Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #1 Skrevet 20. august 2008 tittelen sier vel det meste. Jeg har ogsaa en del furumöbler som jeg gjerne skulle fornyet. Saa paa innleggene her, men skjönte ikke helt hvordan man skulle gjöre det. Er det saann: 1.puss av lakk, hvis f.eks. bordet er lakket 2.mal med hvit maling 3.törk av halvvaat maling der hvor det skal vaere slitt 4.mal over med beis 5.törk av beisen för den er törr, da vil den mörke fargen kun sitte igjen derhvor du har pusset av den hvite malingen Hvis noen kan hjelpe til her ville det vaert bra. har ikke lyst til aa begynne med oppussingen för jeg forstaar hvordan det skal gjöres.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #2 Skrevet 20. august 2008 Hvis du mener antikkbehandling så dreier dette seg om å først male i èn farge og la det tørke, så male over i en annen farge, og etter at denne også har tørket sliper man forsiktig av i hjørner osv, slik at den første fargen du malte med skinner igjennom.
pittie Skrevet 20. august 2008 #3 Skrevet 20. august 2008 du maler et strøk grunning først, der etter et strøk maling. Puss utvalgte steder med sandpapir så det ser slitt ut. Så bruker du lasur (evt uttynnet maling, da må det være olje og du bør jobbe raskt) som strøk over. Denne gnir/tørker du av med en klut så lasuren setter seg i kriker og kroker. Siden den da skal gi et litt møkkete/slitt utseende så er lasur i bruntoner ideelt. Og et strøk lakk til slutt om du ønsker den ekstra holdbar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå