Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan fordeler dere som er samboere arbeidsoppgavene hjemme?

Og vasker dere hverandres klær?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kom etter erfaring frem til et system som fungerte for oss. Vi har begge oppgaver som vi missliker sterkere enn andre, han hater å vaske klær og jeg hater å vaske opp, så der var fordelingen ganske grei. Jeg ville uansett tenkt på det som naturlig å vaske hverandres klær, men at man kunne dele på å sette på maskinene etc.

Ut over det har vi lite fordeling egentlig. Han lager som oftest middag siden han kommer hjem først, mens jeg da tar meg mer av innkjøp og planlegging av hva vi skal ha. Alt vi har av mer fordelte oppgaver har kommet via erfaring hvor det egentlig bare har blitt til et mønster ut i fra hva vi foretrekker å gjøre og hva som passer inn i vår dag.

Vaske gjør vi sammen litt pø om pø. Han rydder nok mer enn meg og jeg vasker nok mer enn ham. Dette også bare fordi han har lavere toleransegrense for rot enn meg.

Skrevet

Jeg vasker klær, og hus, og lager middag (fordi jeg kommer hjem først, når jeg jobber vel og merke). Han tar oppvasken og støvsuger, måker snø, klipper plen, legger om dekk osv. Tradisjonell fordeling som funker veldig fint for oss.

Barnestell deler vi helt likt på :)

Skrevet

Hei!

Vi slenger klærne i vaskemaskinen ettersom vi har brukt dem, og setter den på når den er full, hvem som slår på knappen er ett fett. Hvem som henger dem opp er den personen som er hjemme idet vasken er ferdig.

Han vasker opp dersom jeg har laget middag, og omvendt. Dette kom temmelig naturlig, vi fordeler ikke oppgaver da begge vil forsøke å gjøre like mye som den andre. Storvask tar vi som regel sammen.

Skrevet

Gubben lager middag, og jeg gjør stort sett alt annet.

Skrevet

Jeg vasker klær, rydder og vasker hus osv, lager middag osv.. Han klipper plenen.. Vil faktisk vaske klærene selv. For han har aldri lært seg det og hater det..

Skrevet

Heia her har vi ingen barn,begge jobber fullt men jeg gjør det meste fordi jeg liker å få det på min måte hehe.Men setter pris på at han kan handle innimellom for det hater jeg.Ellers tar han ut av oppvaskmaskinen og går ut med søppla og hjelper å rydde.er fornøyd med det.

Skrevet

Den som lager middag, slipper å vaske opp. Vanligvis er det jeg som lager middag, men ettersom han hater å vaske opp, lager han middag ca 2 ganger i uken.

Vi vasker tøyet sammen, og det varierer hvem som faktisk går i kjelleren med klærne og henter dem (i det siste har det vært mest ham), og vi henger dem opp sammen dersom vi begge er hjemme.

Vi tar den ukentlige husvasken sammen, og vi deler på å tømme oppvaskmaskinen.

Noen ting faller som regel på meg - vanne blomster, skifte sengetøy og gå ut med søppelet.

Gjest ¤bella¤
Skrevet

Skulle da bare mangle.

Her tar vi alle oppgavene som skal gjøres begge to, og gjør det når vi ser det trengs.

MEN jeg lager vel oftest middag tror jeg, fordi jeg som regel er hjemme fra jobb før han.

Skrevet
Hei!

Hvordan fordeler dere som er samboere arbeidsoppgavene hjemme?

Her er det jeg som gjör alt.

Går på yrkesrettet attföring så jeg er jo hjemme hele dagen, mens han jobber i fast stilling + eget firma på siden av.

Så jeg vasker og rydder etter både meg selv og han, lager middag, gjör rent huset.

Det hender jeg ber ham å hjelpe til med noen småting, men i mine öyne så maser jeg meget lite da jeg vet hvor sliten han er. Er det noe jeg trenger hjelp til, så gjelder det kun å plukke opp noe fra gulvet eller ta ut av nederste delene av oppvaskmaskinen, da jeg har mye vondt i ryggen.

Gjest Gjest_Ida_*
Skrevet

Han vasker og stryker klær, for det er det kjedeligste jeg vet om. Jeg lager mat 4 av 7 dager i uka. Han setter stort sett i oppvaskmaskinen fordi jeg ikke gidder... Husvask deler vi 50/50. Han tar stua og badet, jeg tar soverommet og kjøkkenet, eller omvendt. Har ikke hage eller bil. Ellers er det jeg som monterer opp mesteparten av møblementet som vi hovedsakelig kjøper fra IKEA. Dette fordi jeg er vant til å skru opp møbler og har gjort det mye mer enn han opp igjennom åra mens vi begge var single. Søpla tar vi ut sammen når vi går om morgenen, plast, papir og matavfall. Ellers er vi begge ganske huslige og rydder opp etter oss selv. Jeg gidder ikke være husmor for ham og han gidder ikke være husfar for meg.

Skrevet

Vi deler vel litt på alt, tenker jeg.

Jeg lager oftest middag fordi jeg er hjemme først og liker det best. Tøy tar vi litt om hverandre, og vaske hus gjør vi sammen. Da får samboeren velge om han vil ta bad&kjøkken eller resten :D Han velger heldigvis oftest bad&kjøkken, som er det jeg liker minst...

Vinduer vasker samboeren, fordi jeg er litt lav... hehe

Skrevet (endret)

Vi prøver å dele på alt, og har fordelt noen av de viktigste oppgavene på to;

Jeg vasker klær(vil ikke ta sjansen på at han ødelegger mine elskede klær:)), vasker badet, tørker støv og går ut med søpla. Han tar oppvaskmaskinen, vasker kjøkkenet, vanner planter og støvsuger. Med unntak av oppvaskmaskin og klesvask gjør vi pliktene våre i fellesskap hver søndag. Tar ikke mer enn en times tid så er hele huset strøkent. Ellers er det stort sett jeg som smårydder litt hver dag for å unngå at ting hoper seg opp, jeg er student og han jobber fulltid. Handling og matlaging gjør vi sammen.

Endret av Nienna83
Skrevet

Nå er ikke vi bare samboere, vi er gift, men det blir vel ett fett. Hos oss er det jeg som tar meg av det meste av husarbeidet, fordi jeg har en fast fridag i uken (torsdager), og derfor mest tid. Da tørker jeg støv og støvsuger. Han vasker badet hver uke. Vi lager middag annenhver dag (hvis ikke en av oss vil gjøre det flere ganger på rad), og den som ikke laget maten ryddet bort tallerkenene og setter på oppvaskmaskinen + vasker over kjøkkenbenken og komfyren. Han tar seg av vindusvask når det trengs, og jeg tar en kjapp rydderunde i leiligheten hver dag for å unngå rot (jeg hater rot). Han rydder i sine papirer og slikt, for det vet ikke jeg helt hvor jeg skal legge.

Skrevet (endret)

.

Endret av thapara
Gjest ¤bella¤
Skrevet
Vi vasker ikke hverandre sine klær.

Av ren nysgjerrighet må jeg bare spørre hvordan dere gjør det da? Hver sin skittentøyskurv? Det må jo bli utrolig mange ekstra maskiner med tøy?

Skrevet

Jeg tar meg av klesvasken og deler på oppvasken. Jeg lager middag siden jeg kommer hjem først, mens han rydder vekk og setter i oppvaskmaskina. Han tar seg stort sett av badet,mens jeg vasker resten av huset. Han glimter til med moppen og støvsugeren en sjelden gang. Han er flink til å vanne blomstene å lage mat. Når vi er på hytta er det stort sett han som lager maten :) Jeg skifter på senga,men noen ganger må han hjelpe til litt. Da henger underleppa hans i knehøyde. Butikkturene er min jobb siden han missliker den biten. Enkelte ganger må han være med ;)

Skrevet (endret)

-

Endret av thapara
Skrevet

Jeg vasker klærne våre (hovedsaklig fordi han ikke er så nøye med hva som kan og ikke kan vaskes sammen) han vasker sine egne klær noen ganger og feks setter på en maskin som jeg har sortert.

Den som lager middag er den som kommer først hjem fra jobb og ettersom dette varierer blir det ca 50/50, oppvasken tar vi sammen.

Husvask tar vi sammen på fast dagi uken. Dette inkluderer skifte på seng, vaske bad, m/toalett og dusj. Vaske alle gulvene i huset/tørmoppes. Alt dette fordeler vi ca 50/50 etter hva humøret er. og vi har to sett mopper. slik at vi gjør det ferdig fortest mulig.

I tillegg er vi i oppusssingsperiode så det er områder der vi går med skoene inne og der koster støvsuger vi ekstra samme dag som husvask

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...