Gå til innhold

Hvor stort bur til liten hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Men jeg synes det er påtagelig at burbrukere hat sånt behov for å forsvare seg.

Hva gjør du forresten hvis/når Norge følger etter Sverige og forbyr slik type burbruk?

Nå har jeg vel allerede påpekt at jeg ikke er noen burbruker på den måten. Jeg har til og med setebelte til hunden i bilen. Men for all del, jeg har bur, og det skader ikke å gjøre hunden trygg i det. Dessuten vil jeg minne om at en hund som lever i "fangenskap" er avhengig av folkene sine, og stoler (som oftest) på dem. En lykkelig hund (som er født og oppvokst i fangenskap) har ikke dette behovet for "fri vilje" heller slik som mennesker har. Hadde min hund fått viljen sin hele tiden hadde han vært veldig feit... Og en hundeeier må få velge å ha hunden sin i bur (selvfølgelig så lenge det ikke grenser til dyreplageri, altså at hunden blir forlatt alt for lenge) på lik linje med at foreldre velger å forlate ungene sine hos en dagmamma. Går man etter et prinsipp er det gjerne ikke det aller beste alternativet, men de blir vant til det og det er sjelden verken hund eller unge tar skade av det.

Skrevet (endret)

Vil ikke si at den sammenligningen med bur og dagmamma var helt heldig. Man putter jo ikke unger i bur. Jeg har ikke noe imot at man overlater hunder til andre for pass, som jo blir den ekvivalente situasjonen til å bruke dagmamma til barn.

Endret av Caya
Skrevet

Selv om jeg mener at hunder er levende vesener som bør tas godt vare på på lik linje med mennesker, så mener jeg også at hunder og mennesker er vidt forskjellige. Når alt kommer til alt bør man ikke ha hund i det heletatt, for enten må den stenges inne og holdes i bånd, eller så risikerer man at den løper og jager opp sauer, biter barn, skremmer mennesker eller parer seg uønsket med nabolagets hunder. Hunder handler mye på instinkt i enkelte situasjoner. Uansett hvordan man vrir og vender på det er det noe galt i noens øyne. Men hundehold har vært vanlig i veldig lang tid, og de hundene som er avlet fram i dag er ikke istand til å ta vare på seg seg. Med eller uten bur, med eller uten bånd, hunden er et vanedyr og tar ikke skade av det den er vant til, så lenge det er innenfor rimelighetens grenser. Men for all del, man må gjerne ha et stort bur også om man ønsker det, men isåfall må man eventuelt kjøpe et lite til å ha i bil. Og man risikerer ifølge noen eksperter (ikke meg, jeg er ikke ekspert) at man må bytte bur etterhvert fordi hunden trives bedre i et litt trangere bur, om man får problemer med en rastløs hund.

Og hunden har uansett ikke behov for lekeplass i buret, for de synes sjelden det er gøy å leke alene...

Skrevet
Jeg synes ikke det er så vanskelig å ha hund uten å putte den i bur og lukke igjen egentlig. Så argumentet om at man MÅ innimellom skjønner jeg ikke.

At man bruker bur til transport, eller til å holde syk/skadet hund rolig er vel situasjoner jeg mener man må. Ut over dette er det vel vanskelig å se at man må ha hunder i bur.

Og dyrebutikken ville jeg i hvert fall ikke hørt på. Det er ingen kompetanse som kreves for å jobbe i butikk som ofte gjenspeiles i rådene man får der.

Veldig viktig poeng. De som jobber i dyrebutikk har sjelden mer kompetanse på hund enn den vanlige hundeeier (med mindre man oppsøker spesialforretning).

Og hunden har uansett ikke behov for lekeplass i buret, for de synes sjelden det er gøy å leke alene...

Men å ha plass til å skifte liggestilling, strekke seg, røre på seg bør den likevel ha. Jeg tror du blander med bur beregnet til bilkjøring, som jo ikke bør være stort.

Skrevet

Oida... Sele i bilen til hunden? Hvor trygt tror du det er? Virker som om du kraftig har misforstått når bur burde være inne i bildet...

Hunden vår synes det er kjempegøy å leke alene han! Storkoser seg!

Skrevet
Oida... Sele i bilen til hunden? Hvor trygt tror du det er? Virker som om du kraftig har misforstått når bur burde være inne i bildet...

Det finnes faktisk setebelter som er designet til hunder, ja. Så selv om du ikke har sett etter det selv, betyr ikke det at det ikke er noen god løsning. Jeg putter selvfølgelig ikke hunden i et setebelte for mennesker! Og jeg sier heller ikke at man skal putte hunden i bur i tide og utide, men jeg sier at om en hund skal sove i et bur (det kan være mange grunner til det, hunder er forskjellige) trenger det ikke å være så stort. Har jeg blitt fortalt. Flere steder. Jeg har også sagt at jeg personlig ikke bruker bur til hunden til daglig. Så dere trenger ikke å snakke til meg som om jeg er dyremishandler bare fordi jeg forsvarer hundeeieres rett til å velge en løsning som egentlig fungerer greit både for hund og hundeeier, på tross at at noen folk av prinsipp synes bruk av bur er forkastelig.

Ellers vil jeg påpeke at selv om buret kjøpes hos en som er faglært, betyr ikke det at den som selger det ikke har peiling og ikke kan hjelpe deg å finne ut hva du er ute etter. Butikkene har gjerne lister og oversikter (ihvertfall der jeg handler), og de har også noen som kan litt mer. Og det kan godt være at jeg har misforstått noe, og at de fleste anbefaler å prøve med stort bur først, om hunden skal sove i buret og ikke er rastløs av natur. Hva vet jeg. For jeg har som sagt ikke hunden i bur på den måten!

Skrevet
Det finnes faktisk setebelter som er designet til hunder, ja. Så selv om du ikke har sett etter det selv, betyr ikke det at det ikke er noen god løsning.

Og selv om det finnes seler laget for hunder betyr ikke det at det er en god løsning. Se denne videoen, så skjønner du hvorfor mange ikke vil drømme om å bruke sele til hunden i bil.

Skrevet (endret)

Ta med deg bikkja når du skal kjøpe bur, da ser du selv hvor stor plass den behøver.l

Og dette med belte i bil fungerer det også. Bekjente av meg kræsja, med hund i belte og den fløy ikke avgårde som her.

Endret av Tispeskinnet
Skrevet
Og selv om det finnes seler laget for hunder betyr ikke det at det er en god løsning. Se denne videoen, så skjønner du hvorfor mange ikke vil drømme om å bruke sele til hunden i bil.

Nå har ikke den patenten jeg har verken med så lang line eller den der metalldingsen som sprakk på filmen. Beltet er laget i samme stoff som setebeltet i bilen min.

Skrevet
Men for å ikke spore helt av, så var det størrelse på bur TS lurte på.

Jeg svarer som i stad; såpass stort at den har god plass til å snu seg der inne og ligge på hvilken måte den vil.

Hei TS!

Husk at buret også skal være stort nok i HØYDEN til at hunden din kan stå oppreist, uten å komme borti taket på buret:)

Jeg må også bare komme med en kommentar til dere som hater bur. Hva vondt har dere egentlig gjort mot hundene deres, som gjør at dem og dere er livredd for å bruke et vanlig bur?!?

Hun min trives i buret sitt. Vi bruker det i bil, på fly, på utstilling og i campingvognen. Hjemme har vi buret stående i gangen, åpent, og han har en egen hundekurv(som kattene liker å stjele) midt i stuen.

Dere må jo for all del ikke bare kaste en hund inn i et bur for å straffe den! Buret skal være en plass for fred og ro, og hvis man ikke har gått inn for å lære hunden sin at å være i bur er en fin ting, ja da har dere søren meg ingenting og si, og kan klappe kjeften godt igjen!

Gjest Gjest igjen
Skrevet

Jeg er absolutt ikke imot bur, så lenge det blir brukt på riktig måte.

Det som er så synd, er at mange bruker det for å unngå tiss og bæsj på gulvene, etc.

Valpen vår har fått normal burtrening, og trives der inne om det kommer en anledning han må inn dit.

Og at det er vanskelig å lære valper å være i bur? Det tok en uke med vår, og det synes jeg ikke er lange tiden.

Og jo, Humleblomst, jeg har sett masse til seler til hunden i bil, og jeg er ikke imponert. Jeg sverger til bur i bil, som skal og er det tryggeste, med mindre det ikke er av de dårlige som knekker om man krasjer. Da er de ikke mye bra.

Men for all del, do as you please - bare ikke la det gå utover hunden på en negativ måte!

Skrevet

Takk for svar. Vil helst ikke hive meg inn i bur- eller ikke bur-debatten, den kan dere ha for dere selv :ler:

Ble ikke så mye klokere, annet enn at hunden selvfølgelig skal få stå, gå og snu seg inni det. Var aldri snakk om noe annet. Grunnen til at jeg lurte på ca-størrelse var for å finne ut ca-pris da jeg ser at burprisen varierer veldig etter størrelse, alt fra 400 til 1200. Skal ta meg en tur til dyrebutikken før hunden kommer i hus :)

Hvis noen har tips til hvordan å gjøre burtreningen ordentlig, så setter jeg pris på det. Buret skal ikke være et straffmiddel, men forhåpentligvis et sted som hunden vil trives i og søke til om natten.

Skrevet
Hei TS!

Husk at buret også skal være stort nok i HØYDEN til at hunden din kan stå oppreist, uten å komme borti taket på buret:)

Jeg må også bare komme med en kommentar til dere som hater bur. Hva vondt har dere egentlig gjort mot hundene deres, som gjør at dem og dere er livredd for å bruke et vanlig bur?!?

Hun min trives i buret sitt. Vi bruker det i bil, på fly, på utstilling og i campingvognen. Hjemme har vi buret stående i gangen, åpent, og han har en egen hundekurv(som kattene liker å stjele) midt i stuen.

Dere må jo for all del ikke bare kaste en hund inn i et bur for å straffe den! Buret skal være en plass for fred og ro, og hvis man ikke har gått inn for å lære hunden sin at å være i bur er en fin ting, ja da har dere søren meg ingenting og si, og kan klappe kjeften godt igjen!

Mine hunder kan fint være i bur de, bruker det alltid i bil f eks. Også hvis jeg må sette igjen hund hos vet. Men derfra til å bruke bur som oppbevaringsplass om natten eller når hunden skal være alene ellers ser jeg absolutt ikke noe poeng i - men nå er ikke jeg noen tilhenger av burdyr generelt, uansett hvilken art det er.

Problemet er ikke bruk av bur til transport osv, problemet er normaliseringen av hund som burdyr. Når man kjøper bur før man engang får valpen selv om man ikke vet hvordan den er. En valp blir som regel akkurat det man gjør den til selv, og samtidig må man faktisk regne med tiss og bæsj og litt gnaging. Kanskje man heller skal sette det man er redd for i bur heller enn en liten valp?

Skrevet
Når man kjøper bur før man engang får valpen selv om man ikke vet hvordan den er.

Viser det ikke bare ansvar at man kjøper det man trenger av utstyr før man anskaffer valp? At jeg kjøper bur før jeg får valp i hus betyr ikke at den stappes inn i buret så fort den kommer hit og blir der.

Kanskje man heller skal sette det man er redd for i bur heller enn en liten valp?

Har det slått deg at det er andre ting man kan bruke bur til enn å skåne sine verdifulle gjenstander fra hunden? Jeg håper buret kan bli et sted hvor hunden trives og vil sove i, frivillig.

Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Eg har ein liten hund, tibetansk spaniel, som er ca 6 kg og ikkje så veldig høg eller lang. No har den fått sitt eget hus ute, som den trives veldig godt i, men tidligare så hadde den eget bur inne. Buret var 106x71x80, med andre ord eit ganske stort bur til ein liten kropp.

Buret var åpent heile dagen, men på natta lukka eg da, dette trivdes ho veldig godt med. Det gjekk ikkje lang tid før ho sjølv gjekk og la seg i buret på kvelden/natta når ho var klar til å sove. Ho har aldri hatt dårlig erfaring med buret, og sidan det sto åpent heile dagen brukte ho det også som ein del av leikeplassen sin.

Men ho har aldri likt å være i bur når vi kjører bil, var meir elle mindre redd for å kjøre bil. Men etter at eg bytta til setebelte, er ho glad og fornøyd kvar gang ho får være med å kjøre, hopper sjølv inn i bilen og sitter rolig og stille heile turen.

Konklusjonen blir vell at hunden min trives godt i buret sitt, som trygg og god soveplass om natta, og som ein kombinasjon av leikeplass og rolig plass om dagen. Men ho liker at det er litt størrelse på buret, buret som er mindre og blei brukt til bilkjøring vil ho ikkje frivillig inn i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...