Gå til innhold

Kan en protestant gifte seg med en katolikk?

Papaya84

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Er det noe problem for en protestant å gifte seg med en katolikk?

:)

Det var iallfall ikke noe problem da jeg giftet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemen kan väl uppträda om prästen inte vill viga dem då de inte har samma tro. Men som regel borde det gå bra.

Ett par jag känner valde att vigas borgerligt men få cermonin välsignad i en cermoni där både en katolsk präst och en präst från ett annat kristet samfund var närvarande. Detta både av diverse praktiska skäl men också för att kunna få större frihet att blanda sina traditioner i vigselcermonin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ny gjest
Problemen kan väl uppträda om prästen inte vill viga dem då de inte har samma tro. Men som regel borde det gå bra.

Ett par jag känner valde att vigas borgerligt men få cermonin välsignad i en cermoni där både en katolsk präst och en präst från ett annat kristet samfund var närvarande. Detta både av diverse praktiska skäl men också för att kunna få större frihet att blanda sina traditioner i vigselcermonin.

Setningen som jeg uthevet er viktig, for i katolisismen er vielsen et sakrament. Dvs. at det også er en handling overfor den guddommelige rett, altså Gud.

En katolsk vielse foregår derfor først borgerlig og deretter i kirken.

Katolikkene anser en vielse som kun er gjort borgelig som gyldig iht. det juridiske. Men den blir ikke ansett som gyldig overfor den guddommelige rett.

Men Furstina (eller noen andre): Kan man få en kirkelig katolsk vielse, ikke bare velsignelse i etterkant hvis kun den ene parten er katolsk?

Det er litt uklart om det var dette trådstarter mente, eller om h*n kun mente den borgerlige delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpsomme svar:)

Jeg har et spørsmål til, som kanskje er litt dumt.. For jeg hører egentlig ikke til statskirken, eller noe annet kristelig "samfunn". (Selv om jeg heller mot troen til pinsemenigheten) Men dersom eg da gifter meg med en katolikk, så blir jeg vel ikke katolikk da? Hehe, ganske dumt spørsmål som jeg regner med jeg vet svaret på... men alikevell så måtte jeg bare spøre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for hjelpsomme svar:)

Jeg har et spørsmål til, som kanskje er litt dumt.. For jeg hører egentlig ikke til statskirken, eller noe annet kristelig "samfunn". (Selv om jeg heller mot troen til pinsemenigheten) Men dersom eg da gifter meg med en katolikk, så blir jeg vel ikke katolikk da? Hehe, ganske dumt spørsmål som jeg regner med jeg vet svaret på... men alikevell så måtte jeg bare spøre ;)

Neida, det blir du ikke. For å bli katolikk, er du nødt til å "gå i lære" hos en prest om den katolske tro og lære, for så å bli døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En katolikk kan gifte seg med en protestant, men overfor kirken må protestanten gå med på at evt. barn i ekteskapet oppdras katolsk. I hvilken grad denne forpliktelsen faktisk praktiseres i ettertid varierer litt.

Man blir ikke automatisk katolikk av å gifte seg med en katolikk. For å bli katolikk må man gå til undervisning (være katekumen) først, og man opptas i kirken ved en egen seremoni.

Et katolsk bryllup feires som regel som brudemesse med altergang, men den protestantiske part vil ikke kunne gå til alters i denne seremonien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...