Gå til innhold

Hvor stort bur til liten hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor stort bur bør man ha til en liten hund? Buret skal soves i på natten.

Hunden er av rase Malteser, med mankehøyde på maks 25 cm og vekt på maks 4 kg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør i dyrebutikken eller der du kjøper, men tenk at han skal ha såpass plass at det går lett ann å snu deg der. Hvis du har tenkt å ha han innestengt der hele natta, som er mange timer, kan du jo tenke deg at han ikke skal ha det som sild i tønne.

Hvor stort bur måtte du hatt for å føle deg bekvem? :) Bare en ting å tenke på.

Skrevet

Jeg kan ikke svare nøyaktig i cm, men jeg kan fortelle at buret skal være skremmende lite. Hunden skal kunne ligge i det, men ikke større. Er buret for stort risikerer du at hunden blir rastløs eller noe slikt.

Kan du spørre i en dyrebutikk? De kunne ihvertfall hjelpe meg, når jeg bare hadde rase og størrelse på hunden.

Skrevet
Hvor stort bur måtte du hatt for å føle deg bekvem?

Hunder er ikke mennesker, og de har andre behov enn mennesker også. Men hunden må kunne snu seg, ja, men det krever ikke så mye. Og husk at den må ha vann om natten. ;)

Skrevet
Jeg kan ikke svare nøyaktig i cm, men jeg kan fortelle at buret skal være skremmende lite. Hunden skal kunne ligge i det, men ikke større. Er buret for stort risikerer du at hunden blir rastløs eller noe slikt.

For med små bur blir jo hunden ikke rastløs :forvirra:

Jeg hadde droppet bur. Hadde det til min families hund da den var valp og det fungerte særdeles dårlig. Hunden hatet det og nektet å bruke det frivillig. Men insisterer du på å ha ville jeg valgt et med god plass (og helst hvor det er meningen at døra skal stå åpen).

Skrevet

At den blir rastløs i stort bur? Dummeste jeg har hørt!

Valpen vår føler seg trygg i buret sitt, og går gjerne dit frivillig. Det er såpass stort at han har plass til en til av egen strl nå når han er 5 mnd, men vil bli akkurat passe når han er utvokst.

Vi har han løs om natten, men buret hans står oppe tilfelle han vil inn dit. Når vi våkner ligger han alltid der å sover.

Når han var på sykehus hadde de også buret hans åpent inne i avlukket hans, og han gikk inn dit hver gang for å finne roen.

Skrevet
Hvor stort bur bør man ha til en liten hund? Buret skal soves i på natten.

Hunden er av rase Malteser, med mankehøyde på maks 25 cm og vekt på maks 4 kg.

Så stort som mulig. HUnden skal kunne ligge på langt og på tvers, utstrakt og kunne røre på seg for å skifte liggeplass osv.

Men hvorfor skal du ha den i bur? :klø:

For noe sprøyt. Hvem er det om har lurt deg til å tro noe sånt?

Skrevet
Men hvorfor skal du ha den i bur? :klø:

For noe sprøyt. Hvem er det om har lurt deg til å tro noe sånt?

Blant annet snakker hundeviskeren om det. Har lest det flere steder, hunder skal være i flokk, eller så skal de sove, og når de sover skal de gjerne ha det litt trangt, det føles trygt for en hund. Et bur er uansett som med alt annet noe man må venne hunden til over tid og på en trygg måte for hunden (altså ikke lukke buret med en gang eller forlate den i buret første dag), og det skal selvfølgelig ikke være så trangt at du må presse hunden inn med makt... :gjeiper:

Skrevet

Og hundehviskeren er guruen med sine pigghalsbånd og banking av hunder? Da vil jeg nok langt heller sette min lit til hundetrenere som har faglig tyngde..

Som du sier er hunden et flokkdyr. Når du sperrer hunden inne i et bur så stenger du hunden ute fra flokken - dvs du straffer hunden.

Skrevet

Jeg skal ikke blande meg inn i diskusjonen om bur eller ikke, (selv om jeg i utgangspunktet synes at dyr ikke skal være innestengt), men ville bare kommentere at mange hunder faktisk vil ha det trangt. Da jeg var yngre hadde vi en dvergpuddel og en storpuddel. De var innestengt i bur om natta, de gjorde mye ugagn og mamma ville at de skulle være innestengt. De hadde da naturlig nok et stort og et lite bur, og på dagtid sto de bestandig oppe. Nar den store puddelen fikk velge selv gikk hun bestandig og la seg i det bittelille buret, hun var altfor stor for det, beina stakk ut og hun måtte rygge inn. Men der skulle hun søren meg ligge!

Skrevet
Og hundehviskeren er guruen med sine pigghalsbånd og banking av hunder? Da vil jeg nok langt heller sette min lit til hundetrenere som har faglig tyngde..

Som du sier er hunden et flokkdyr. Når du sperrer hunden inne i et bur så stenger du hunden ute fra flokken - dvs du straffer hunden.

Du kan si hva du vil om hundeviskeren, det får bli din sak. Men jeg har som sagt sett det flere steder. Og om du forlater hunden er det i seg selv en straff, hvis hunden ikke er vant til det. Eller den er vant til det og lært opp til at det er trygt, og da er det egentlig greit. Og jeg synes ihvertfall det er bedre med et lite bur og en sovende hund enn et stort bur og en stresset, vandrene hund. Og skal du bruke buret i bil også skal det være lite, slik at hunden ikke blir kastet mer vegg i mellom enn nødvendig om bilen bremser.

Når det er sagt har jeg hunden på kjøkkenet når den er alene, og ikke i bur. Den har det greit der når den faller til ro innerst inne i hjørnet der sengen står, men den er en del rastløs der inne. Og det tar tid å venne en hund til bur, ihvertfall når det ikke ble gjort da den var valp. Og forsåvidt tar det tid når den er valp også...

Skrevet

Bare som en påminnelse:

En hund som ligger i bur hver natt tilbringer 2920 timer i bur br år. Det er 121,6 døgn, eller over 4 måneder innesperret hvert år. 1 /3 av året i et lite bur. Og det er bare hvis man bruker bur om natten...

Som et lite apropos kan man jo ta med at i Sverige er slik bruk av bur forbudt.

Skrevet

Humleblomst:

Ja, hunder kan bli stresset av store områder, men at den blir det av et bur høres helt patetisk ut!

Grunnen til at de gjerne blir stresset av store områder når de er små, er fordi det blir for mye terretorie for de å passe på på en gang.

Derfor er det gjerne veldig fint å ha et åpent bur for de i samme rommet som de selv kan VELGE å gå inn i.

Dette buret skal de så klart ha god plass i!

Burtrening og burbruk er det ikke noe galt i, så lenge det blir med måte, og ikke for å stenge hunden inne. I bilen er det en nødvendighet, og det KAN oppstå situasjoner (som dyrlege/sykehus etc) der hunden rett og slett må. Derfor er det kjekt at den trives der inne også, så den ikke ser på dette som straff.

Skrevet
Bare som en påminnelse:

En hund som ligger i bur hver natt tilbringer 2920 timer i bur br år. Det er 121,6 døgn, eller over 4 måneder innesperret hvert år. 1 /3 av året i et lite bur. Og det er bare hvis man bruker bur om natten...

Som et lite apropos kan man jo ta med at i Sverige er slik bruk av bur forbudt.

Og min hund bruker mer enn halve døgnet sitt liggende stille i kroken i sengen sin. Mens du tilbringer mest sansynlig mellom 7 og 9 timer hvert døgn liggende mer eller mindre stille i sengen din (det gjør ihvertfall det "gjennomsnittelige mennesket"). Men selvfølgelig skal man ikke forlate hunden i buret i alt for lang tid av gangen, og sørge for at hunden får tilstrekkelig med oppmerksomhet, lek og tur på dagtid når man er sammen med den. Men det er faktisk slik at hunder gjerne sover natten gjennom! Og vel så det! Det gjør ihvertfall min, enten døren til kjøkkenet er åpen eller ikke. Så nå får du gi deg!

Skrevet

Jeg synes det stor forskjell på å få velge å ligge i ro på samme plassen, og det å bli tvunget til det. Man kan godt ha et lite bur som du sier de er så glad i som de kan få gå inn i, men da burde de også få muligheten til å gå ut hvis de ønsker det.

Skrevet
Og min hund bruker mer enn halve døgnet sitt liggende stille i kroken i sengen sin. Mens du tilbringer mest sansynlig mellom 7 og 9 timer hvert døgn liggende mer eller mindre stille i sengen din (det gjør ihvertfall det "gjennomsnittelige mennesket"). Men selvfølgelig skal man ikke forlate hunden i buret i alt for lang tid av gangen, og sørge for at hunden får tilstrekkelig med oppmerksomhet, lek og tur på dagtid når man er sammen med den. Men det er faktisk slik at hunder gjerne sover natten gjennom! Og vel så det! Det gjør ihvertfall min, enten døren til kjøkkenet er åpen eller ikke. Så nå får du gi deg!

Det gjør jeg akkurat som jeg vil om :) På samme måte som at jeg kan velge hvor, hvordan og om jeg i det hele tatt skal legge meg. Jeg kan stå opp når jeg vil også til ogmed! Hadde jeg vært tvunget til å sove i en "kiste" så hadde jeg ikke hatt noe valg hadde jeg vel?

Men jeg synes det er påtagelig at burbrukere hat sånt behov for å forsvare seg.

Hva gjør du forresten hvis/når Norge følger etter Sverige og forbyr slik type burbruk?

Skrevet

Men for å ikke spore helt av, så var det størrelse på bur TS lurte på.

Jeg svarer som i stad; såpass stort at den har god plass til å snu seg der inne og ligge på hvilken måte den vil.

Skrevet
Jeg synes det stor forskjell på å få velge å ligge i ro på samme plassen, og det å bli tvunget til det. Man kan godt ha et lite bur som du sier de er så glad i som de kan få gå inn i, men da burde de også få muligheten til å gå ut hvis de ønsker det.

For all del, krangler ikke på det. Men nå er det nå engang slik at man av og til "må" putte en hund i bur og lukke det igjen. Og slik jeg har forstått det kan man likegjerne ha et ganske lite bur da, jeg fikk mitt anbefalt i butikken og syntes det var lite. Skulle med glede skaffet et større et om det var for hundens skyld, men jeg stoler på at når hundeeksperter sier så, da er det så. Men uenigheter om ting er det alltid mellom fagfolk. Noen folk diskuterer jo fremdeles høylytt om hvorvidt menneskene stammer fra apene, så det er tydelig at det alltid er noen som protesterer, uansett hva man konkluderer med.

Uansett synes jeg det er bedre å ha hunden i bur om natta og at man gir den det den trenger ellers, enn å forlate en hund "løs" i en leilighet mesteparten av dagen og bare gå korte tisseturer før og etter jobb. Hundeeiere er forskjellige, men jeg tror det finnes mye verre ting som blir praktisert og rettferdiggjort enn å putte en hund i bur når den allikevel skal sove. Tenk på alle disse hundene som lever i en familie som konstant hever stemmen og kjefter på dem, bare fordi menneskene ikke har tatt seg tid til å vise hunden hva de faktisk mener. Stressede hunder er noe av det verste jeg ser, og det har lite sammenheng med om de sover i bur om natta eller ikke!

Ellers fortsetter jeg å råde trådstarter til å høre i dyrebutikken (helst tidlig på dag, det er da "fagfolket" oftest er der), eller hos veterinæren angående størrelse på buret til sin rase.

Skrevet

Hva får deg til å tro at de som jobber i dyrebutikken er eksperter?

Nuvel, om det hender seg slik at man "MÅ lukke igjen buret" så la nå hunden ha et passelig stort bur å lukkes inne i, og ikke et lite! Det er det minste du kan gjøre.

Skrevet

Jeg synes ikke det er så vanskelig å ha hund uten å putte den i bur og lukke igjen egentlig. Så argumentet om at man MÅ innimellom skjønner jeg ikke.

Og dyrebutikken ville jeg i hvert fall ikke hørt på. Det er ingen kompetanse som kreves for å jobbe i butikk som ofte gjenspeiles i rådene man får der.

Jeg fastholder at hunden bør ha god plass i buret, men at det helst ikke bør lukkes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...