Gå til innhold

Solkrem til barn


birgitte242

Anbefalte innlegg

Alle vet at det er veldig viktig å beskytte barna mot solen. Selv bruker jeg høy faktor på mine (2,5 og 4,5 år), men nå har jeg hørt at solkrem er farlig for små barn.. Det var ett eller annet med at huden deres ikke er istand til å bryte den ned eller noe slikt..

Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke hørt det, men har lest at solfaktor i seg selv kan gi kreft, også til voksne.

Hva med å bruke lette, lyse bomullsplagg til barna? Og kun la de kose seg nakne når de bader. Sola slipper gjennom tøyet, det blir som å bruke høy solfaktor.

Vet det kan være vanskelig, man kan nesten ikke unngå å måtte smøre f.eks. nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen solkremer som inneholder et visst stoff kan være uheldig. Søk på solkrem på web, så finner du nok fram til den studien og der lister de solkremer også.

Barn må ha sunblock fra nesetipp til storetå. De blir brune likevel, men aldri brent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det finnes visstnok to ulike typer solkrem, en med kjemisk og en med fysisk solfilter. De med fysisk solfilter legger seg utenpå huden, mens de som er kjemiske trekker seg inn. De fysiske er derfor ikke skadelige for barn. Det er i alle fall det jeg har hørt.

Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Jeg fant en artikkel om den aktuelle undersøkelsen, den er her hvis noen er interressert: http://www.dagsavisen.no/innenriks/2001/04...04/566556.shtml

Det går i hovedsak ut på en studie ved Universitet i Zürich som har vist at enkelte stoffer i vanlige solkremer kan påvirke hormonbalansen i kroppen. De trenger gjennom huden, og ved forsøk på rotter har det vist seg at de kan være kreftfremkallende eller føre til fallende sædkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...