Gå til innhold

Mat som mygler lenge før de går ut på dato

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man klage til noen, enten butikken eller produsenten, om en matvare begynner å mygle lenge før den går ut på dato? Og man har oppbevart den som anbefalt på pakken?

I dag måtte jeg nok en gang hive en 3/4 boks med leverpostei i bosset. Det vokste grønn pels på den, til tross for at det er over en måned til utløpsdato og den har stått i kjøleskapet hele tiden. Temperaturen i kjøleskapet mitt er det ikke noe i veien med.

Om man kjøper en pose gulrøtter, eller en kurv med nektariner, og kommer hjem og finner at halvparten bare er til å kaste rett i bosset, hva gjør man da?

Det er så irriterende å kaste penger i bosset på denne måten. Jeg har litt trang økonomi og er nøye med å sjekke priser og datoer og slikt i butikken, men det hjeper jo fint lite når maten mygler og må hives likevel. Og om man er midt i middagsforberedelsene og så plutselig finner at man ikke kan bruke en ingrediens likevel, så er det temmelig kjipt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utløpsdatoen gjelder vel bare sålenge pakken er uåpnet. Etter åpning behandles det som ferskvare, noe som reduserer holdbarheten betraktelig.

Skrevet

Hvor lenge hadde den leverposteien vært åpen? Holdbarheten gjelder når den er uåpnet, og som åpnet skal den holde i ca en uke....

TROR jeg. Sånn er det iallefall med de fleste posteier og sånn som jeg kjenner til.

Det med gulrøttene er verre, og jeg har vært borti det selv også. Og brokkoli med mugg på allerede i butikken har jeg sett flere ganger, så de sjekker jeg alltid grundig.

Hvem man kan klage til vet jeg imidlertid ikke...

Skrevet

Frukt og grønt er det bare å gå å klage på i butikken, det har jeg gjort flere ganger og alltid fått pengene igjen eller nye varer. Det er vel noen butikker som til og med sier at du ikke trenger å ha med varen eller at du får dobbel pris tilbake, husker ikke hvem. Jeg har hvertfall møtt stor velvilje både på Rema, ICA, Mega og Kiwi :) Også uten kvittering! Kan selvfølgelig være at slikt er lettere utpå landet.

Skrevet

Ja, holdbarehet gjelder for uåpnet vare, men det finnes jo noen små triks. F.eks. bruk alltid RENE redskaper i f.eks. leverpostei, rømmebeger, tacosaus etc. Unngå at disse kommer i kontakt med annen mat via kniver og skjeer. hvis det er vanskelig så ha mengden rømme/saus etc over på i en liten skål før servering. OBS, resteinnholdet bør IKKE helles tilbake til originalboksen, da er hele poenget borte. ;)

Ellers er mugg veldig smittsomt, så varer som mugner bør fjernes med en gang. Rester av muggsporer i kjøleskapet vil føre til at mugg etableres fortere og på flere varer. Er man plaget med mugg i kjøleskapet så tøm og desinfiser kjøleskap og helst tøsr godt av bokser/glass etc som skal inn i kjøleskapet igjen. :)

Skrevet

Hvis leverpostein bare skal vare i en uke når den er åpnet, hvorfor i alle dager selger de den bare i så store pakker da? Alle produsentene har bare ovnbakt leverpostein i pakker på 180-200 gram. Hvordan skal et enslig menneske klare å ete opp dette på en uke? Må jo ha leverpostei på matpakken hver dag, da. Grmf... Og fersk leverpostei som de selger i mindre pakker smaker dynge. Kanskje jeg må slå meg sammen med tre-fire naboer om å spleise på en boks :gjeiper:

Jeg er nøye på å vaske i kjøleskapet når det har kommet mugg på noe. Pelsete mat er ekkelt.

Jeg må si jeg kvier meg for å gå på butikken med en pakke gulrøtter og klage. Men det skjer jo så ofte, kanskje fordi de ansatte i den butikken jeg handler i er veldig sløve av seg (på andre områder også, det er ofte ting som er gått ut på dato i hyllene). Jeg er litt redd for reaksjoner som "herregud, det er da bare 14 kroner lissom..", og så er jeg plutselig gnitnedama.. :sjenert: Men når det skjer ofte, så blir det faktisk mye penger som går rett i bosset.

Skrevet

Det er ikke alltid det er produsentens skyld, så det er vanskelig å klage på. Tidligere bodde jeg i ett hus med fuktskade på kjøkkenet, og der muglet all mat på en dag eller to, fordi det var fuktighet og sporer i lufta. Så hvis alt mugler i kjøreskapet ditt burde du tømme det helt og vaske det ned med noe desinfiserende, og se om det hjelper. Mugler også ting ute på kjøkkenbenken bør du kanskje vaske ned det også så godt du kan.

Skrevet
Det er ikke alltid det er produsentens skyld, så det er vanskelig å klage på. Tidligere bodde jeg i ett hus med fuktskade på kjøkkenet, og der muglet all mat på en dag eller to, fordi det var fuktighet og sporer i lufta. Så hvis alt mugler i kjøreskapet ditt burde du tømme det helt og vaske det ned med noe desinfiserende, og se om det hjelper. Mugler også ting ute på kjøkkenbenken bør du kanskje vaske ned det også så godt du kan.

Nei, det er ikke alt som mugler i kjøleskapet. Problemet er vel bare sånne varer som leverpostei, og til tider hvitost, som har lang tid på pakken, og så blir de ekle etter bare en liten uke. Og så frukt og grønt som er myglet allerede når man kjøper det, så det er ikke kjøleskapet eller leiligheten sin feil.

Man vet jo heller ikke om det er produsenten som har gjort noe feil, eller om butikken har oppbevart varen på uforsvarlig vis. Som sagt så er jeg ikke imponert over de ansatte i butikken, de fleste er veldig unge og virker ikke som de har fått noe særlig opplæring. Jeg har måttet f.eks. måttet forklare til flere av dem at nei, en brokkoli er ikke bare en umodnet blomkål, så dere kan ikke bare slå inn prisen på blomkål når jeg kjøper en brokkoli.

Skrevet

Angående store leverposteier, så kanskje du kan fryse halvparten? Ev pakke halvparten for seg selv i en tett boks/plastfolie mens du spiser den andre? Som sagt, slike ting holder mye bedre jo mindre det kommer i kontakt med luft, andre matvarer og bestikk etc.

Grønnsaker er forsåvidt et mareritt i enkelte butikker, så den frustrasjonen skjønner jeg godt. Jeg har hørt at gulrøtter har lengre holdbarhet om man kutter av toppen og spissen, men vet ikke om det stemmer? Kanskje noen her har prøvd?

Skrevet
Angående store leverposteier, så kanskje du kan fryse halvparten? Ev pakke halvparten for seg selv i en tett boks/plastfolie mens du spiser den andre? Som sagt, slike ting holder mye bedre jo mindre det kommer i kontakt med luft, andre matvarer og bestikk etc.

Grønnsaker er forsåvidt et mareritt i enkelte butikker, så den frustrasjonen skjønner jeg godt. Jeg har hørt at gulrøtter har lengre holdbarhet om man kutter av toppen og spissen, men vet ikke om det stemmer? Kanskje noen her har prøvd?

Ved frysing så blir ofte konsistensen så snodig på leverposteien. Men jeg kan prøve å pakke mindre deler av den i plastfolie. Om en liten pakke da mugner så trenger jeg jo da bare å hive denne, og ikke alt innholdet i en stor boks.

Jeg har også hørt at det å kutte av endene skal hjelpe. Når jeg finner mugne gulrøtter i pakkene så er det stort sett alltid i toppen de er myglet, så det gir mening. Men når de allerede er mugnet når man får dem, kan man da kutte av toppen som er mugnet og så ete resten? Jeg må innrømme at det ikke frister så veldig, men jeg er kanskje litt pysete der? Magen min er ikke av den sarte sorten, så jeg tar neppe min død av det.

Skrevet
Ved frysing så blir ofte konsistensen så snodig på leverposteien. Men jeg kan prøve å pakke mindre deler av den i plastfolie. Om en liten pakke da mugner så trenger jeg jo da bare å hive denne, og ikke alt innholdet i en stor boks.

Ja, frysing kan endre konsistensen på endel ting, dessverre. Ost kan også fryses, spesielt den du likevel bruker i mat som gratenger og pizza kan du bare rive og fryse ned. veldig greit.

Bare husk at når du deler og pakker ting at du bruker helt rene redskaper, fjøl og kniv, og er ren på hendene. Vask/bytt hvis du skal kutte og pakke ulike matvarer. Hvitost kan du også dele og pakke halvparten for seg selv. Og husk at om du spiser muggoster, så kan mugg fra disse smitte over på andre matvarer. :)

Skrevet

En liten tanke: Har du skjekket om temperaturen er slik den skal være i kjøleskapet ditt? Få tak i et kjøleskapstermometer. Det er absolutt ikke alle kjøleskap som har riktig temperatur, selv om de er riktig innstilt. Temperaturen kan til og med være forskjellig på forskjellige steder i kjøleskapet.

Skrevet
En liten tanke: Har du skjekket om temperaturen er slik den skal være i kjøleskapet ditt? Få tak i et kjøleskapstermometer. Det er absolutt ikke alle kjøleskap som har riktig temperatur, selv om de er riktig innstilt. Temperaturen kan til og med være forskjellig på forskjellige steder i kjøleskapet.

Temperaturen er helt fint. Det er også som sagt ikke alle varene mine som mygler.

Skrevet

Du får kjøpe posjonspakker med leverpostei da vettu, det gjør jeg med makrell i tomat. Bare jeg her i huset som eter det, og de der små boksene er geniale!

Skrevet
Du får kjøpe posjonspakker med leverpostei da vettu, det gjør jeg med makrell i tomat. Bare jeg her i huset som eter det, og de der små boksene er geniale!

Disse boksene er ikke ovnsbakt leverpostei, men fersk postei. Ihvertfall er det bare jeg har sett. Og det smaker dynge. Jeg liker bare ovnbakt. Jeg lever i håpet om at de skal begynne med småpakker til ovsnbakt postei også. Dog, kiloprisen når man kjøper små pakker er ofte mye mye høyere enn om man kjøper en stor pakke...

Skrevet

Jeg jobber på matbutikk og vi har dessverre stort problem med å holde frukt og grønt diskene frie for mugg og rotne frukter. Spesielt om sommeren. Om vinteren går det bra. Så vi har løst dette med å har to personer som bare har ansvar for frukt og grønt. Ofte kommer det muglet frukt fra levrandør også.

Så jeg oppfordrer alle til å kome tilbake med varen og klage. For slik som det høres ut på der så er betjeningen på butikken du handler ganske sløve og da kan det være lurt med en liten vekker. Særlig på små butikker der de kvier seg for å kaste frukt som er "litt dårlig". "det er jo alltids noen som har det så travelt at de ikke sjekker nøye hva som er i pakken"... Det er ufyselig!

Skrevet
Og det smaker dynge. Jeg liker bare ovnbakt.

Du får begynne å kjøpe leverposteien din i løsvekt i ferskvaredisken da vettu, så kan du kjøpe på mye du klarer å eta opp før det mygler. :cool:

Skrevet
Du får begynne å kjøpe leverposteien din i løsvekt i ferskvaredisken da vettu, så kan du kjøpe på mye du klarer å eta opp før det mygler. :cool:

Det er ingen butikker med ferskvaredisk i nærheten. Forøvrig så er vel ferskvareleverpostei såpass mye dyrere enn uferskvareleverpostei (antar jeg, utfra det jeg husker) at det antageligvis er billigere å kjøpe en vanlig pakke og kaste resten enn å kjøpe en liten snai ferskvare, så det er vel sånn sett ikke noe tap for meg.

Skrevet
Jeg har måttet f.eks. måttet forklare til flere av dem at nei, en brokkoli er ikke bare en umodnet blomkål, så dere kan ikke bare slå inn prisen på blomkål når jeg kjøper en brokkoli.

TRE ulike ganger jeg kjøpte grapefrukt og avokado i sommer ble jeg møtt med et uvitende uttrykk og kommentaren 'Hva er dette?' av sommervikarene. :)

Kan forstå at de ikke visste hva fennikel og neper var, og grapefrukt ligner kanskje bittelitt på appelsin (men de slo jo ikke inn appelsin), men å ikke kjenne igjen en avokado? Himmel!

Skrevet

Dette MÅ være en tulletråd! Hvem i huleste går rundt og tror at en åpen leverposteiboks har holdbarhet på ET ÅR?!?! Eller en hvitost på flere måneder?!??!

Haken min ligger nesten på tastaturet nå...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...