Gå til innhold

Sykepleiere og lønn

VesleBråka

Anbefalte innlegg

Gjest Poirot
Donpedro: Nyutdannet jurist? (Mener å huske du skreiv det i et innlegg en gang) Jobber i Staten? Ja' date=' da kan du ikke regne med å få mer heller...sånn er det å ha høy utdannelse når man jobber i Staten, lite får man uansett.[/quote']

Mitt poeng er at det samme gjelder for sykepleiere. Hvis de vil opp i lønn, så følger det automatisk at det skal en hel del andre også. Det finnes ganske mange med lenger utdannelse enn sykepleieere, hvis det er hva man skal argumentere med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Den største gullrota for sykepleiere og hjelpepleiere må da vel være svært sikre arbeidsplasser. Sikkert mange industri arbeidere som ville kutten lønna med 10-20 000 kr og fått like god sikkerhet i jobben som helsepersonalet. Slutt å syt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Ettersom jeg har skjønt så er det her snakk om at sykepleierne vil ha bedre lønn pga at de får for lite i forhold til det de gjør? Hvis det hadde vært på grunnlag av hvor mange år man hadde sittet på et universitet/høgskole så hadde jo saken stilt seg anderledes, ettersom sykepleiere faktisk har lav utdannelse i forhold til mange andre yrkesgrupper som også får dårlig lønn.

Se på politiet f.eks: De har tre år bak seg på politihøgskolen, og har en begynnerlønn på ca. 250.000. Dette er jo også utrolig dårlig betalt i forhold til hva de gjør og utsetter seg selv for, men hvis man skal se på hvor mange år de har sittet på skolebenken så blir det en annen sak igjen. De risikerer jo faktisk sitt eget liv i enkelte situasjoner, og for ikke å snakke om alt det grusomme de kan risikere å se/oppleve i løpet av en dag. MER PENGER TIL POLITIET, sier jeg bare! Nå har jeg beveget meg inn på et annet tema ser jeg...beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe å beklage scarlet, jeg synes det er veldig relevant. Jeg synes det er rart at ikke flere ser at i Norge nå så lønner vi oss til arbeidsledighet! Industriarbeidere sitter der og tar imot jeg vet ikke hvor mye, de skal lønnes så høyt at bedriften deres konker av det. Galskap spør du meg. Dekadanse. Mange argumenterer med at boligmarkedet stiger og da har ikke de "lavtlønnede" råd til å ta del der, derfor må de ha mer i lønn. Men lønnsnivået og boligmarkedet henger da tett sammen.

Jeg synes at 250 000 i startlønn er en god lønn, både med tanke på arbeidsansvar og utdannelse. Folk forventer å få så mye for så lite (jeg synes ikke at tre år på høyskole er så allverden til innsats da..helt nyutdannet med null erfaring er ikke så mye). Mer lønn krever mer av den ansatte også, skal gjøre ivertfall. Og jeg synes at politi gjør en like viktig jobb som scarlet påpekte, og de har også 250 000.

Moderasjon, folkens, før dette landet går til helvete!

(Forresten, hvis svenskene har lavere lønnsnivå + lavere matvarepriser enn oss, så henger da det sammen. Vi med høyere lønnsnivå + høyere matvarepriser har da ingenting å klage over, de som gjør det vil ha i både pose og sekk. Er noen villig til å ta lønnskutt for lavere matvarepriser kanskje??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire

Veslebråka :

Hvordan vet du så skråsikkert at industriarbeidere får så jævla mye da ?

Bare lurer jeg :o :-?

- setter gjerne pris på linker / kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at de tjener så "mye". Kjenner noen som jobber i industrien, sveisere, og de fikk høy lønn når de startet da de var 19 vel, og de bare blåste av oss tullinger som måtte mer på skole for å klare oss.

Jeg har ingen lenker, trodde det var en opplest og vedtatt sannhet at lønnsnivået blandt industriarbeidere i Norge er en stor del av årsaken til at det flagges ut over en lav sko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Fra ssb:

Heltidsansatte i industrien fikk en gjennomsnittlig beregnet årslønn på 305 700 kroner i 2002. Dette var en økning på 16 300 kroner eller 5,6 prosent fra 2001.

Gjennomsnittlig beregnet årslønn for heltidsansatte i private helse- og sosialtjenester utgjorde 271 100 kroner i 2002.

Heltidsansatte i bygge- og anleggsvirksomheten hadde en gjennomsnittlig beregnet årslønn på 302 300 kroner i 2002. Dette var 15 300 kroner, eller 5,3 prosent, mer enn året før.

Link for andre lønnsstatistikker: http://www.ssb.no/emner/06/05/

Ja, industriarbeidere tjener bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire ikke innlogget

Greit. Takk for linker :)

Men til Donpedro,- ALLE i staten (der jeg såvidt hørte du jobbet) tjener jo dårlig i forhold til det som er riktig! Tror neppe det gjelder kun deg. Lurt å unngå statlige og kommunale stillinger hvis mulig i allefall, også for min egen del i framtiden. (p.s : nå vet jeg ikke så mye om jurister, men har du ikke anledning til å jobbe i et privat firma eller utenfor staten ? sikkert mye mer lønnsomt. Jeg vet nå ikke hvordan arbeidsmulighetene er for jurister i dag, da....) - kan jeg spørre om hvor mye du faktisk tjener ?

Ang det med industriabeidere,- jeg mente ikke å sammenlikne helsevesnet og industriarbeidere. Selv om det er en kjent sak at flere høyere utdannede folk innen industri, tjener mer enn f.eks sykepleiere (enda de har samme utdanningsnivå). Det er synd. Men hva kan man gjøre ? Man vet at disse yrkene er lønnet som de er. Grunn til at jeg tar sikte på en høyere utdanning innen teknologi / industri, enn radiograf / sykepleier. + mye med interessen selvfølgelig.

En grunn til at industriarbeidere får så "mye",- er ofte skiftarbeid og tillegg for ubekvem arbeidstid og muligens også risikotillegg ? DET har mye med saken å gjøre. Vet at f.eks oljearbeidere tjener svært godt enten de har utdanning på høgskole / universitet / videregående nivå.

Lurer på hvor mye jeg ville tjent som ingeniør - vanskelig å si, men jeg tror faktisk ikke det er såå meget mer enn sykepleiere. Kommer selvfølgelig an på hvaslags stilling og arbeidssted.

Men å skylde på at industriarbeiderne får sååå høy lønn og at det er derfor mye av industrien flagger ut, virker på meg litt rart. Det er jo ikke arbeiderene selv som bestemmer lønna, og det er sjefer, ledere o.l. som håver inn og skaffer seg selv særdeles fete fallskjermer hvis utrygge tider og utflagging. Industriarbeiderne selv har i allefall ikke "skyld" i det.

Da er det bossene man må skylde på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg tjener 268.000, normal begynnerlønn for førstekonsulenter.

Ja, mye bedre privat, men det er mange arbeidsoppgaver man da vanskelig kan jobbe med. Eks barnevern, fengsel, militær, folkerett. Dessuten er det så dårlige tider at de fleste private har inntaksstopp eller sier opp nyansatte (hvilket igjen påvirker presset i staten...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire ikke innlogget

Fy søren. Skjønner frustrasjonen :(

Synes det høres lite ut ja. Håper du iallefall får sjansen til en annen jobb der du tjener mer.

Det er trist at markedet er som det er nå. Arbeidsledigheten er vel større enn på lenge, og nyutdannede og folk med liten erfaring kommer jo sist på lista :evil:

Vi får håpe det forandrer seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at f.eks oljearbeidere tjener svært godt enten de har utdanning på høgskole / universitet / videregående nivå.  

Oljearbeidere er ikke med her, for den industrien kommer nok ikke til å flagge ut.. Den industrien gjør det svært bra, som alle vet.

Men å skylde på at industriarbeiderne får sååå høy lønn og at det er derfor mye av industrien flagger ut, virker på meg litt rart. Det er jo ikke arbeiderene selv som bestemmer lønna, og det er sjefer, ledere o.l. som håver inn og skaffer seg selv særdeles fete fallskjermer hvis utrygge tider og utflagging. Industriarbeiderne selv har i allefall ikke "skyld" i det.

Da er det bossene man må skylde på!

Det er ikke vits i å komme trekkende med fallskjermer hver gang man diskuterer lønn. Det er en helt annen diskusjon. Det er ikke ledere som bestemmer lønn til arbeiderne, deres jobb er å tenke på lønnsomhet, og er derfor interessert i å holde lønnskostnadene nede. Arbeiderene har fagforeninger som presser på med lønnsstigning. I lønnsforhandlinger står ledere (gjerne gjennom NHO) mot arbeidernes organisasjoner. Så industriarbeiderne er i høy grad "skyld" i lønnsnivået sitt, det er noe de har kjempet seg til gjennom år med forhandlinger og trusler om streik! De skjønner visst ikke at de lønner seg selv ut i arbeidsledighet... De regner med at staten skal rydde opp og gi tilskudd så alt ordner seg, som vanlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så løsningen er ikke at sykepleiere skal gå opp i lønn for å utjevne forskjellene, men at industrien skal ta lønnskutt for å unngå utflagging. Da blir alle såre fornøyde :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire

Ja, det må jeg si. Jaja, - jeg synes det virker som om du virkelig er fly forbanna på industriarbeidere. Synes ikke det du snakker om henger på greip, men det er jo bare min usle mening da.

Tror du industriarbeidere sitter på ræva og forventer at staten skal ordne opp, eller ?

Og det med solide fagforeninger,- det har da sykepleierne og ? De har jo en av de mest solide og sterkeste fagforeningene som er, og de får igjennom ganske mye selv.

Tror du alt blir bedre om industriarbeiderne kuttes i lønn ? Ja, jeg venter spent og ser i allefall :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dårlig lønning er jo kjipt. Likevel er det greit med sommertid, fleksitid, avspaseringsmuligheter, overtidsbetalt, ordnede arbeidsvikår, og sikker jobb. (Det siste teller mye i disse dager).

Synes likevel at juristene burde starte på 300 000, så lenge det kreves at du er jurist for å inneha stillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det må jeg si. Jaja, - jeg synes det virker som om du virkelig er fly forbanna på industriarbeidere. Synes ikke det du snakker om henger på greip, men det er jo bare min usle mening da.

Tror du industriarbeidere sitter på r### og forventer at staten skal ordne opp, eller ?

Og det med solide fagforeninger,- det har da sykepleierne og ? De har jo en av de mest solide og sterkeste fagforeningene som er, og de får igjennom ganske mye selv.

Tror du alt blir bedre om industriarbeiderne kuttes i lønn ? Ja, jeg venter spent og ser i allefall :roll:

Jeg tror ikke du har skjønt hva jeg snakker om. Jeg er ikke forbanna på industriarbeidere i det hele tatt. Jeg er observatør, som sitter på gjerdet og ser på at de priser seg selv ut av arbeidsmarkedet. Og spør meg selv om de ikke ser det selv? Ser de ikke at bedriften deres ikke klarer å konkurrere på verdensmarkedet med de utgiftene lønningene skaper?

Et av poengene er nettopp at fagforeninger er sterke og får igjennom sine kampsaker - som noen ganger er litt vel store krav. Mye vil ha mere, er det et uttrykk som heter. Du må kanskje prøve å lese og tenke litt samtidig.

Idag var det på nyhetene en kartongfabrikk hvor ledelsen så seg nødt til å flytte den til Finland, de klarte ikke utgiftene her i Norge. Og de ansatte foreslo selv et 15% lønnskutt, som et bidrag til å opprettholde arbeidsplassen deres. De har kanskje skjønt det? Jeg har sagt det før, jeg lurer på om oljen ikke er den velsignelsen den holdes for å være, men en forbannelse for å vise oss hva som skjer når dekadensen får slå rot. Folk blir så godt vant og vil ikke gjøre en dritt selv og bare få og få og få...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Máire
Et av poengene er nettopp at fagforeninger er sterke og får igjennom sine kampsaker - som noen ganger er litt vel store krav. Mye vil ha mere' date=' er det et uttrykk som heter. Du må kanskje prøve å lese og tenke litt samtidig.[/quote']

DEN var frekk, Veslebråka! Jeg foreslår at du skjerper deg med utsagnene dine! Du får bare beklage at jeg ikke er så jævla kvikk som deg selv.. :roll: Fordi jeg ikke har samme mening som deg og setter spørsmålstegn ved dine utsagn, så jeg dum ? Jeg har veldig lyst til å si mer, men av medmenneskelige og sensurmessige hensyn så gjør jeg det ikke.

Så industriarbeidere gjør ikke en dritt ? Hva gjør du selv da for å fortjene den lønna du har ?

Fyttikatta,- jeg er så glad jeg ikke deler ditt syn.

M.

P.S : folk som argumenterer med å rakke ned på folks evne til å lese og forstå, gjør meg kvalm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder jurister i staten har jeg ikke regnet på det selv, men en jeg vet om har gjort det. Han kom til at sykepleierne har høyere livslønn enn juristene selv når man ikke tar med sykepleiernes diverse tillegg. Antar at det samme gjelder alle akademikerne i staten.

Sykepleierne er stort sett også ansatt i staten. Ideelt sett bør de ikke få lønnstilegg før akademikerne har tatt dem igjen. I hvert fall kan de klappe igjen sytingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEN var frekk, Veslebråka! Jeg foreslår at du skjerper deg med utsagnene dine! Du får bare beklage at jeg ikke er så jævla kvikk som deg selv.. :roll: Fordi jeg ikke har samme mening som deg og setter spørsmålstegn ved dine utsagn, så jeg dum ? Jeg har veldig lyst til å si mer, men av medmenneskelige og sensurmessige hensyn så gjør jeg det ikke.

P.S : folk som argumenterer med å rakke ned på folks evne til å lese og forstå, gjør meg kvalm!

Det var et forslag om å prøve å faktisk lese det jeg har skrevet. Du er jo så forutinntatt at du ikke vil ta innover deg noenting, prøve å forstå noe på en annen måte, og vrenger ting til det de ikke er. Dette er et forsøk på å diskutere noe seriøst, og da hjelper det heller ikke med dine selvmedlidende tendenser. Jeg har aldri sagt at du er dum, det er det du selv som foreslår. Forresten, så reduserer du argumentene dine betydelig når du slenger på "det er bare min usle mening" etc. etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kranglefanten Máire i.i.

Velsebråka, du snur og vrir på ting selv. Du tåler tydelig ikke at jeg er av en annen oppfatning enn deg og vil undersøke dine påstander litt nærmere.

Les hva du selv skriver da :

Jeg tror ikke du har skjønt hva jeg snakker om. Jeg er ikke forbanna på industriarbeidere i det hele tatt. Jeg er observatør' date=' som sitter på gjerdet og ser på at de priser seg selv ut av arbeidsmarkedet. Og spør meg selv om de ikke ser det selv? Ser de ikke at bedriften deres ikke klarer å konkurrere på verdensmarkedet med de utgiftene lønningene skaper?[/quote']

Jeg skjønner fremdeles ikke at du skylder på arbeiderene selv.

Ta et eksempel : Porsgrunds Porselænsfabrik A/S.

Den eies av Atle Brynestad. Han er en meget rik mann som eier mye. Arbeiderene der tjener vel greit, men de blir ikke steinrike på å jobbe der. Dette er en industri. De ansatte der sliter ikke for å holde lønningene sine oppe, men de sliter for i det hele tatt å holde på jobben sin. Hr. Brynestad vil si opp flere og flere og legger mye av produksjonen til land som Malaysia osv. For han vil ha alt billigere. Det er HAN som karrer til seg penger slik at bedriften står i fare for å bli nedlagt / må flagge ut.

Da er det i allefall ikke Porsgrunds Porselænsfabrik A/S lenger, men et eller annet billig skvip i Asia. Dette er en tradisjonell og ærverdig bedrift i Porsgrunn / Grenland generelt og det er søren ikke arbeiderene som ødelegger her! Slik er det heller ikke i de fleste andre hjørnestensbedrifter i Grenland såvidt jeg vet. Har du bevis på annet ?

Mitt poeng er at det er konsernsjefer, ledere og høye herrer som tar den "mye vil ha mer". Arbeiderne vil selvsagt ha lønn for arbeidet, men det viktigste : å fortsette å ha jobb! Tror du virkelig de driver å tyner sjefene sine for penger da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...