt nei max 5 ganger i mitt liv? lol. mye spørsmål her gitt.

Endret av DaYdReAm
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åh, heldig da.. Hehe, kanskje ikke det svarer du var ute etter, men jeg vil heller være for kåt enn for lite kåt.

Men ganske interessant det med mannlige hormoner. Det kan jo godt hende? Når gutter tar testosteron/steroider o.l får de jo ofte en større sexlyst og har ofte stå over lengre tid, har jeg lest. Vil det si at hvis jeg tar mannlige hormoner blir jeg også kåtere..? :sjarmor:

Etter en stund på p-piller, som jo er østrogen, forsvant i hvert fall sexlysten ganske betraktelig. Har sluttet nå, satser på at den kommer tilbake for fullt snart.

Skrevet

Har en liten teori om at de som har hormonelle kviser (altså i partiet rundt munnen) har mye testosteron. Hørt en gang i tiden at kviser kommer av for mye testosteron eller en ubalanse i hormonene. Dette kan vel også kanskje forklare hvorfor gutter som regel er mer utsatt for mye akne, har disse mer sexlyst også? :lur: Ikke at jeg skal klage på de som ikke har kviser heller da..

• 7 måneder senere...
Gjest Gjest_enig_*
Skrevet

hei!

guri, jeg sitter med akkurat samme problem! er så innmari kåt hele tiden, det går utover konsentrasjonen, og jeg skulle gjerne hatt en pille som gjorde motsatt! Så hvis noen der ute har en superpille for å minske sexlysten si ifra!

Skrevet
hei!

guri, jeg sitter med akkurat samme problem! er så innmari kåt hele tiden, det går utover konsentrasjonen, og jeg skulle gjerne hatt en pille som gjorde motsatt! Så hvis noen der ute har en superpille for å minske sexlysten si ifra!

Hormonprevensjon? Det sterkeste du får tak i.. ;)

Gjest Gjest_mann_*
Skrevet
Åh, heldig da.. Hehe, kanskje ikke det svarer du var ute etter, men jeg vil heller være for kåt enn for lite kåt.

Men ganske interessant det med mannlige hormoner. Det kan jo godt hende? Når gutter tar testosteron/steroider o.l får de jo ofte en større sexlyst og har ofte stå over lengre tid, har jeg lest. Vil det si at hvis jeg tar mannlige hormoner blir jeg også kåtere..? :sjarmor:

Etter en stund på p-piller, som jo er østrogen, forsvant i hvert fall sexlysten ganske betraktelig. Har sluttet nå, satser på at den kommer tilbake for fullt snart.

Er du mann så vil du ikke ha større sexlyst, det er veldig frustrerende, det er ikke snakk om sex kun daglig.
Gjest Gjest_jente_*
Skrevet

hei daydream, lurer på hva du mener med for mye sexlyst.... hvor ofte har du lyst på sex, hvis du er i et forhold?

jeg mener selv at jeg har stor sexlyst. jeg kan ha sex daglig (sannsynligvis fordi hverdagen min er en lek i forhold til noen andre sin, mao ikke krevende dager, og derfor har jeg vel alltid overskudd). men merker at de dagene jeg er sliten og har hatt mye å gjøre, så er jeg faktisk for trett til å ha sex. egentlig. likevel har jeg bare avvist partneren to ganger i løpet av fem år.

hmm.... kanskje jeg skulle være litt hard to get iblant??

er å være klar for sex daglig å ha mye sexlyst, eller er det snakk om å ha lyst på sex en gang i timen, eller i hvertfall tre ganger i døgnet? hvor går skillet? hva er lite, hva er moderat, hva er mye???

ps: jeg har for øvrig ganske kraftig hårvekst på kroppen....:D

Skrevet

Skalvise..

Skal skrive litt kort om hormoner og sexlyst. For det første er vi ikke bare hormoner, så de er bare en del av bildet. Det viktigste kjønnsorganet sitter på skuldrene og er ikke nødvendigvis med på hormonkjøret.

Testosteron er det fremste kåt-hormonet hos både menn og kvinner. Kvinner har bare omtrent en tiendedel (omtrent, ettersom jeg husker) så mye testosteron som menn, men er også desto mer følsomme for det, i alle fall når det kommer til lyst og tenning. Musklene til kvinner er det ikke, så derfor dere har mindre av det enn menn.

Kvinner som får hormonbehandling for overgangsalderen får en mix av østrogen og progesteron, men man har også begynt å tilføre små mengder testosteron for kjønnsdriftens skyld i studier og andre land. En grunn til lavere kjønnsdrift på p-piller er antagelig at man 'skrur av' eggstokkene da, og det er de som først og fremst produserer testosteron hos kvinner. Det er det samme mann som tar steroider opplever. Testiklene skrur seg av og når man er ferdig med steroidene har man så og si ikke testosteron i kroppen inntil testiklene får skrudd seg på igjen.

Testosteron er et anabol-androgent steroid. Anabolt betyr at det er muskelbyggende, androgent er alt det andre, hår på kroppen, ikke på hodet, stemmeskifte, mannlige kjønnskarakteristika, kjønnsdrift, styrke osv.

Det er et litt kunstig skille, men er der vel på grunn av at forskjellige steroider er mer eller mindre anabole og androgene.

Så kjønnsdriften er knyttet opp mot den androgene virkningen av testosteron. Men det som virkelig gjør dette er noe som kalles dihydrogentestosteron (DHT). Dette er noe som dannes i kroppen i små mengder fra testosteron.

Testosteron er også et 'feelgood' hormon sånn generelt, energi, styrke, mentalt, så det er kjekt å ha.

Og i motsetning til hva alle mener seg å vite, lar ikke testosteron seg koble til økt aggresjon i kontrollerte studier. Mye som tyder på at østrogen er et hormon som gir økt aggresjon dog.

Om man lurer på hvordan det står til med hormontilstanden kan man bare ta en blodprøve som måler testosteron, fritt testosteron, SHBG, østradiol(e2) osv.

Ligger du høyt på testo og fritt testo så ligger det kanskje noe der.

Vet ikke helt hvordan det er for kvinner, men for menn er ratioen mellom testosteron og østrogen viktig for kjønnsdriften. Har man f.eks normalt og kanskje til og med høyt testosteronnivå, men samtidig høyt østrogennivå vil man miste kjønnsdriften. For lavt østrogen er samme sak.

Antar at lignende relasjoner gjelder for kvinner også, selv om jeg ikke helt vet hvor dere bør ligge som sagt.

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan i noen grad regulere sex driften med akkupunktur. I hovedsak vil den bli liggende der den er, men du kan stort sett skru den opp eller ned med 10-15%.

Skrevet

hey billcat! takker for meget gode opplysninger. :smilyblomst: er du lege eller? ;)

tror jaggu jeg skal ta en slik blodprøve neste gang jeg er hos legen. stor sexlyst har ikke BARE med mye testosteron produksjon alene å gjøre, men det spiller jo en rolle. litt greit å vite hvor jeg ligger.

"20 prosent bærer genet som gir sterkere appetitt for sex." *rekke opp hånden* thats me! når jeg leste om akkupunktur her, så innser jeg at når det blir "virkelig" At det muligens fins noe som reduserer lysten, så vil jeg virkelig ikke forandre på noe.

http://www.forskning.no/Artikler/2006/juni/1149600587.72

ps. moren min har hintet frempå at hun alltid har hatt stor sexlyst. så det er nok arvelig til en viss grad. ja, vi er veldig åpne i familien!

jeg har forresten lyst på sex en gang i timen. sånn ca. iallefall i disse grusomme single tider.....

jeg har vært singel i litt over 5 år. jeg er 26, og føler at jeg "Waster fucking time". hihi. noen som har lyst å være typen min?

Skrevet

Er doktor, men ikke lege. ;)

(Doktorgrad i kjemi)

Kan sikkert være opplysende med en slik blodprøve. Mistanke om at de koster litt dog, og legen din kan komme til å lure siden det er slike prøver folk som boler typisk tar for å sjekke tilstanden.

Vet litt om det fordi man blir eldre og oppdager at kroppen forandrer seg. Og så har jeg drevet med styrketrening i noen år og følgelig holdt til i miljøer der folk har godt over gjennomsnittelig kunnskap og erfaring med hormoner, kan man vel si.. Så siden det er et interessant og personlig relevant tema innenfor noe jeg kan rimelig godt, så har man lest seg opp på saker.

Et viktig enzym for styring av testosteron-østrogen mengde hos både menn og kvinnerer enzymet aromatase. Her er det store individuelle forskjeller fra person til person. Aromatase omdanner testosteron til østrogen. Kvinner som mangler dette enzymet helt blir veldig hårete (bearded lady). Lærebøkene sier ikke noe om kjønnsdrift desverre, men det er vel grunn til å tro den er forhøyet. Så en mengde aromatase i det lavere området vil gi en kvinne høyere testosteronnivå. For mye aromatase gir en liten kvinne med store bryster. Igjen, ikke noen rapportering om kjønnsdrift. Det er østrogenet som gjør at man slutter å vokse btw, derfor kvinner er lavere enn menn.

Hormonene som kan være relevante sånn kort er som sagt:

testosteron

SHBG (sex hormone binding globulin): dette er et molekyl som fester seg til testosteron og østrogen og virker som et lager så testosteronet blir transportert rundt. Men testosteronet er ikke aktivt mens det er bundet til SHBG, så har du mye av dette kan totalt testosteron være høyt, mens det er lite som er fritt i blodet og faktisk kan gjøre 'jobben'

Derfor det er greit å få målt fritt testosteron

Øsrogen(e2)

Progesteron

LH

Veksthormon, HGH, har også en generell innflytelse på velvære og energi, og derved kjønnsdrift.

Men merk at, som jeg har kort nevnt, så er det enorme individuelle forskjeller i hvordan man reagerer på forskjellige hormoner i forskjellige doser.

Et eksempel fra mannesiden for å belyse dette:

Steroidet nandrolon (som kroppen også lager i små mengder) er beryktet for å gjøre deg impotent når du tar det. Samme med et annet som kalles trenbolon.

Så man har uttrykkene deca-dick og tren-dick. (deca er kallenavnet til nandrolon)

Kjører du begge to samtidig sliter man litt..

Men en jeg kjenner på gymen kjører disse to sammen, eneste han bruker, og han sier han er steinkåt hele veien.

So, you never know.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...