Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke hvor jeg skal poste denne, men tenkte at her var det greit. Flytt den gjerne hvis det fins et bedre sted.

Jeg kikker inne på en side som heter gojane(dot)com og ser at de har masse fint og billig der. Klær, sko og sånt. Og beste av alt, det er jo veldig billig!! Men er det noen som vet hvor mye frakt/toll og slikt kommer på? Jeg har aldri bestilt fra USA og utlandet generelt via nettside så er ikke så god på det området. Hørt at det er dyrt å bestille via utlandet.. stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vet ikke hvor jeg skal poste denne, men tenkte at her var det greit. Flytt den gjerne hvis det fins et bedre sted.

Jeg kikker inne på en side som heter gojane(dot)com og ser at de har masse fint og billig der. Klær, sko og sånt. Og beste av alt, det er jo veldig billig!! Men er det noen som vet hvor mye frakt/toll og slikt kommer på? Jeg har aldri bestilt fra USA og utlandet generelt via nettside så er ikke så god på det området. Hørt at det er dyrt å bestille via utlandet.. stemmer det?

Om du bestiller for mer enn 200kr så må du ofte betale moms (24%) før du får varene ut fra tollen. Hos noen utenlanske bedrifter så har de beregnet dette i prisen før de sender det til Norge, men som oftest må du betale dette selv. Kontroller før du bestiller hvem som skal betale tollen. For å finne ut mer om fortollings regler så kan du jo gå inn på www.toll.no, der finner du informasjon om fortolling og telefon nummer slik at du kan kontakt Tollvesenet for nermere informasjon.

Lykke til. :)

Gjest hyggelig
Skrevet

Så mye fint det var der, ja! -Og billig :)

Tror man må betale 25% av bestillingens kostnad + kanskje litt ekstra pga andre utgifter hvis bestillingen koster mer enn 200kr. Jeg tror likevel det vil lønne seg å bestille derfra, siden alt er så billig og dollarkursen er lav :) Tror jammen jeg skal bestille noe derfra en dag. De hadde så mange fine topper :)

Skrevet
Om du bestiller for mer enn 200kr så må du ofte betale moms (24%) før du får varene ut fra tollen. Hos noen utenlanske bedrifter så har de beregnet dette i prisen før de sender det til Norge, men som oftest må du betale dette selv. Kontroller før du bestiller hvem som skal betale tollen. For å finne ut mer om fortollings regler så kan du jo gå inn på www.toll.no, der finner du informasjon om fortolling og telefon nummer slik at du kan kontakt Tollvesenet for nermere informasjon.

Lykke til. :)

Ok. Hmm, 24% av selve summen da eller?

Takk for svar :)

Skrevet
Så mye fint det var der, ja! -Og billig :)

Tror man må betale 25% av bestillingens kostnad + kanskje litt ekstra pga andre utgifter hvis bestillingen koster mer enn 200kr. Jeg tror likevel det vil lønne seg å bestille derfra, siden alt er så billig og dollarkursen er lav :) Tror jammen jeg skal bestille noe derfra en dag. De hadde så mange fine topper :)

Ok. ja det er kjempe billig der. Jeg syns de kjolene var så lekre jeg :D

Skrevet

Du må betale 25%moms av vareverdien+frakten dersom du bestiller for over 200kr. I tillegg er tekstiler en av de få tingene som er tollbelagte. Jeg tror det er 10,2 eller 10.7%

I tillegg kommer det en avgift på 99kr til Posten dersom du lar dem ta seg av fortollingen.

Skrevet

Man betaler IKKE mva av frakt!

Skrevet
Man betaler IKKE mva av frakt!

eh... Jo, det gjør man.

Men kun om varen uten frakt kostet over 200,-

Altså er det som regel veldig lønnsomt å bestille for under 200,- eksl. frakt, for da blir det ingen mva.

Syntes forøvrig 30dollar i frakt var ganske mye. Er vant til at på små beløp, som ca 200NOK, så pleier det å bli ca 10dollar i frakt.

Skrevet (endret)

I tillegg til 25% moms så er det toll på klær (10.7%) og tollbehandlingsgebyr (ca 98 kr for varer under 1000 kr og 197 kr for over) på alle varer over 200 kr.

Hvis du feks kjøper denne kjolen blir regnestykke slik:

Kjole: $50.99 = 277 NOK

Frakt: $35.00 = 190 NOK

Pris på kjole + frakt: 467 NOK

Toll: 50 kr (10.7% av kjole + frakt)

Moms: 129 kr (25% av kjole + frakt + toll)

Tollbehandlingsgebyr: 98 kr

Samlet pris på kjole: 743 kr

Porto og tollbehandlingsgebyrert utgjør veldig mye når man bare bestiller for småbeløp som er rett over 200 kr-grensa.

edit: feilberegning

Endret av Concertina
Skrevet

jeg har bestillt en hel del fra utlandet og jeg har ALDRI betalt MVA på frakten, om varen har kostet over 200kr så har jeg betalt 24% MVA for vare prisen og når den har kostet mindre enn 200kr så har jeg ikke betalt MVA i det heletatt.

så jeg tror jeg må si meg enig med Wadjet der.

Skrevet

Bestilte fra gojane for et par år siden, og syns kvaliteten på klærne var dårlig. Ser dritlekkert ut i nettbutikken, men ser ikke lekkert ut når det kommer i hus.

Skrevet (endret)
jeg har bestillt en hel del fra utlandet og jeg har ALDRI betalt MVA på frakten, om varen har kostet over 200kr så har jeg betalt 24% MVA for vare prisen og når den har kostet mindre enn 200kr så har jeg ikke betalt MVA i det heletatt.

så jeg tror jeg må si meg enig med Wadjet der.

Da har du i såtilfelle vært heldig, eller ikke lagt mere til det, dette står på Tollvesenets egne sider:

Varer fra 200 kroner må fortolles

Innførsel av varer med vareverdi fra og med 200 kroner må fortolles. Da må du betale merverdiavgift (25 prosent) og eventuell toll og særavgifter for varen. Toll og avgifter regnes ut fra varens verdi inkludert frakt- og eventuelle forsikrings-kostnader.

Ligger noen eksempler på beregninger her.

Endret av Concertina
Skrevet
I tillegg til 25% moms så er det toll på klær (10.7%) og tollbehandlingsgebyr (ca 98 kr for varer under 1000 kr og 197 kr for over) på alle varer over 200 kr.

Hvis du feks kjøper denne kjolen blir regnestykke slik:

Kjole: $50.99 = 277 NOK

Frakt: $35.00 = 190 NOK

Pris på kjole + frakt: 467 NOK

Toll: 50 kr (10.7% av kjole + frakt)

Moms: 129 kr (25% av kjole + frakt + toll)

Tollbehandlingsgebyr: 98 kr

Samlet pris på kjole: 743 kr

Porto og tollbehandlingsgebyrert utgjør veldig mye når man bare bestiller for småbeløp som er rett over 200 kr-grensa.

edit: feilberegning

Hvaaa.. det blei jo kjempe dyrt. Med andre ord så lønner det seg ikke å bestille fra utlandet da? Med mindre man bestiller for store summer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...