Gå til innhold

Hva heter stilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva heter interiørstilen som har vært populær en stund nå? Den med "snirklete" mønstre, naturfarger, perledekorasjoner, gammeldagse ornamenter osv... litt hippie/boheminspirert stil.

Skrevet

Jeg får det ikke helt til å henge sammen med stikkordene dine, men er det barokk du mener?

Skrevet

Hehe, nei! Ikke barokk. Barokkinspirert på enkelte områder kanskje, men ikke på langt nær så overdådig og tung som ordentlig barokk.

Kanskje stilen jeg tenker på rett og slett ikke har noe navn, annet en "bohemaktig"? :P

Den ligner på shabby chic, men er mer fargerik. Ikke så mye roser, og ikke så mye hvitt. Ganske hippie-inspirert. Hvis noen har vært på Indiska, så har de en del slike ting der.

Skrevet

Eller er det Art nouveau/jugend du mener? :klø:

Skrevet

Jeg vet ærlig talt ikke. Jeg tror ikke det. :P Men det kan da ikke bare være meg som har lagt merke til denne stilen? Man ser den i nær sagt alle interiørbutikker (bortsett fra slike superdyre minimalistiske designerbutikker kanskje ;) ). Igjen: Hippieinspirerte "dinglende" perler og pynt, gammeldagse ornamenter, grønt, brunt, beige, hengende telysestaker med masse rare, morsomme detaljer...

Skrevet (endret)

shabby chick?.. ehm glem det.

Endret av billie
Skrevet

Tror det heter bohemian, mulig jeg tar feil? :klø:

Man finner i hvert fall en del hvis man søker "bohemian interior" på google.

Skrevet

Linkene viser ting som er inspirert fra mange forskjellige stilarter. En lett blanding mellom barokk (sengetøyet), Art nouveau/jugend (hattestativet), noe tyrkiskinspirert e.l. som jeg ikke vet om har noe navn i Norge (glass og lysampel) og jeg klarer ikke helt å plassere den store lysestaken, sånn på strak arm. Muligens litt middelalder?

Men ser man historisk på det, er det sjelden at en "stil" får navn før i ettertid. Ta for eksempel Art nouveau/jugend-stil. Art nouveau betyr ny kunst og den fikk det navnet fordi det var en konstruert stil som skulle være ny og annerledes enn det som hadde vært før (etter en periode der gamle stilarter ble fornyet, slik som klassisismen er en fornyelse av den klassiske stilen). Jugend er et navn den fikk i Tyskland fordi stilen først ble lansert av et magasin som het jugend (betyr ungdom på tysk), hvis jeg ikke tar helt feil. Disse navnene kom ikke sammen med stilen, men ble brukt i ettertid fordi man måtte jo kalle det noe. Derfor er det også slik at en del stiler har fått flere navn (slik som den klassiske perioden som også blir kaldt antikken).

Det jeg prøver å komme fram til er at denne "stilen" som er nå, som er inspirert av et så vidt spekter av tidligere stilarter mest sansynlig ikke har noe så konkret navn slik som du er ute etter, men ser man historisk på det kommer mest sansynlig en eller annen journalist eller kunstviter til å komme opp med noe som stilen i ettertid kanskje blir hetende. For de som levde i middelalderen visste ikke at det kom til å bli hetende middelalder i ettertid, og de som levde i barokken viste ikke at det kom til å bli hetende barokk. Det var i ettertid folk begynte å bruke de navnene for at folk skulle vite hva de snakket om.

Skrevet

Jeg vil helt klart kalle stilen du har linket til for orientalsk, ja.

Skrevet

Kanskje hvis du tar stiltesten på bloggen min så kommer det frem hva stilen som du liker heter :)

Eller er dette ulovlig egenreklame :fy_fy:

Skrevet

Jeg har sett på bilder av shabby chic-interiører, og ser helt klart likhetstrekk med stilen jeg har i tankene. Nostaligen, sjarmen og elegansen er den samme. Den største forskjellen er at "min" stil har mørkere farger - og færre rosemotiver og slitte metallbøtter. :fnise:

På interiørtesten til gjesten over meg (takk for tipset forresten :) ), fikk jeg "bohemian rapsody"! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...