Gå til innhold

Hvordan finne lege med offentlig driftsstøtte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg skal til legen. Er ikke en del av fastlegeordningen og skal ikke blir det.

Men nå må jeg til legen, og lurer på hvor jeg kan finne en liste over leger med driftsstøtte, dvs at man kun betaler en egenandel på ca 150 for en legeundersøkelse?

Og noen som kan anbefale en lege med driftsstøtte i området rundt majorstua?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prisen for å nekte å delta i fastlegeordningen er at egenandelen blir høyere, hvis du i det hele tatt får til å bestille time. Ville forsøkt volvat.

Skrevet
Prisen for å nekte å delta i fastlegeordningen er at egenandelen blir høyere, hvis du i det hele tatt får til å bestille time. Ville forsøkt volvat.

HÆ??

det tror jeg ikke på. Jeg har tidligere gått til en annen lege enn min egen fastlege mens jeg var en del av fastlegeordningen og betalte da ikke mer enn vanlig lav egenandel. Men nå bor jeg et annet sted og kjenner ikke til hvilke leger i området som har driftsstøtte og at egenandelen dermed er lav.

Derfor lurte jeg på om det finnes noen lister på internett som viser hvilke leger man kan gå til uten å betale mer enn den lave egenandelen.

Gjest antigartner
Skrevet

Vet ikke hvorfor du gikk til annen lege enn fastlegen din før, men hvis det var fordi fastlegen hadde ferie eller du trengte en øyeblikkelig hjelp-time, så kan andre leger være pliktig til å gi deg nødvendig medisinsk hjelp.

Det er helt sant at du skal betale høyere egenandel hvis du står utenfor fastlegeordningen. Det er vel stort sett fastlegene som får offentlig tilskudd, og de får tilskudd per pasient på lista si. (Spesialister får også, men dit må en gjerne ha henvisning fra fastlege.) Du som ikke står på noens liste, har dermed ikke rett på lav egenbetaling. Det er jo ingen lege som har fått tilskudd for deg, og derfor må du betale mer.

Les gjerne om fastlegeordningen her.

Skrevet
Vet ikke hvorfor du gikk til annen lege enn fastlegen din før, men hvis det var fordi fastlegen hadde ferie eller du trengte en øyeblikkelig hjelp-time, så kan andre leger være pliktig til å gi deg nødvendig medisinsk hjelp.

Det er helt sant at du skal betale høyere egenandel hvis du står utenfor fastlegeordningen. Det er vel stort sett fastlegene som får offentlig tilskudd, og de får tilskudd per pasient på lista si. (Spesialister får også, men dit må en gjerne ha henvisning fra fastlege.) Du som ikke står på noens liste, har dermed ikke rett på lav egenbetaling. Det er jo ingen lege som har fått tilskudd for deg, og derfor må du betale mer.

Les gjerne om fastlegeordningen her.

Jeg gikk til en annen lege enn fastlegen min siden jeg var misfornøyd med den som den gang var fastlegen. Skiftet ikke fastlege og måtte betale vanlig egenandel på ca 150 kr.

Og et lite hjertesukk opp i dette: maken til kommuniststat vi bor i. Jeg er da tilhenger av markedskreftene og min frihet som forbruker å kunne skifte leverandør når jeg ønsker. Det er ikke et fritt marked så lenge det påløper kostnader ved å skifte tilbyder.

Og så må man jo lure når man ser disse fastlegene som har 2000 personer på listene sine og man vet de får tilskudd pr parient på lista...

Gjest antigartner
Skrevet

Da kan det jo være at du rett og slett var "heldig" sist.

Du kan da skifte fastlege om du er medlem i fastlegeordningen. Det koster ingenting. Forutsetningen er at de har ledige plasser på lista. Dersom du bor i Oslo er det til og med ganske mange som har ledige listeplasser. Legene bestemmer (inntil et visst tak) hvor mange pasienter de vil ha på listene sine. Dette skal sikre pasientenes rettigheter. Folk skifter jo lege, så markedskreftene får i alle fall til en viss grad virke.

Det var faktisk ikke uvanlig å bli avvist av leger som syntes de hadde nok å gjøre før fastlegeordningen ble innført, også. Flere legesentre opererte med sine helt egne definisjoner av "fulle lister". Når det gjelder denne typen tjenester, så bør retten til å motta helsetjenester komme foran totalt frie markedskrefter etter min mening.

Hvis du ikke vil være med på dette, står du selvsagt fritt til å bruke de helprivate tjenestene. Du vil på den ene siden gå til en lege med tilskudd, slik at du skal slippe å betale det det faktisk koster, men på den annen side vil du ikke innrette deg etter dette systemet likevel. Provoserer litt, ja....

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Hvordan kan du være tilhenger av markedskreftene og samtidig forvente å få statstøtte på fritt valg av lege? :fnise:

Skrevet
Hvordan kan du være tilhenger av markedskreftene og samtidig forvente å få statstøtte på fritt valg av lege? :fnise:

Signerer denne...litt selvmotsigende kanskje??

Skrevet

Du bestemmer da fritt hvem du vil gå til. Du kan bytte 2 ganger i året, har du flyttet kan du vel bytte 4 ganger det første året om jeg ikke husker feil.

Skrevet

Hvis man er tilhenger av markedskreftene er man imot all slik statsstøtte. Og man er imot at noen skal få statsstøtte og ikke alle.

Med statsstøtte fungerer ikke prisene slik de skal og tilbyderne blir ikke presset av forbrukerne når det ikke er like lett å skifte tilbyder.

Gjest Gjest_Mie_*
Skrevet

Nå må du slutte med dette tullet om tilbyder og markedskrefter. Du har et tilbud du ikke vil benytte deg av, ergo blir det dyrere. Det er DU som velger å ikke være en del av ordningen, til tross for at du faktisk kan bytte fastlege (gjort på 3 min over nettet) dersom du er misfornøyd med den du har.

Og så er det faktisk fastlegen som har ansvaret for oppfølging ved sykdom, så dersom legen finner noe som krever gjentatte konsultasjoner blir du en ekstra belastning, han/hun ikke får betalt for. Og hvem gidder vel å jobbe gratis i dagens marked?

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Hvis man er tilhenger av markedskreftene er man imot all slik statsstøtte. Og man er imot at noen skal få statsstøtte og ikke alle.

Med statsstøtte fungerer ikke prisene slik de skal og tilbyderne blir ikke presset av forbrukerne når det ikke er like lett å skifte tilbyder.

Nettopp, derfor velger du en privat lege da vet du, der er det ingen form for statsstøtte for noen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...