cilipili Skrevet 21. august 2008 #41 Skrevet 21. august 2008 Ble 24 rett etter nr.1 ble født. Var akkurat blitt 29 med andre mann.
dreia Skrevet 21. august 2008 #42 Skrevet 21. august 2008 Eg rekk forhåpentlegvis akkurat ikkje å bli 27 før den vesle kjem, mens mannen er 31/32, viss alt går bra. Eg føler meg som litt smågammal gravid, men det er kanskje fordi eg har følt meg klar så lenge og legg spesielt merke til folk som får barn mens dei er (mykje) yngre enn meg?
Gjest imli Skrevet 22. august 2008 #43 Skrevet 22. august 2008 Men hvis man ikke har møtt mannen man vil få barn med tidlig i 20-årene er det vel heller ingen vits i å få barn bare for å være tidlig ute? Selvfølgelig ikke Men det er jo et faktum at kvinnen er på sitt beste fra 20-25, noe flere kanskje burde tenke over. Man ser stadig kjendiser o.l som får unger når de er over 40 (som veldig ofte er resultat av ass. befrukning...), og mange tenker da at de har allverdens med tid. Men fruktbarheten begynner faktisk å gå ned allerede etter 25 år, og enda mer ned etter 30 år. Etter 35 år er fruktbarheten faktisk kraftig redusert. Mange unge også som sliter med å bli gravide, men den største grunnen til ufrivillig barnløshet er jo at mange venter for lenge. Alt skal være "perfekt" før man får barn, virker det som om mange mener. Man må selvsagt finne en man ønsker å få barn med først, men når man har funnet denne personen, er det lurt å tenke litt over dette, om man ønsker barn. Livet er ikke over selv om man har fått barn, som noen later til å tro (jf. "leve litt før man får barn" o.l utsagn).
kiri Skrevet 22. august 2008 #44 Skrevet 22. august 2008 Men det er jo et faktum at kvinnen er på sitt beste fra 20-25, noe flere kanskje burde tenke over. Men fruktbarheten begynner faktisk å gå ned allerede etter 25 år, og enda mer ned etter 30 år. Etter 35 år er fruktbarheten faktisk kraftig redusert. Jeg er enig i de faktaopplysningene du legger fram, men mener at selv om fruktbarheten reduseres LITT (det er ikke store % det er snakk om) betyr ikke det at man IKKE er fruktbar. Det betyr vel i praksis at man må bruke noen mnd lenger tid på å bli gravid om man velger å få barn etter at man er fylt 30 år. Når det gjelder at kvinnen er på sitt beste fra 20-25 og at folk bør tenke over dette, så er jeg bare delvis enig. Mange er ikke bevisst sin egen helse og kosthold i den alderen og jeg mener at fedme er et LANGT større problem enn alder når det gjelder graviditet for folk under, tja, 35år. Jeg tror ikke en overvektig 23-åring har lettere for å bli gravid, et enklere svangerskap og ikke minst en lettere fødsel og tiden etter fødsel, enn hva en sprek og slank 33-åring har. Snarere tvert imot. DETTE er noe flere kanskje burde tenke over(?) Det er en grunn for at mange som må ty til prøverør får beskjed om at det er større sannsynlighet for å lykkes om de går ned 15kg først.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #45 Skrevet 22. august 2008 Mange unge også som sliter med å bli gravide, men den største grunnen til ufrivillig barnløshet er jo at mange venter for lenge. Kè??? Den største grunnen til ufrivillig barnløshet er IKKE at "folk venter for lenge". Hvor har du fått det fra??
Angelhoff Skrevet 22. august 2008 #46 Skrevet 22. august 2008 Vet at trenden (les: statestikken) viser færre unge (under 20 år) førstegangsfødende og stadig flere eldre (over 30 år). Selv var jeg 24 da jeg fikk nr. 1 (faren var 21) Kommer til å være 39 når jeg får nr. 2 (faren er 35)
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #47 Skrevet 22. august 2008 Jeg ble gravid da jeg var 21, hadde fyllt 22 da babyen kom. Synes 28 år er en høy alder for førstegangsfødende ja... Særlig mtp at kvinnen er på sitt beste rent fruktbarhetsmessig når man er mellom 20 og 25. Dette kommer vel helt ann på personen. Om man har en fast partner, føler tiden er inne osv. mener jeg..
Gjest imli Skrevet 22. august 2008 #48 Skrevet 22. august 2008 Kè??? Den største grunnen til ufrivillig barnløshet er IKKE at "folk venter for lenge". Hvor har du fått det fra?? Fra alle artikler om ufrivillig barnløshet.... Masse grunner til ufrivillig barnløshet, men at folk venter for lenge er den største grunnen, sies det.
kiri Skrevet 22. august 2008 #49 Skrevet 22. august 2008 Fra alle artikler om ufrivillig barnløshet.... Masse grunner til ufrivillig barnløshet, men at folk venter for lenge er den største grunnen, sies det. Det oppdages i hvertfall senere og dermed har man "kortere tid på seg". De jeg vet om av barnløse eller som må ha hjelp til babyproduksjon (og det begynner å bli noen) er yngre enn 30 år. Men det er bare de JEG kjenner da..
-Alvildebrud- Skrevet 22. august 2008 #50 Skrevet 22. august 2008 Det oppdages i hvertfall senere og dermed har man "kortere tid på seg". De jeg vet om av barnløse eller som må ha hjelp til babyproduksjon (og det begynner å bli noen) er yngre enn 30 år. Men det er bare de JEG kjenner da.. Du har mange gode poeng. Fedme og usunn livsstil er et mye større problem enn alder mht fruktbarhet. Det er rett at man blir mindre og mindre fertil ettersom årene går, men jeg mener at det er en kraftig overdrivelse fra medias side å påstå at dette er den største grunnen i seg. Man er faktisk VELDIG fruktbar som frisk 30-åring. Dessuten må jeg korrigere deg imli; 22-27 - der har du årene som er best å produsere bebiser. Det er nemlig ikke bra for kroppen og hormonproduksjonen å bli gravid for TIDLIG heller. Kanskje noe å tenke på for visse her? Selv er jeg 28 og fortsatt ung og sprek. Men jeg er heldig. Jeg fant mannen jeg ville få barn med tidlig i 20-årene, og derfor passet det å starte en liten familie nå. For andre passer det tidligere, senere eller kanskje ikke i det heletatt. Ærligtalt så bryr jeg meg ikke om hva andre bestemmer seg for å gjøre med livene sine. Og ikke vil jeg dømme en mamma på 40 år for å være "en dårlig planlegger" heller. Jeg synes det er flott jeg.
Gjest imli Skrevet 22. august 2008 #51 Skrevet 22. august 2008 (endret) Hehe, antyder du at jeg begynte for tidlig? Jeg ville jo ikke bli gammel mor vet du, så jeg tok den første og beste å produsere unger med jeg. Alt for å få unge før man fyller 19 Neida. Jeg har lest at 20-25 er best, med 23 som ideelt. Men det er jo bare flisespikkeri. Poenget er i alle fall at man ikke bør vente for lenge, noe jeg tror det fleste er enige om? Endret 22. august 2008 av imli
SummerJoy Skrevet 22. august 2008 #52 Skrevet 22. august 2008 Kè??? Den største grunnen til ufrivillig barnløshet er IKKE at "folk venter for lenge". Hvor har du fått det fra?? Jo, det er faktisk det. Altfor mange venter til de passerer 30, og tror at de skal bli gravide såå lett. Jada, vi vet alt det der med at man må finne den rette osv, men sannheten er det den er uansett.
kiri Skrevet 22. august 2008 #53 Skrevet 22. august 2008 Jo, det er faktisk det. Altfor mange venter til de passerer 30, og tror at de skal bli gravide såå lett. Fruktbarheten går bittelitt ned fra 25-30, men blir absolutt ikke borte. Det virker det som om veldig mange av de som fikk barn tidlig tror. De fleste kommer ikke i overgangsalderen før de er ca 50år. Jeg har lest noe tall på hvor mye den minsker for de ulike aldersgruppene, men husker ikke hvor mye det var eller hvor jeg leste det, annet enn at det var mindre enn jeg trodde. Noen som vet? Bare en tanke som slo meg: Før i tiden når man fikk maaange barn, hvor gammel var man da når siste kom? Vet at to av mine oldemødre fødte 14 og 10 barn, men vet ikke noe om alderen da første og siste kom. Dette bør jo gi et bilde av hvor lenge man er fruktbar?
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #54 Skrevet 22. august 2008 Bare en tanke som slo meg: Før i tiden når man fikk maaange barn, hvor gammel var man da når siste kom? Vet at to av mine oldemødre fødte 14 og 10 barn, men vet ikke noe om alderen da første og siste kom. Dette bør jo gi et bilde av hvor lenge man er fruktbar? Mine besteforeldre fikk barn i 27-35-årsalder, og produserte mange nok unger... Mange begynte tidligere, og jeg mener å ha lest (?) at det er lettere å få barn seinere om en begynner tidlig. Det er klart det ikke er noen stor fruktbarhetsmessig fordel å begynne i en alder av 35+, men jeg kjenner mange som har fått sin første - helt naturlig og etter kort tid - i en alder av over 30. Dessuten er det liksom ikke så mye å gjøre med det om en er i den alderen før en møter noen en vil stifte familie med, jeg tror det er mer et samfunnsspørsmål enn et personlig valg.... Før var jo det eneste kvinner skulle gjøre å gifte seg og lage familie, det er annerledes i dag, på godt og vondt.
SummerJoy Skrevet 23. august 2008 #55 Skrevet 23. august 2008 Fruktbarheten går bittelitt ned fra 25-30, men blir absolutt ikke borte. Det virker det som om veldig mange av de som fikk barn tidlig tror. De fleste kommer ikke i overgangsalderen før de er ca 50år. Jeg har lest noe tall på hvor mye den minsker for de ulike aldersgruppene, men husker ikke hvor mye det var eller hvor jeg leste det, annet enn at det var mindre enn jeg trodde. Noen som vet? Bare en tanke som slo meg: Før i tiden når man fikk maaange barn, hvor gammel var man da når siste kom? Vet at to av mine oldemødre fødte 14 og 10 barn, men vet ikke noe om alderen da første og siste kom. Dette bør jo gi et bilde av hvor lenge man er fruktbar? Ufrivillig barnløshet defineres ofte om personer som ikke er blitt gravide innen 1 år med regelmessige samleier. Siden folk venter lenger og lenger med å prøve å få barn vil definisjonen gjelde fler og fler siden det tar lenger tid å bli gravid jo eldre du blir. Jeg sier ikke at det er umulig, absolutt ikke. Men høy alder er iallefall en stor grunn til ufrivillig barnløshet hos par. Jeg siterer Seksjonsoverlege Tom Tanbo ved Seksjon for barnløshet: "Allerede etter 30-årsalderen blir det vanskeligere å få barn, og etter 35- årsalderen er det mange som erfaringsmessig får problemer. Årsaken er ikke bare at antallet egg minker, men at kvaliteten på eggene i tillegg avtar. Av den grunn burde samfunnsforholdene legges langt bedre til rette for at kvinner kunne få barn tidligere."
Honey Bee Skrevet 23. august 2008 #56 Skrevet 23. august 2008 Jøss, jeg rakk faktisk å få alle fire før oppnådd gjennomsnittsalder. Og det i Oslo, som jeg tipper har landets høyeste? Jeg også 18 med nr 1,19 med nr 2,27 ta den tredje kom og 29 da sistemann ble født.
Gjest Trilla Skrevet 23. august 2008 #57 Skrevet 23. august 2008 Var 21 da nr 1 ble født, Var 26 da nr 2 kom, og 28 når nr 3 kom. Far er 1 år yngre enn meg :love:
kiri Skrevet 23. august 2008 #58 Skrevet 23. august 2008 (endret) ... jeg mener å ha lest (?) at det er lettere å få barn seinere om en begynner tidlig. Dette er vel for at de som har vanskelige for å bli gravide, uansett alder, skal "rekke det"/ få flest mulig sjanser? Jeg mener å ha hørt at det kan være vanskeligst å få det første barnet(?) Vet at en jeg kjenner brukte minst tre år på å få til første barnet, men deretter fikk 10 barn i løpet av 17 år(!) Andre har jobbet mye med å få førstemann, men at nr to kom ganske kort tid etterpå og uten hjelp. Det kan jo ha noe med det psykiske stresset også. Ufrivillig barnløshet defineres ofte om personer som ikke er blitt gravide innen 1 år med regelmessige samleier. Siden folk venter lenger og lenger med å prøve å få barn vil definisjonen gjelde fler og fler siden det tar lenger tid å bli gravid jo eldre du blir. Riktig det. Tror at folk i dag planlegger litt etter filofaxen når barnet skal komme og når det endelig passer, så vil man ha det NÅ og dermed stresser lettere. Stress (mentalt og fysisk)=mindre fruktbar. At de som begynner tidlig har en annen mental innstilling på at de har god tid. Folk over 30 tror jeg lettere får hetta over at de har ventet for lenge. Det ville i hvert fall jeg ha fått! Samfunnet er blitt sånn at alle har lov til å mase på folk (over en viss alder) at de burde skynde seg å få barn, fordi man er så lite fruktbar etter 30-årsdagen. Dette er noe jeg tror absolutt alle par over 30 har opplevd/hørt/er klar over og dermed blir dette en selvforsterkende effekt ved at man begynner å stresse og dermed ikke får det til. Jeg har blitt VELDIG oppgitt over alle som har fortalt meg hvor dårlig det står til med min fruktbarhet etter 30-årsdagen eller at jeg burde få barn snart. Jeg er like opplyst som dem at fruktbarheten synker (man hører/leser om det over alt), men så lenge man ikke har prøvd (eller hatt en abort i ung alder), så aner man jo ikke hvordan det står til med sin egen reproduksjonsevne. Man vet at de KAN ha rett, (før man leter opp tall somviser minimal nedgang) men det hjelper ikke på noe annet enn at man begynner å stresse. Tror virkelig folk som maser sånn at det passer bedre for oss eller at vi endrer våre planer pga deres mening om saken??? Dermed er disse folka som liksom skal være så snille og gi gode råd bare med på å gjøre alt vanskeligere. På lik linje med folk som gnir det inn (feks her) at "det er et fakta at fruktbarheten synker" og får det til å høres ut som om den er tilnærmet borte og at man skal ha virkelig flaks om man klarer det likevel etter en haug med forsøk og uten hjelp. Om det hadde vært så umulig å få barn i 30-åra ville jo ikke gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende vært så høy! .. Av den grunn burde samfunnsforholdene legges langt bedre til rette for at kvinner kunne få barn tidligere." Dette betyr i praksis for veldig mange at man må gjøre MANNEN klar for å få barn tidligere. Endret 23. august 2008 av kiri
Gjest Gjest Skrevet 23. august 2008 #59 Skrevet 23. august 2008 Er 26 år og tre mnd når lille mann kommer, gubben er da 30 år og 2 mnd
SummerJoy Skrevet 23. august 2008 #60 Skrevet 23. august 2008 Kiri: Hovedgrunnen til at det er flere par over 30 som opplever ufrivillig barnløshet enn det er yngre par, er jo ikke pga at de er stresset. Det går mer på det biologiske. At eggene blir færre og minsker i kvalitet. Spontanaborter øker jo også med alderen, mye på grunn av eggkvaliteten. Egentlig skjønner jeg ikke helt hvor du vil hen? Er vel ingen her som har sagt at det er umulig å bli gravid når man er over 30, men at man har større risiko for å oppleve ufrivillig barnløshet er det ingen tvil om. Dette er jo bare ren fakta. Og jeg er helt enig med de som mener at samfunnsforholdene bør legges bedre til rette for at kvinner skal kunne få barn tidligere. Det er forventet idag at man skal ha mange års utdannelse, jobbet i flere år, levd livet og helst reist jorda rundt før man får barn. Skulle nesten tro det var verdens undergang å få barn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå