Gjest glamourgirl Skrevet 21. august 2008 #1 Del Skrevet 21. august 2008 Jeg har en teori, men er usikker på om denne stemmer. Jeg er overbevist om at Siddiser er Norges svar på franskmenn. De er kun høflige og hyggelige med folk som snakker på samme måte som dem. Hvis ikke går service, smil høflighet og hyggelighet på trynet ut bakdøra, og de er onde små kryp... (jeg og kollega var i Stavanger i går, om dette ikke kom tydelig fram i teksten over) Eksempel 1: Lavt blodsukker på kollega og meg, stiller oss i kø på 7eleven for å kjøpe ei bolle og en kaffe hver. Bak disken står det en neseplukkende, nebbete, lubben liten fregne og ser på oss som om vi var noe av det mest idiotiske hun har sett... Kollega (med Oslodialekt): "Vi vil gjerne ha en cappuciono, en latte og to boller" Jeg (med sørlandsdialekt) "Ja kaffe må vi ha!" Nebbelubba: (bruker infernalsk lang tid på å gjespe, klø seg ekle steder og dille med kasseapparatet) "Øhm, syttifem kronår!" Kollega: "For to boller og to kaffe?" Nebbelubba: "Ja, då fekk dåkkår sånn meny!" Jeg: "Meny? Skal ikke det være billigere da?" Nebbelubba: "Jammen faan, eg kan vel ikkje håveregning fordi om eg står i kasså!" Jeg: "Men da vil vi jo heller ha tre boller, for det er jo billigere!" Kollega: "Ja, det er jo rart at to boller og to kaffe blir dyrere enn tre boller og to kaffe!" Nebbelubba: "ALTSÅ! Tri kaffi, og to bollar det blir syttifem kronår!" Vi: "TRE kaffe?" Nebbelubba: "Ja! Det sa hu!" (peker på meg) Jeg: "JEG?" Nebbelubba: "JA! OG eg kan vel for faan ikkje slå ud ting frå kasså!" Kollega: (med isrøst) "Gi oss ei ekstra bolle, også finner vi kaffe selv!" Eksempel 2: Etter dette gikk kollega ut på buss-stasjonen og bort til ei ledig luke og sa: "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk" Bussbillettkjerringa: "He du kølapp?" Kollega: "Nei..." (trekker kølapp, og har atten stykker foran seg i kø) Kollega: "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk!" Samme bussbillettkjerring: "Dei selge ikkje eg, dei må du kjøba på bussen! Det e den kvide som står der ude" Eksempel 3: Nå begynner vi å bli en smule irritable, i høyhælte sko og med tre minutter to spare, løper vi til den hvite bussen... Jeg (heseblesende til bussdude): "Skal du til Haugesund?" Bussdude: "Ser det sånn ud?" Kollega: "Hæ?" Bussdude (ropende) "SER DET SÅNN UT?" Jeg: "Det vet da ikke jeg, for pokker! SKAL DU TIL HAUGESUND ELLER IKKE?" Kollega: "Vi fikk beskjed om at den hvite bussen gikk til Haugesund!" Bussdude: "Det e vel'kje mi feil at eg har ein kvide buss!" Jeg (roligere): "Vet du hvor bussen til Haugesund går fra?" Bussdude: "Pleier vel å gå fra spor fira, den" Kollega (langsomt): "Vet du hvor spor fire er?" Bussdude: "De står merka, og dåke kan vel lesa?" Jeg: "Takk!"... Vi rakk bussen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lamia Lenis Skrevet 21. august 2008 #2 Del Skrevet 21. august 2008 Haha! Jeg har vært i Stavanger en gang, og kan ikke si jeg kjente meg igjen i den der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kick Skrevet 21. august 2008 #3 Del Skrevet 21. august 2008 (endret) "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk" Bussbillettkjerringa: "He du kølapp?" Kollega: "Nei..." (trekker kølapp, og har atten stykker foran seg i kø) Kollega: "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk!" Samme bussbillettkjerring: "Dei selge ikkje eg, dei må du kjøba på bussen! Det e den kvide som står der ude" :ler: Endret 21. august 2008 av Kick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest stavangerboer Skrevet 21. august 2008 #4 Del Skrevet 21. august 2008 Off då. dette va jo isje bra. Men om d e stavanger service elle bare sjenerellt service nivåe som blir dårlige e vanskeli å sei. Bur i stavanger og merke sjøl at d servicen blir dårligare og dårligare, d har vel kanskje m d tranga arbeidsmarkede å gjørr, å at eierene av service bedriftene har trange kår å isje prioritere service lengre....serlig i restaurant og butikk bransjen. Dårr e sikkert mange flotte snille service instillte der ude, men me merke best de som e drittsekka. Håbe du får ein bedre opplevelse i stavanger neste gong du besøge oss. ( hvis du tør å komma tebage) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glamourgirl Skrevet 21. august 2008 #5 Del Skrevet 21. august 2008 ... men arbeidsmarkedet er da ikke så ille om dagene, heller motsatt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 21. august 2008 #6 Del Skrevet 21. august 2008 Det er bare vårt naturlige forsvar mot østlendinger, trøndere og annet svineri. Du må nemlig ikke tro at vi får noe bedre behandling av de innfødte når vi av en eller annen grunn tvinges til å reise til det narkoreiret som kalles hovedstaden. Kommer du derimot hit med engelsk eller tysk aksent vil du oppleve mye velvilje. Neida, på den seriøse side, trist at dere opplever slik service. Slik arbeidsmarkedet er her nå har mange av dem som duger til noe fått jobb i bedrifter hvor man i liten grad har kontakt med menigmann på gaten, men heller med kolleger og representanter for andre bedrifter. Som bedriftsrepresentant opplever jeg hvertfall nesten utelukkende hyggelige og hjelpsomme representanter fra kunder og leverandører. En kamerat gjorde kometkarriere i et av firmaene som nesten utelukkende forholder seg til tilfeldige personer på gaten (f.eks. kiosk, kollektivtransport, butikkvekter, dagligvare etc.) kun ved å være normal, høflig og ryddig. Organisasjonens nederste trinn besto nesten utelukkende av folk med en eller annen defekt (hissige, rotete, hypokondere osv), så bare ved å være normal og gjøre en ærlig innsats skilte han seg nok ut til å bli forfremmet flere trinn opp i løpet av det første halvåret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 28. august 2008 #7 Del Skrevet 28. august 2008 Øy, dette er da ikke et skråblikk. Etter snart to år i eksil i Stavanger, så kan jeg skrive under på dette. Dette er vel den eneste byen i Norge hvor jeg har følt meg som en innvandrer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ulva35 Skrevet 28. august 2008 #8 Del Skrevet 28. august 2008 Som innflytter fra Østlandet må jeg bare svare på denne. Jeg bor ikke i Stavanger da, men i nabokommunen Sandnes Men selvfølgelig i løpet av 11 år har det blitt noen turer til Stavanger også, og jeg kan ikke skjønne at dere har vært annet enn ekstremt uheldige. Fra dag en har jeg blitt godt mottatt overalt. Lett å få venner fra dag 1, og aldri har jeg opplevd dårlig service noen steder. I Oslo derimot har det skjedd ofte. Jeg kommer opprinnelig ikke fra Oslo, men ikke langt unna heller og Osloturer har det vært en del av. Jeg er og blir Østlending, men stortrives her i Rogaland både med folket og stedet. Hyggelige, smilende og inkluderende. Det er iallefall min erfaring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann23 Skrevet 28. august 2008 #9 Del Skrevet 28. august 2008 Jeg har opplevd mye av det samme glamourgirl og "eg snakke sjikkelige dialekt åg". Folka i servicebransjen holder IKKE høyt nivå om dagene, men husk at Stavanger har 10000 ledige stillinger og du får jobb på sekundet hvis du ikke er mongoloid. De som jobber på 7-eleven nå er "rusket", de som ikke fungerer andre steder, ofte også 18åringer som kunne gi en fin faen om de fikk sparken eller ei. Det er blitt så ille nå at jeg kunne skaffet en persom som var normal, oppegående, kan bruke en pc og lærevilje en jobb på dagen, med 370.000 i grunnlønn. Ingen problem. Hadde ikke trengt mer enn VGS engang. Du får gi beskjed neste gang du er her, så skal jeg heller prøve å rette opp inntrykket ditt av regionen! (hvis du tør da hehe) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lamia Lenis Skrevet 28. august 2008 #10 Del Skrevet 28. august 2008 Det er blitt så ille nå at jeg kunne skaffet en persom som var normal, oppegående, kan bruke en pc og lærevilje en jobb på dagen, med 370.000 i grunnlønn. Ingen problem. Hadde ikke trengt mer enn VGS engang. Oh, kan du skaffe meg en jobb?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Filur Skrevet 28. august 2008 #11 Del Skrevet 28. august 2008 Skulle akkurat til å spørre om det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mann23 Skrevet 28. august 2008 #12 Del Skrevet 28. august 2008 Må nok desverre kjenne dere for å kunne anbefale dere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noli Skrevet 28. august 2008 #13 Del Skrevet 28. august 2008 Ja, det er helt ekstremt vanskelig for mange arbeidsgivere å finne folk for tiden, og særlig da i yrker med "lavstatus" som f.eks. 7-11 og kolonialbutikker. Jeg er innflyttet til Stavanger, og ELSKER å bo her! Bodde mange år i Bergen, noen år i Trondheim og ett år i Nord-Norge før jeg flyttet hit, og synes dette er stedet jeg er blitt best motatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lamia Lenis Skrevet 28. august 2008 #14 Del Skrevet 28. august 2008 Må nok desverre kjenne dere for å kunne anbefale dere Jeg er normal, oppegående, har fullført litt mer enn bare videregående og har litt greie på pc? Nå da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2008 #15 Del Skrevet 6. september 2008 Jeg har en teori, men er usikker på om denne stemmer. Jeg er overbevist om at Siddiser er Norges svar på franskmenn. De er kun høflige og hyggelige med folk som snakker på samme måte som dem. Hvis ikke går service, smil høflighet og hyggelighet på trynet ut bakdøra, og de er onde små kryp... (jeg og kollega var i Stavanger i går, om dette ikke kom tydelig fram i teksten over) Eksempel 1: Lavt blodsukker på kollega og meg, stiller oss i kø på 7eleven for å kjøpe ei bolle og en kaffe hver. Bak disken står det en neseplukkende, nebbete, lubben liten fregne og ser på oss som om vi var noe av det mest idiotiske hun har sett... Kollega (med Oslodialekt): "Vi vil gjerne ha en cappuciono, en latte og to boller" Jeg (med sørlandsdialekt) "Ja kaffe må vi ha!" Nebbelubba: (bruker infernalsk lang tid på å gjespe, klø seg ekle steder og dille med kasseapparatet) "Øhm, syttifem kronår!" Kollega: "For to boller og to kaffe?" Nebbelubba: "Ja, då fekk dåkkår sånn meny!" Jeg: "Meny? Skal ikke det være billigere da?" Nebbelubba: "Jammen faan, eg kan vel ikkje håveregning fordi om eg står i kasså!" Jeg: "Men da vil vi jo heller ha tre boller, for det er jo billigere!" Kollega: "Ja, det er jo rart at to boller og to kaffe blir dyrere enn tre boller og to kaffe!" Nebbelubba: "ALTSÅ! Tri kaffi, og to bollar det blir syttifem kronår!" Vi: "TRE kaffe?" Nebbelubba: "Ja! Det sa hu!" (peker på meg) Jeg: "JEG?" Nebbelubba: "JA! OG eg kan vel for faan ikkje slå ud ting frå kasså!" Kollega: (med isrøst) "Gi oss ei ekstra bolle, også finner vi kaffe selv!" Eksempel 2: Etter dette gikk kollega ut på buss-stasjonen og bort til ei ledig luke og sa: "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk" Bussbillettkjerringa: "He du kølapp?" Kollega: "Nei..." (trekker kølapp, og har atten stykker foran seg i kø) Kollega: "Jeg skal ha to billetter til Haugesund, takk!" Samme bussbillettkjerring: "Dei selge ikkje eg, dei må du kjøba på bussen! Det e den kvide som står der ude" Eksempel 3: Nå begynner vi å bli en smule irritable, i høyhælte sko og med tre minutter to spare, løper vi til den hvite bussen... Jeg (heseblesende til bussdude): "Skal du til Haugesund?" Bussdude: "Ser det sånn ud?" Kollega: "Hæ?" Bussdude (ropende) "SER DET SÅNN UT?" Jeg: "Det vet da ikke jeg, for pokker! SKAL DU TIL HAUGESUND ELLER IKKE?" Kollega: "Vi fikk beskjed om at den hvite bussen gikk til Haugesund!" Bussdude: "Det e vel'kje mi feil at eg har ein kvide buss!" Jeg (roligere): "Vet du hvor bussen til Haugesund går fra?" Bussdude: "Pleier vel å gå fra spor fira, den" Kollega (langsomt): "Vet du hvor spor fire er?" Bussdude: "De står merka, og dåke kan vel lesa?" Jeg: "Takk!"... Vi rakk bussen... Oh, my good....så provoserende å lese! Jeg hadde blitt sint!! Og dette hadde garantert ødelagt min dag! Uforskammede og uhøflige mennesker som blir ansatt bak skranken/kasser da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 8. september 2008 #16 Del Skrevet 8. september 2008 Morsom tråd. (Og det kommer fra en stavangerjente) Mann23: En jobb til meg også, takk! Jeg har mastergrad, relevant jobberfaring, internasjonal erfaring og har drevet med frivillig arbeid. Men har ikke fått napp på de stillingene jeg har søkt på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Villa2000 Skrevet 9. september 2008 #17 Del Skrevet 9. september 2008 Morsom post ) Jeg har alltid fått god service i løpet av de siste 20 årene så for min del så virker det som du har vært uheldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 9. september 2008 #18 Del Skrevet 9. september 2008 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
feuerstein Skrevet 9. september 2008 #19 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har mastergrad, relevant jobberfaring, internasjonal erfaring og har drevet med frivillig arbeid. Men har ikke fått napp på de stillingene jeg har søkt på. Master i jazz- og hippiemetafilosofi er dessverre dårlig egnet til å skaffe deg stillingen som konsernsjef i Statoil :gjeiper: Hva slags mastergrad har du, og hvilke jobber søker du på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Peachbud Skrevet 9. september 2008 #20 Del Skrevet 9. september 2008 Master i jazz- og hippiemetafilosofi er dessverre dårlig egnet til å skaffe deg stillingen som konsernsjef i Statoil :gjeiper: Hva slags mastergrad har du, og hvilke jobber søker du på? Hehe. Det er flest jobber for meg i Oslo, og ikke så mange i Stavanger, hvor jeg er stuck fordi samboeren jobber her (i oljebransjen). Dessuten er jeg tydeligvis ikke så god til å gå på intervju. Fikk napp på den femte søknaden jeg skrev. Det var mens jeg enda hadde et halvt år igjen av studiene, i januar. Ser ingen grunn til å fortelle deg hva jeg har master i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå