Gå til innhold

Morsmelkerstatning

Gjest Lilleulv

Anbefalte innlegg

Gjest Lilleulv

etter en natt der det virket som ungen min aldri hadde ammet før i hele sitt liv, har jeg nå kjøpt inn en eske med NAN. Jeg lurer på om jeg skal prøve å gi et måltid på kveldsstellet nå før vi legger oss. Hva tror dere? så hvis det funker kan jeg evt amme resten av døgnet og gi tilskudd på kvelden?

Noen som har erfaring med dette? og kan fortelle meg litt om NAN før jeg prøver? merker at jeg kvier meg litt jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammelt er barnet? Har du prøvd økedager?

NAN er helt flott det, men hvis man begynner å gi tillegg til et ganske lite barn, får man jo heller ikke økt melkeproduksjonen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lisa_*

Siden du pumper ved siden av, burde det ikke være noe problem å holde produksjonen oppe, da du styrer det selv med pumpingen.

Jeg bruker nan når jeg har kommet på etterskudd med pumpingen, og har ingen negative erfaringer, bortsett fra at han gulper litt av den, og får litt vond i magen nå og da. Ellers er det et godt alternativ synes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv
Hvor gammelt er barnet? Har du prøvd økedager?

NAN er helt flott det, men hvis man begynner å gi tillegg til et ganske lite barn, får man jo heller ikke økt melkeproduksjonen sin.

han er 2 mnd gammel, men bare 3 kg. (prematur). han spiste ofte i går og forigårs... får ikke stryrt det noe særlig, for han må være våken og sugelysten hvis det skal bli noe action og det går ofte 4 timer mellom hver gang han er det.

Jeg har pumpe da..

vi har slitt litt, og jeg har tenkt tanken at jeg ikke liker å amme fler enn en gang pga det er så tungt og vanskelig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forhørt meg på helsestasjon eller hos lege når det dreier seg om en prematur baby, men selvfølgelig - det er jo ikke alle som kan få morsmelk, og da får man jo NAN.

Hvis ammingen er vanskelig og oppleves som et slit, så husk at det er du som bestemmer hvor mye du skal amme :). Morsmelk er best, men det er ikke så dumt med det som er nestbest heller :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki

Min gulpet som er helt av nan. Så vi brukte collett og hipp. Men det oppdager du jo fort, om han tåker den eller ikke.

Men jeg ville ammet først og heller fylt på med nan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemann fikk nan noen kvelder der han var sulten og jeg var tom. Han tålte det fint, og får fremdeles nan i grøten når jeg bruker grøt som skal blandes med mme eller mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

dette startet bra. Prøvde å amme - det gikk ikke. Altså, jeg har jo melk. Jeg aner ikke hva som skjer :( helt siden i går kveld så har han plutselig ikke klart å spise av meg. vi har hatt sånne perioder før også. han tar tak- tar et par svelger, ligger rolig og slipper til slutt opp. det renner melk ut av munnen hans. gjør det samme et par ganger, før han begynner å bli desperat og gaper og gaper uten å ta noe i munnen. dytter jeg han mot meg så dytter han i mot. Prøvde å ta på brystskjold. han sugde ikke. lagde NAN - gutten hadde sovna. JUHU!

Sånn holdt vi på i hele natt :O

Endret av Lilleulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er født 1 mnd før termin, så på sykehuset fikk hun mme og melk fra morsmelkbanken i tillegg til mitt. Prøvde etterhvert med bare meg, men oppdaget etterhvert at hun sov mye bedre og lengre om natten hvis hun får litt mme på kvelden. Helsesøster/jordmor synes dette er helt ok, den lille frøkna legger godt på seg og jeg ammer resten av tiden.

Prøver først uten mme, men hvis det ender med at jeg ammer konstant hele kvelden og hun fortsatt er sulten, blander vi en flaske, og hun sovner med en gang etterpå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lilleulv

oki tecka, det var noe sånt jeg ser for meg også. Jeg føler nesten at for hvert skritt frem, så er det 2 skritt tilbake med ammingen. i 3 dager her så ammet han masse uten brystskjold, men så det siste døgnet har det vært helt umulig igjen :/ Det kan da ikke gjøre noe å gi NAN en gang i døgnet har jeg tenkt da...

helsesøster har også gikk klarsignal til mme dersom det ble nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de kan få hard mage av mme, da er feks malt greit å ha i.

Det finnes også mme (er usikker på om det er nan) for premature.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amming kan være vanskelig, og det er ikke meningen at du skal slite deg helt ut ;) Syns du skal gi den flasken MME om kvelden hvis det er det du føler for. Den viktigste forskjellen på morsmelk og MME er immunstoffene i morsmelken, men de får han nok av selv om han ikke bare får MM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være litt greit å huske på, er at hvis du vil fortsette å amme, bør du ikke gi mer enn den ene flasken. Hvis du begynner å gi mer, vil det fort balle på seg, produksjonen din går ned og du ender opp med å bare gi flaske. Det var det rådet vi fikk av helsesøster da jeg begynte å gi NAN, og hun fikk rett- sluttet med amming helt etter 4 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ¤bella¤
(Vil bare tilføye at det erveldig manga babyer som får vondt i magen av NAN, da er det verdt å prøve HIPP)

(eller Collet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...