Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #1 Del Skrevet 21. august 2008 Har noen spørsmål vedrørende Mastercard, som jeg har egentlig null peiling på. Såvidt jeg har forstått er det et kort man bruker når man kanskje er litt lens for penger, og får en regning i posten som man betaler etter x antall dager/mnd. 1. Hvilke butikker går det ikke an å betale med Mastercard? Ikke alle matbutikker har jeg hørt. 2. Påløper det renter fra første dag, eller kommer rentene hvis du overskrider forfallsdatoen på regningen? 3. Hvor mye kan man bruke, og hvor lang tid tar det før man får regningen? Håper på svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tone_* Skrevet 21. august 2008 #2 Del Skrevet 21. august 2008 1. Ikke alle butikker tar mastercard.. men mange!! Ofte har de mastercard logo på inngangsdøra hvis de tar d.. ellers er det bare å spørre. 2. Noen som tilbyr mastercard har vel rentefritt de 45 første dagene, mens andre ikke.. dette får du høre når du bestiller kortet. 3. Når du søker om mastercard.. tar de kredittsjekk på deg og ut fra det tilbyr de kreditgrense... eks 10 000. Regningen sendes ut 1 gang i mnd som regel, med et minimumsbeløp!! Til slutt noen "advarende" ord fra en tidligere mastercard bruker... Kortene har skyhøy rente.. og ofte kan bruken skli litt ut... hvis du kun betaler minimums beløp, dekker dette ofte kun bare renter ikke selve bruken... Må du bruke disse, anbefaler jeg deg å betale inn alt du har brukt når regningen kommer... Jeg sier ikke dette for å fortelle seg hva du skal gjøre, men bare min erfaring med kortet.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #3 Del Skrevet 21. august 2008 Takk for svar. Jeg kommer bare til å bruke dette som en "nød"løsning, og bruker neppe mer enn 2000 kr. i mnd. Så...... Er det sånn at hvis jeg da bruker 2000 kr., og får regning 30 dager etterpå, og betaler regningen innen fristen, så får jeg ingen renter, gebyrer what so ever? Altså, jeg betaler bare tilbake de 2000 kr.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 42 Skrevet 21. august 2008 #4 Del Skrevet 21. august 2008 Ja - hvis du betaler hele beløpet innen fristen påløper det ingen renter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #5 Del Skrevet 22. august 2008 Får man alltid regning i posten? Står nemlig ingen opplysninger om KID og kontonummer i nettbanken min, og det forfaller i begynnelsen av september. Skal jeg bare vente på regning i posten før jeg foretar meg noe? Er første gang jeg har brukt det og skal tilbakebetale.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #6 Del Skrevet 22. august 2008 Ja - hvis du betaler hele beløpet innen fristen påløper det ingen renter. Feil. Les svaret til Tone en gang til. Noen mastercardavtaler har rentefri kreditt i opptil 45 dager, mens anre belaster renter fra første brukte krone. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 42 Skrevet 22. august 2008 #7 Del Skrevet 22. august 2008 Finnes det kortutstedere som belaster renter fra dag èn? De kan umulig ha mange kunder. Har aldri hørt om noen med kredittkort som må betale renter dersom utestående saldo blir bet. innen oppgitt bet.frist, men hvis noen avtaler er slik så bør folk absolutt skaffe seg kort andre steder - det finnes nok av tilbydere som har både 30 og 45 dagers rentefri kreditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 22. august 2008 #8 Del Skrevet 22. august 2008 Finnes det kortutstedere som belaster renter fra dag èn? De kan umulig ha mange kunder. Har aldri hørt om noen med kredittkort som må betale renter dersom utestående saldo blir bet. innen oppgitt bet.frist, men hvis noen avtaler er slik så bør folk absolutt skaffe seg kort andre steder - det finnes nok av tilbydere som har både 30 og 45 dagers rentefri kreditt. Enig. Dette er ikke riktig. Aldri vært borte i noen som belaster rente fra dag 1. Da er det jo IKKE...et kreditkort. Det jeg tror er misforståelsen her. Er at det menes at om man går over forfallsdato på et visst beløp.... Så belastes rentene fra dag 1, og ikke fra forfallsdato. gebyrfri.no er et kort med den slags lureri. Ellers så må jeg få fullrose 365direkte (nastercard) Her sparer du enkelt, en del. 3,65% på alt i møbelbutikker og bensinstasjoner. 1% på alt annet. Men igjen. Du sparer det kun om du betaler alt ved forfall Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #9 Del Skrevet 22. august 2008 Finnes det kortutstedere som belaster renter fra dag èn? De kan umulig ha mange kunder. Har aldri hørt om noen med kredittkort som må betale renter dersom utestående saldo blir bet. innen oppgitt bet.frist, men hvis noen avtaler er slik så bør folk absolutt skaffe seg kort andre steder - det finnes nok av tilbydere som har både 30 og 45 dagers rentefri kreditt. SÅ hvordan oppfatter du dettee: "Kontohaver er inneforstått med at renter beregnes daglig og godskrives/belastes konto månedlig"? Dette er mastercard uten årsgebyr, og vi har ikke det minste problem med å ha sånne betingelser på et kort som kun er tenkt brukt som reseve (og derfor nok aldri blir brukt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #10 Del Skrevet 22. august 2008 Enig. Dette er ikke riktig. Aldri vært borte i noen som belaster rente fra dag 1. Da er det jo IKKE...et kreditkort. Det jeg tror er misforståelsen her. Er at det menes at om man går over forfallsdato på et visst beløp.... Så belastes rentene fra dag 1, og ikke fra forfallsdato. gebyrfri.no er et kort med den slags lureri. Ellers så må jeg få fullrose 365direkte (nastercard) Her sparer du enkelt, en del. 3,65% på alt i møbelbutikker og bensinstasjoner. 1% på alt annet. Men igjen. Du sparer det kun om du betaler alt ved forfall Fint om du kan oppklare misforståelsen for meg. Jeg har skrevet betingelsen for renteberegning i innlegget over. Vil også være takknmelig om du kan defienre kreditkort for meg. Ser ut som om d mener at forutsetningen er at man har rentefri rkeditt i en periode (noe som selvfølgelig er helt feil), så jeg regner med at du kan oppklare. Og nei - jeg har ikke misforstått - og er så absolutt oppegående nok til å vite hva jeg snakker om og forstå hvilke forpliktelser jeg påtar meg. Og selv om du aldri har hørt om det andre forteller om, betyr ikke at det er feil, litt ydmykhet i forhold til egen kunnskapsbegrensing er sikkert ikke dumt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snart 42 Skrevet 22. august 2008 #11 Del Skrevet 22. august 2008 Det var da voldsomt...... Jeg svarer jeg! Det finnes mange tilbydere av både Visa, Mastercard og andre kredittkort. Mange (jeg tror faktisk de aller fleste) tilbyr rentefri kreditt i 30 eller 45 dager. Når så mange tilbyr rentefritt så kan jeg ikke skjønne hvorfor noen velger kort som ikke gjør det - og i tillegg er bekvem med svært dårlige betingelser. F.eks. skriver Mastercard selv flg. på sin webside: "Kredittkort Du kan handle opptil kredittgrensen. Når fakturaen kommer må du betale minst minimumssaldoen. Bankene beregner renter av ubetalt saldo. Generelt er det slik at dersom du betaler hele fakturaen i slutten av måneden, trenger du ikke å betale renter. Hvis du opprettholder en utestående saldo, blir du belastet for renter til en forhåndssatt årlig prosentsats, som varierer fra utsteder til utsteder." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #12 Del Skrevet 22. august 2008 Det var da voldsomt...... Jeg svarer jeg! Det finnes mange tilbydere av både Visa, Mastercard og andre kredittkort. Mange (jeg tror faktisk de aller fleste) tilbyr rentefri kreditt i 30 eller 45 dager. Men nå var vel saken den at du aldri hadde hørt om kreditkort hvor man ble belastet renter fra første dag? Men nå har du hørt om det. Når så mange tilbyr rentefritt så kan jeg ikke skjønne hvorfor noen velger kort som ikke gjør det [/b Men det har vel ikke noe med saken å gjøre? At vi som reservekort har et mastercard uten årsgebyr og med en svært høy kreditgrense hvor betingelsene er rentebelastning fra første dag, er noe vi er helt bekvem med. Det koster oss ikke et rødt øre å ha det kortet. For oss er det en trygghet å vite at vi har et kort med svært høy kredittgrense som reservekort når vi er ute og reiser. F.eks. skriver Mastercard selv flg. på sin webside: "Kredittkort Du kan handle opptil kredittgrensen. Når fakturaen kommer må du betale minst minimumssaldoen. Bankene beregner renter av ubetalt saldo. Generelt er det slik at dersom du betaler hele fakturaen i slutten av måneden, trenger du ikke å betale renter. Hvis du opprettholder en utestående saldo, blir du belastet for renter til en forhåndssatt årlig prosentsats, som varierer fra utsteder til utsteder." Jada, vi har mastercard med rentefritak opptail 45 dager (uten årsgebyr) også - så jeg kjenner godt til de betingelsene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. august 2008 #13 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Enig med "Snart 42" Maken til hoven "gjest" er det vel sjelden man ser på dette forumet. (Heldigvis) Jeg vet heller ikke om "gjest" nedover i tråden er trådstarter? Skaff et "nick" om man vil føre diskusjoner. Altså mer enn et svar. Da økonomi og samfunnsdebatt generelt interesserer meg, så mener jeg også at ingen spørsmål er dumme. Derfor svarer jeg av og til på slike spørsmål. Også i denne tråden. Men denne kverulanten avstår jeg fra videre diskusjoner med. Noen av dere andre som vet hvilke kred.kort, som belaster rente fra første dag forresten? God Lørdag til alle. Endret 23. august 2008 av Østlandet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjernedryss Skrevet 23. august 2008 #14 Del Skrevet 23. august 2008 Dersom det skulle finnes kort som blir belastet for renter fra dag en, er det i hvertfall ikke nødvendig å skaffe seg akkuratt det kortet, da det finnes flere titallskort som er rentefrie. Det beste er jo payback kort, da får du tilbake penger på alt du kjøper. Noen kortutstedere er litt sleipe og belaster deg for renter på hele beløpet fra dag en, selv om du betaler tilbake alt bortsett fra 50 øre f.eks inne forfall. Eller er det helt trygt å handle så lenge man betaler inne forfall, akkuratt som man må gjøre med alle andre fakturaer også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #15 Del Skrevet 23. august 2008 Det er ikke jeg (Trådstarter) som er gjest, nei. Har skaffet meg et Mastercard i banken min nå, så venter det i posten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. august 2008 #16 Del Skrevet 23. august 2008 Men igjen, så lurer jeg på hvilket kort som tar rente (uansett) fra bruksdato? Rett og slett fordi jeg aldri har hørt om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #17 Del Skrevet 23. august 2008 Dersom det skulle finnes kort som blir belastet for renter fra dag en, er det i hvertfall ikke nødvendig å skaffe seg akkuratt det kortet, da det finnes flere titallskort som er rentefrie. Hvordan kan du avgjøre det på vegne av alle andre? Vi velger selv å ha et reservekort uten årsgebyr, men svært høy kredittgrense, men med rentebelastning fra første kreditkrone som reservekort. Nå har vi en økonomi som ikke fordrer hyppig bruk av kredittkort, og vi har som nevnt også kreditkort med opptil 45 dager rentefritak - så på reservekortet vårt har vi valgt å prioritere høy kredit fremfor en periode med rentefritak. Voldsomt så vanskelig dette var å forstå da. (Den høye kreditten henger nok sammen med at det ikke er rentefri periode da vettu). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #18 Del Skrevet 23. august 2008 Noen av dere andre som vet hvilke kred.kort, som belaster rente fra første dag forresten? Mener du i fullt alvor at andre skal kunne svare på hvilket kort jeg har? Ikke mye rart det blir gitt mange rare svar når folk har en sånn tankegang. (Kortet er nå nevnt flere ganger, så jeg regner med at du har fått det med deg nå). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnetteR Skrevet 23. august 2008 #19 Del Skrevet 23. august 2008 Ønsker bare å påpeke en ting; For min del er mastercard et kort jeg bruker til å bestille reiser, samt betale for meg i utlandet. Dette siden kortet har bedre forsikringsordninger (bl.a mtp avbestillinger og missbruk). I tillegg er det en god forsikring å ha et ekstra kort i utlandet. Min mening er at har man ikke penger, skal man ikke bruke de heller, så om man skaffer seg mastercard fordi man ikke har nok penger, er det en veldig farlig situasjon. Har selv mastercard fra en av de store norske bankene, samme sted som visa kortet mitt er. Har også american express. Rente belastes ikke på noen av disse om jeg betaler regningen ved forfall. Jeg har derfor aldri betalt rente til tross for omfattende bruk av kortene ved reising. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 23. august 2008 #20 Del Skrevet 23. august 2008 (endret) Når jeg spurte om hvilke kortleverandør, som tar renter fra kjøpstidspunkt, så mente jeg jo selvfølgelig hvilken bank, eller finans/kreditinstitusjon. Ikke om det er mastercard, eller visa. De kan jo ha vidt forskjellige rentebetingelser, avhengig av hvem som leverer kortet. Ellers så bruker jeg Ya visa (Yabank) til all handel i matforretninger. Til alt annet bruker jeg 365direkte (Mastercard fra Focus bank) Rentemessig (om man bruker av kreditten, etter forfall), så er vel Skandiabankens visa kreditkort det billigste. Jeg bruker kred.kort i mange sammenhenger. Jobb og privat. Av den grunn blir debetkortet jeg har i Skandiabanken brukt kun til kontantuttak en sjelden gang innimellom. Endret 24. august 2008 av Pasha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå