VesleBråka Skrevet 3. juni 2003 #1 Skrevet 3. juni 2003 Hei, hva er deres erfaring med fliser på gulv? Nå har vi det på baderommet, mens resten av leilh har parkett. Det er så oppskrytt, jeg synes det er noe stort tull! Det setter seg da så mye dritt mellom platene, så må jeg skrubbe og skrubbe... Ville mye heller hatt et linoleumsgulv - lett å holde rent vaffal.
Gjest Lea Skrevet 3. juni 2003 #2 Skrevet 3. juni 2003 Har bare positive erfaringer med fliser jeg. I mitt barndomshjem er det fliser nesten over alt. Store, røffe terrakottafliser med løse tepper oppå. Hos oss har vi fliser bare på badet, men skulle gjerne hatt fliser både på kjøkkenet og i gangen. Desverre er ikke dette så lett å få til, da vi har flytende gulv på leca-dekke. I så fall må vi støpe først og det har vi ikke råd til ennå. Men en gang i fremtiden SKAL vi. Når du skriver at det blir møkk mellom platene.. mener du da i fugene? Mange velger lys grå, beige eller hvite fuger. Mye bedre å velge mørk grå (må selvsagt ha fliser som passer til dette da). *vil ha fliser*
VesleBråka Skrevet 3. juni 2003 Forfatter #3 Skrevet 3. juni 2003 Fugene er lys grå, eller det er ikke sånn seig fuging, men sement kjennes det ut som. Veldig grovt, og veldig vanskelig å gjøre rent. Det er en luftekanal på badet, vi bor i byen, så det kommer mye støv inn. Mørkt støv, som setter seg i fugene. Jeg begynte virkelig å lure på om alle står og skrubber fugene - eller aksepterer møkkete fuger.. For fliser er da vitterlig populært. Takk for hjelp
Væren Skrevet 3. juni 2003 #4 Skrevet 3. juni 2003 Vi har nettopp fått ødelagt parketten på kjøkkenet vårt pga. at oppvaskmaskinen flommet over. Nå vil vi bytte ut parketten med fliser. Parkett på kjøkkenet har vist seg å ikke være noe sjakktrekk for vårt vedkommende, og vi skjønner nå hvorfor byggeleder i husbyggefirmaet rynket på nesen da vi ville ha parkett på kjøkkenet... I en familie på 5 er vannsøl, dunker og skraper omtrent umulig å unngå, og golvet blir seende ut deretter. Greit at golvet skal være et bruksgolv, men likevel... Ellers har vi lagt store skiferfliser i gangen i sokkeletasjen, det ble knallstilig!!! Vi har også fliser i yttergang/vindfang, og har tenkt å flislegge badene. Vi har snakket om fugene på et evt. flislagt kjøkkengolv. De bør ikke være for store, kanskje bare 3 mm brede. Og så mørke som mulig. Dessuten vil vi legge gummimembran under, så det blir mest mulig vanntett i forhold til underetasjen i tilfelle lekkasje... Resten av huset vårt har parkett eller furugolv, våtromsbelegg på vaskerom og bad (foreløpig).
Litago Skrevet 4. juni 2003 #5 Skrevet 4. juni 2003 Fliser er best med varmekabler under synes jeg. Haaaater iskalde gulv hvis det er kaldt i leiligheten. *hakker tenner* (Jada, vet at det er sommer nå, men vinteren kommer jo tilbake engang!)
Catzy Skrevet 4. juni 2003 #6 Skrevet 4. juni 2003 Der jeg vokste opp hadde vi terracottafliser i gang, kjøkken og på bad/vaskerom. Hadde vannbåren varme under (vannslanger til varmekabler -> jevnere varme). Fungerte veldig bra! Har linoleumsfliser av billigste sort på kjøkkenet nå, hvite og sorte. Overflaten er håpløs, de er ganske stygge, og vanskelig å holde rene. Skulle vi ikke flyttet, hadde det nesten vært interessant å bytte dem! Dit vi flytter til har originale tregulv som vi har slipt, lasurert og lakket eller alle kunstens regler. Har ingen formening om hvordan det kommer til å være å holde kjøkkengulvet rent, men så langt ser det greit ut. Catzy
Gjest Zalomine Skrevet 5. juni 2003 #7 Skrevet 5. juni 2003 Her vi bor har huseier lagt fliser på badet, på do i gangen og på kjøkkenet- Det er baer på badet det er varmekabler, og under oss er det bar en rå-kjeller. Følgelig fryser jeg bena av meg (helt seriøst, jeg hadde smerter opp til knærna før jeg var halvferdig med middagen dersom jeg glemte å ta på meg noe på bena) hele vinteren, men om sommeren går det greit. Vel, det er GARANTERT at det som faller ned knuser da. Jeg er nok heller den som aksepterer støv i fugene enn å ligge og gnikke og gnu på dem (en omgang med støvsuger ordner det meste, så tar jeg bare bort flekkene med vann.) Flisene på kjøkkenet er egentlig ganske ekkelt å vaske, det er steinfliser. Altså, de er helt firkantede, men overflata er ikke polert, den er ru stein. Prøvd å vaske en stein noen gang? De andre flisene er i alle fall glatte, så de er greie å vaske av. Men til vinteren SKAL jeg ha ei do-matte ja!
Charmina Skrevet 5. juni 2003 #8 Skrevet 5. juni 2003 Hello! :D Har fliser på alle tre badene våre og synes det er kjempepraktisk! Har også fliser i gangen....ypperlig når unger kommer inn med sølete og våte klær. På kjøkkenet har vi lagt Indisk skifer et nyyyydelig materiale med en litt røff overflate.Ingen stener er make og det har flotte jordfarger! Er kjempefornøyd! Har varmekabler under alle gulvene ellers hadde det blitt kaldt synes jeg 8er en frysepinn). Nå kunne vi faktisk tenkt oss Indisk skifer på stuegulvet også,også bare ha litt tepper enkelte steder! veldig praktisk når man skal ha en hund på over 70 kg som skal gå der!!!! Parkett er IKKE særlig praktisk for oss iallefall! Fikk den slipet for et par år siden men det var desverre ikke lenge det varte før den så rimelig slitt ut igjen! Både barn,voksne og dyr setter sine spor!!! Klems Charmina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå