Gjest Gjest_stine_* Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Vi er en jentegjeng som har lyst på en jentetur til øst, men hvilken by skal vi velge?!?? Det er flere av oss som har vært i Praha så det er ikke aktuelt. Vi vurderer Dubrovnik, Krakow, Budapest, Tallinn, Riga, Vilnius og disse stedene.. Hvordan er prisnivå på mat og drikke? Shoppingmuligheter? Attraksjoner? Hotellpriser osv?
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Dubrovnik er ikke en storby, det er en liten landsby nærmest. Ikke noe shoppingmuligheter der. Av de andre byene du nevner jeg har bare vært i Budapest. Det er masse fint å se på, fiskerlandsbyen, Margaretaøyen, osv. Shopping aner jeg ikke noe om, jeg er fint lite interessert i å bruke ferien min til å gå i butikker. Det er dog billig der, som i de fleste østeuropeiske land.
onyx Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Bucaresti eller Kiev? De står ihvertfall på min reiseliste.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Bucaresti eller Kiev? De står ihvertfall på min reiseliste. Jeg har vært i Bucuresti (for 4 år siden), og det var ikke noe særlig... Romania har ikke helt skjønt seg på dette med turisme, annet enn badeturisme rundt svartehavet muligens. Det er ikke så mye å se på i Bucuresti. Selv om prisene er latterlig lave, så hjelper det lite når det ikke er noe å kjøpe der. De vanlige romenerne har så lite penger at det er fint lite butikker med noe verdt å kjøpe. Souvenirsjapper finnes heller ikke. Skal du kjøpe musikk finner du ut at de fremdeles spiller kassetter der... I tillegg er det veldig veldig mye tiggere. Ikke sånne voksne med kopper som sitter langs gaten som de som kommer her. Men skitne, fillete barn, som kommer løpende mot deg, omringer deg, drar i klærene dine og vesken din og som sier noe med sytete stemmer. De færreste voksne snakker et ord engelsk, og service har de ihvertfall ikke skjønt. Jeg har sjelden møtt så mange sure tryner noen gang. Så det anbefaler jeg faktisk ikke, ikke som en tur kun til Bucuresti. Skal du dra til Romania anbefaler jeg heller å kjøre rundt i Transylvania, se på gamle borger og fin natur. Og holde seg unna byene. I følge min mor er Krakow verdt et besøk, det har jeg på min ønskeliste.
Gjest Bond Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 Jeg vet ikke så mye om de andre, men jeg har vært i Tallinn, syntes det var ganske koselig, det var et fint gammelt bysenter der som vi likte ganske godt. Ser ganske moderne ut ellers og man får ikke mange tanker om Øst-Europa med en gang. Prisnivå for shopping er ikke særlig lavere enn i Norge, men man finner en del fine butikker som man ikke har i Norge (vet ikke om de var lokale eller?). Spa og alkohol og utespising er rimelige, men hvis man vil få mye gjort må man bruke litt likevel. Vi besøkte spa utenfor Tallinn, men jeg vet at det finnes en del i Tallinn også, i tillegg en god del nattklubber og fine spisesteder, syntes alt i alt at det var ganske fint! Vi brukte denne siden en del før vi reiste. DinSides storbyguide
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 De siste par årene har jeg vært blant annet i Riga og St. Petersburg, der gamlebyen var liten og koslig, med litt variert shopping - flere "vestlige" shoppingsenter, samt mer øst-europeisk by ellers, og gode muligheter for spabehandlinger osv. St Petersburg likte jeg kjempegodt, mye bedre enn Riga, men her ble det mest sightseeing - flott by, med masse fine bygninger og flotte kanaler, samt flere slott ikke langt fra byen - og de har også flere store senter og mange designerbutikker. Om du er mer interessert i russiske souvenirer som dukker og sjal finnes det et ganske stort marked nær Blodskirken som er ganske ok. I høst skal jeg til Beograd, gleder meg til det:)
Rosenrød Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Jeg har vært i Riga og Krakow, likte begge byene, men Krakow best kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Krakow! Veldig billig og masse bra shopping! Ellers er Praha uansett en vinner for min del, lekre pumps og korte kjoler til 45 NOK stykket??! Ja takk!:D
Reveal Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 Krakow!! Masse kultur, god mat godt drikke, spennende arkitektur, masse historie. Billig. En kjempefin by for både jente/gutte/kjærstetur!
Markjordbær Skrevet 26. august 2008 #10 Skrevet 26. august 2008 Støtter de som sier Krakow! Krakow er riktignok eneste stedet jeg har vært av de du nevner, men likte det veldig godt, og vil gjerne tilbake! Vi var der i desember i fjor på juleshopping, og neste gang vil jeg prøve det om sommeren Koselig med stoor markedsplass, kanonbillig mat og drikke. Vi tok turen ned i saltgruvene, og var innom auschwitz. Hestetaxier! Og så har de fantastisk god vodka (Chopin)! Og ikke minst; ølet Zywiec er verdt å reise dit for!
Gjest Gjest_stine_* Skrevet 27. august 2008 #11 Skrevet 27. august 2008 Hvilke hotell brukte dere som bodde i Krakow? Og du som har vært der på juleshopping - hvor kaldt var det? Virker som Krakow er et veldig koselig sted etter hva dere sier
Markjordbær Skrevet 27. august 2008 #12 Skrevet 27. august 2008 Vi bodde på Hotel Ibis Krakow Centrum: http://www.ibishotel.com/ibis/fichehotel/g...he_hotel.shtml# 2-stjerners, men det var helt ok, og gangavstand til sentrum. Jeg er ikke heelt sikker men tror temperaturen lå på noen få plussgrader.
Mamma1 Skrevet 28. august 2008 #13 Skrevet 28. august 2008 Har vært i Budapest og Riga, og Budapest er langt å foretrekke.
Tanna Skrevet 28. august 2008 #14 Skrevet 28. august 2008 (endret) Hvilken by Endret 28. august 2008 av Tanna
Gregers Skrevet 28. august 2008 #15 Skrevet 28. august 2008 Vilnius er en flott by. Noe mindre enn det vi kanskje regner som en europeisk storby (på størrelse med Oslo). Det er heller ikke like turistinfisert som for eksempel Riga, derfor medfører dette et enda hyggeligere. Liker du shopping kan du gjøre flere scoop her. Byen har et veldig bra uteliv, og har en nydelig arkitektur. KGB-museumet er et must. Jeg liker Vilnius så godt, at når jeg en vakker dag får meg dame, skal jeg ta med henne til Vilnius på en skikkelig romantisk tur. Hun kan begynne å glede seg allerede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå