Gjest Bajla Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 Jeg og samboeren har vært sammen i åtte år, og har det bra sammen. Det er ham jeg vil ha. Har aldri funnet på noe "tull" før. Men for et par uker siden var jeg på en jobbtilstelning, og endte der opp med å kline (altså bare kysse) med en kollega som jeg tidligere har pratet en del med og har bra kjemi med, uten at noe har skjedd. Det var en glipp fra min side, og det vil ikke skje igjen. Forholdet til min kollega i ettertid er uproblematisk. Men spørsmålet er: Bør jeg fortelle dette til min samboer? Det betydde ingenting, var en tåpelig glipp. Hadde jeg vært utro, hadde jeg ikke vært i tvil om å fortelle det. Men er det verdt å ødelegge noe så bra ved å fortelle om litt tåpelig klining som ikke vil gjenta seg? Innspill mottas med takk.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Jeg og samboeren har vært sammen i åtte år, og har det bra sammen. Det er ham jeg vil ha. Har aldri funnet på noe "tull" før. Men for et par uker siden var jeg på en jobbtilstelning, og endte der opp med å kline (altså bare kysse) med en kollega som jeg tidligere har pratet en del med og har bra kjemi med, uten at noe har skjedd. Det var en glipp fra min side, og det vil ikke skje igjen. Forholdet til min kollega i ettertid er uproblematisk. Men spørsmålet er: Bør jeg fortelle dette til min samboer? Det betydde ingenting, var en tåpelig glipp. Hadde jeg vært utro, hadde jeg ikke vært i tvil om å fortelle det. Men er det verdt å ødelegge noe så bra ved å fortelle om litt tåpelig klining som ikke vil gjenta seg? Innspill mottas med takk. Ærlighet varer lengst er det noe som heter. Men, jeg skal ærlig innrømme at det er en kinkig situasjon. Du sier jo at dere har det bra sammen, men hva var det som fikk deg til å kline med kollegaen din? Det er jo forskjell på et "uskyldig" nuss og det å kline også. Jeg kan bare snakke for min egen del, og jeg ville aldri funnet på å gjøre noe slikt mot min eventuelle kjæreste dersom jeg hadde det bra med henne. I mine øyne, så har du vært utro mot partneren din, selvom det "bare" var noe så "uskyldig" (i dine øyne) som å kline med kollegaen din. Om det er noe du har gjort som du må skjule for partneren din fordi du vet at han vil bli såret, er det utroskap.
Gjest x Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 Jeg ville aldri fortalt det! Snakker av erfaring. Og det var ikke engang snakk om kyssing, men prating. Enkelte har en tendens til å mistolke alt og alltid tro det verste, selv om de kan være gode partnere for det...Og enkelte blir såret for den minste ting, det kaller jeg ikke utroskap, men sjalusi.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #4 Skrevet 20. august 2008 Jeg tror du sårer unødvendig ved å fortelle det. En glipp etter 8 år kan skje alle. Dermed ikke sagt det var en OK ting å gjøre, men det vet du jo selv.
Leanne Skrevet 20. august 2008 #5 Skrevet 20. august 2008 ærlighet varer lengst... Bedre at han hører det fra deg, en at han hører det fra andre... Da vil han iallefall begynne å lure på hvorfor du ikke har sagt noe....
Gjest Best_i_test Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 Tror kanskje du skal la være å fortelle om dette dersom det ikke ødelegger mere for deg at du må gå med denne hemmeligheten alene. Det jeg er mere skeptisk til er dette forholdet til kollegaen din. Hvordan kan du være sikker på at dette forblir uproblematisk? Dere snakker mye, har god kjemi, og har nå klina sammen. Syns det virker som du sliter mere med denne kollegaen enn du kanskje vil innrømme og DET kan bli et stort problem!
Gjest Gorgonzola Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Siden du er kvinne: Dropp å fortelle det Hadde du vært mann skulle du fortalt det med en gang, dette er utroskap og et svik mot din kjære. Ærlighet varer lengst så her må du på banen å innrømme alt - så får du se om hun gidder å opprettholde forholdet med deg, dog etter et relativt lang periode med sølibat, husarrest og dårlig stemning i huset. Min ærlige mening: Med mindre man er død-drukken eller bevisstløs er man noenlunde bevisst de valg man tar/gjør. Å kalle det en glipp indikerer at du ikke la all verden i det, desto mer interessant er det da å spørre - hvorfor gjorde du det da? Ikke minst med tanke på eventuelle konsekvenser, litt avhengig av hvor terskelen for utroskap går. Bare klining, ingen følelser? Dere har vært sammen i 8 år og er sannsynligvis avstemt rundt dette tema. HVis du føler at dere ikke er det, hold kjeft og vær bevisst i framtida.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Å fortelle om utroskap er en egoistisk handling, enten du er mann eller kvinne. Det blir utelukkende for å lette din egen samvittighet og lesse over de fæle følelsene på partneren. Tenk over hvorfor du gjorde det du gjorde. Kanskje er ikke det forholdet du er i rett for deg - da bør dere ende forholdet, uansett hvor vondt det er. Er det riktig å fortsette å være i forholdet, bør du ikke fortelle partneren om dette - det kan til slutt bli det som gjør det slutt mellom dere, kanskje til og med om det er en feil avslutning. Noe slik som dette skaper splid, mistro og ikke minst så sårer det veldig. Jeg er av den oppfatning at om man er utro (definisjonen er jo litt forskjellig fra forhold til forhold) - gå i deg selv og finn ut hvorfor. Når man vet hvorfor forteller man det aldri, men handler ut i fra den nye opplysningen om seg selv. Det er bedre å gå i fra noen å fortelle "jeg har bare ikke de samme følelsene for deg lenger" enn å fortelle "jeg var i sammen med noen andre og fant ut at følelsene mine for deg ikke er de rette lenger" I tilfeller der man blir med partneren er et videre langvarig forhold vanskelig dersom for mye sannhet har kommet på banen. Var det et feilgrep blir det ett som den ene må leve med - må han/hun snakke om det, finn en psykolog. Fortell det ikke til noen uten taushetsplikt - Slike ting har en tendens til å komme tilbake å slå noen i bakhodet.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 ærlighet varer lengst... Bedre at han hører det fra deg, en at han hører det fra andre... Da vil han iallefall begynne å lure på hvorfor du ikke har sagt noe.... Jeg er enig i dette! Ts! Hvordan ville du reagert hvis du fikk vite av andre at de hadde sett din samboer kysse en annen kvinne og han selv ikke hadde nevnt dette? Jeg vet at jeg ville blitt veldig usikker på han og mistet tillit til han. Jeg ville tenkt at det kanskje hadde skjedd flere ganger eller at det hadde skjedd mer enn kyssing. For meg hadde ikke kysset vært det verste. Det verste hadde vært at han ikke fortalte meg det.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Jeg er enig i dette! Ts! Hvordan ville du reagert hvis du fikk vite av andre at de hadde sett din samboer kysse en annen kvinne og han selv ikke hadde nevnt dette? Jeg vet at jeg ville blitt veldig usikker på han og mistet tillit til han. Jeg ville tenkt at det kanskje hadde skjedd flere ganger eller at det hadde skjedd mer enn kyssing. For meg hadde ikke kysset vært det verste. Det verste hadde vært at han ikke fortalte meg det. Forteller han deg alt? Det kan jo være ulike tolkninger av hva som er verdt å fortelle da. Om man ikke tenker noe mer over det og er ferdig med saken er det jo ikke sikkert man går rundt med dårlig samvittighet og med trang til å fortelle.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Forteller han deg alt? Det kan jo være ulike tolkninger av hva som er verdt å fortelle da. Om man ikke tenker noe mer over det og er ferdig med saken er det jo ikke sikkert man går rundt med dårlig samvittighet og med trang til å fortelle. Nei, han fortalte meg ikke at han hadde kysset en annen før jeg tilfeldigvis fikk vite det. Jeg har vært i den situasjonen selv. Derfor vet jeg at det ikke var bra for forholdet vårt at han ikke fortalte det selv. Han hadde sex med en annen en gang også. Da fortalte han det dagen etter og han angret og var lei for det. For meg var det lettere å tilgi det, nettopp fordi han var ærlig og jeg fikk vite det like etter det skjedde.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 Nei, han fortalte meg ikke at han hadde kysset en annen før jeg tilfeldigvis fikk vite det. Jeg har vært i den situasjonen selv. Derfor vet jeg at det ikke var bra for forholdet vårt at han ikke fortalte det selv. Han hadde sex med en annen en gang også. Da fortalte han det dagen etter og han angret og var lei for det. For meg var det lettere å tilgi det, nettopp fordi han var ærlig og jeg fikk vite det like etter det skjedde. Kom kysset før eller etter utroskapen? Det er jo klart at man blir litt mer var når man vet at partneren har vært utro før. Men det kan jo som sagt være som jeg sa, at han ikke anså kysset for å være noen "big deal".
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #14 Skrevet 20. august 2008 Jeg ville ikke sagt det, ikke hvis det bare var et uskyldig kyss, tror det sårer veldig mye. Tror faktisk jeg ville foretrukket å ikke få vite det selv hvis det var samboeren min som hadde gjort det. Sex med en annen hadde jeg ikke tilgitt, men at han kysset en annen skulle jeg nok tilgitt, iallefall EN gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå