Gå til innhold

henge i vegg, metall som ekspanderer

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal henge opp en hylle og to speil i en hul vegg. Har fått som råd at jeg må bruke slike metall som eksanderer når skruen skrus i slik at dette sitter. Hvordan fører jeg disse inn? Bare lage et hull i veggen og hamre den inn? jepp jeg er grønn... *flau*

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Bor hull med den diameteren som er oppgitt på pakken. Skyv inn pluggen, og trykk de tre små tappene godt inn i gipsveggen. Press hardt når du skrur inn skruen for at ikke tappene skal løsne.

Hvis du skal henge noe i dem, får du spesielle øyeskiver som du kan sette på skruen før du skrur den inn.

Skrevet

Sett at man ikke har borr??? enda mer flau nå ja...

Skrevet

Dersom det er gipsvegg så finnes det egne skruer til dette. IKKE kjøp den gamle typen som ekspanderer i hulrommet og som gir stygge og store hull dersom du prøver å fjerne de. Nå finnes det en type hvor du faktisk skrur metallpluggen inn i veggen. Det burde gå helt greit med en skrutrekker. Når du ikke trenger opphenget lenger så er det bare å skru ut igjen og du får bare et lite hull.

Skrevet

Dette finner jeg ikke? tittet litt på clas ohlson sine sider men fant ikke slike du nevner. for det er veldig sant det du sier, det blir noen stygge hull etterpå..

Gjest Gjest_Mann_*
Skrevet

Har du ikke bor, kan du kjøpe et (ikke drillen, bare boret). I gips kan du bore med bare hånden. Det koster ikke mange tierne. Det er disse jeg tenker på:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Pr..._093525_434.jpg

Hvis gjest tenker på disse:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Pr..._141746_580.jpg

så etterlater de også store hull. Alternativer som ikke lager store hull er forskjellige typer X-kroker og en ståltrådlignende sak:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Pr..._134830_536.jpg

Slike "nullhullfestemidler" tåler ganske mye tyngde. Problemet er at de ikke tåler noe særlig sideveis bevegelse. Litt skumping eller skjødesløs vasking over tid, så faller speilet ditt ned.

Det eneste jeg synes er bra nok er gipsankrene øverst. Men de må festes riktig.

Skrevet

flotters altså, gjest-mann....det var mye god råd der...da blir det clas ohlson etterpå;) Kjøper bare en liten drill da? Fikk høre av en vennine at hun tok bare skruehodet og banket det inn i veggen, for så å sette selve metallet inni dette hullet, uten bruk av borr eller annet..

Skrevet
flotters altså, gjest-mann....det var mye god råd der...da blir det clas ohlson etterpå;) Kjøper bare en liten drill da? Fikk høre av en vennine at hun tok bare skruehodet og banket det inn i veggen, for så å sette selve metallet inni dette hullet, uten bruk av borr eller annet..

Det høres veldig risikabelt ut. Da vil du antagelig slå ut endel av platen på baksiden. Det er viktig å få et rent hull.

Først må du være sikker på at det er en gipsvegg. Om det er det, kan du kjøpe et enkelt bor:

http://www.clasohlson.no/Archive/Images/Pr...4_134908_78.jpg

Tipper du trenger 8mm tykkelse (ca. 40kr), men sjekk på pakken med gipsanker. Om det er gips i veggen, kan du bare snurre boret rundt med fingrene til du får et fint rent hull. Om det er sponplate, trenger du en drill. Da kan du forsåvidt bruke treskruer til å feste speilene, men hyllen trenger nok bedre feste.

En annen ting er at for å få de riktige pluggene må du vite om det er enkel eller dobbel gipsplate i veggen. Du kan også treffe på en trestender (tynn bjelke) bak gipsen der du skal lage hull. I så tilfelle er det bedre å bruke en treskrue. Det kan være greit å prøve å stikke et tynt hull først med en syl, ståltråd eller lignende for å vite hva som er inni der.

Det beste er nok å gå til en jernvarehandel som Jernia, Maxbo e.l. som passer på at du får med det riktige.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...