Gå til innhold

Leilighet - eie eller leie ?

Anbefalte innlegg

Gjest hjelpeløs
Skrevet

Ja

Jeg må flytte ut kanskje innen 5 måneder, er helt hjelpeløs!!

Jeg og ei venninne bor sammen nå men hun skal flytte ut fra meg,

og ny leieboer? Nei, vanskelig...........

Gjennomsnittig pris i Oslo ca 7000 kr pr, mnd. alene.

Hvis kjøpe, blir like mye.

Hva skal jeg gjøre? Hjelp, er helt hjelpeløs, under stor press :_/////

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ja

Jeg må flytte ut kanskje innen 5 måneder, er helt hjelpeløs!!

Jeg og ei venninne bor sammen nå men hun skal flytte ut fra meg,

og ny leieboer? Nei, vanskelig...........

Gjennomsnittig pris i Oslo ca 7000 kr pr, mnd. alene.

Hvis kjøpe, blir like mye.

Hva skal jeg gjøre? Hjelp, er helt hjelpeløs, under stor press :_/////

Når du kjøper må du betale på et lån + husleie!

La oss si du betaler over 20 år på lånet så kanskje du må ut med ca.4000; i mnd.på lånet og ca. kr.3000; i husleie. Det blir det samme som gjennomsnittet på kun utleie.

Be om en time med banken din så kan de sette opp en ca.pris på utgifter i mnd.på lånet!

Alt avhenger av hvor stort lån du tar opp, hva slags lån, hva slags bolig mm. samt husleien der du evt kjøper!

http://www.abcnyheter.no/node/72505

Skrevet

Ny leieboer bør da ikke være noe problem å skaffe, ihvertfall ikke hvis du bor i by eller større tettsted.

Ellers får du gå på kollektivjakt.

Skrevet

Det er jo litt kjekkere å betale ned på eget lån, enn andres, men jeg synes du skal tenke litt på hva du vil senere, vil du fortsette å bo på samme sted, eller flytte til utlandet eller liknende? Har du lyst å investere i en knøttliten bule, eller prøve å spare til å få råd til noe større og bedre?

Anbefaler kollektiv, eller at du finner deg en leietaker - som høres veldig fint ut:)

Skrevet

Hvis man kan betale maks 7.000 kr tilsammen for å bo i måneden, kommer man ikke veldig langt i Oslo. For det får man ca. 1 mill. i lån. Og det er ikke mange selveierleiligheter for den prisen. Og både på selveierleiligheter og leiligheter i sameie er det stort sett alltid husleie på. For det kommer på en del ekstra utgifter når man eier i forhold til når man leier, bl.a. kommunale avgifter.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg eier en leilighet, men er heldig og har bare 700 000 kr i lån. Likevel må jeg ut med over 6000 kr i mnd til lånet (20 års nedbetalingstid) og 2000 kr til fellesutgifter, her er heldigvis internett og tv inkludert. Du kommer ikke langt hvis du skal kjøpe noe og bare ha 7000 kr i utgifter pr måned nei.

Skrevet

Akkurat nå lønner det seg å leie fremfor å eie, dersom du må ta opp lån for å kunne eie. Dette fordi renten er høy, og boligprisene usikre (evt på vei ned). Men det er jo en vurdering du må ta selv.

Og som sagt over: Det er ikke mye du får kjøpt for 7000 i måneden nei. Det er knapt nok rentene på et lån til 1 mill (før skattefordel). I tillegg kommer avdrag, fellesutgifter etc etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...