Kvist Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 På jobben har vi tradisjon for å ta med kake når vi har bursdag. Vi er 9 søtmomser, og ingen har noen allergier Til nå har det stort sett gått i kjøpebløtkake fra bakeri og ostekake i ulike varianter. Lyst til å prøve noe annet! Har prøvd meg med en skikkelig mørk sjokoladekake i fjor, og det slo ikke voldsomt an. Tror den ble for kraftig og lite søt for noen av dem, hehe. Og lyse sjokoladegreier er ikke jeg særlig fan av... Derfor lurer jeg på om kanskje gulrotkake kan være tingen? Noen som har en god oppskrift på en "festlig" gulrotkake, som passer til rund form og som har en topping/glasur som ikke bare er søtt kliss? Prøvd å titte litt på detsoteliv.no, men det er jo så mange oppskrifter der at det ikke er så lett å velge en. Eventuelt andre kaker jeg bør prøve?
Fantomina Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
Ida* Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Hei! Her er oppskriften på en gulrotkake jeg liker veldig godt 4 egg 250 g sukker 170 g hvetemel 2 ts natron 2 ts kanel 1 ts salt 1 ts vaniljesukker 5 dl revet gulrot 1,5 dl nøytral matolje (f.eks soyaolje) Glasur: 1 boks ananas og mandarinost 1 ts vaniljesukker 50 g smør 125 g melis Visp egg og sukker til eggedosis. Bland mel, natron, kanel, salt og vaniljesukker, og vend dette inn i eggedosisen. Ha i revne gulrøtter og matolje. Rør sammen. Stekes i en rund, smurt form i 1 time på 175 grader. Når kaka er avkjølt blandes ingrediensene til glasuren sammen, og smøres på kaka. Kaka er veldig saftig pga oljen og gulrøttene, har erfart at det er lurt å snu den opp ned når man skal ha på glasur. Da siger fuktigheten ned, og fordeles bedre enn hvis den hadde stått "riktig" vei..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå