Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor er ikke grisen uren for "kristne"? jøder og muslimer spiser ikke gris fordi de mener den er uren og både islam og kristendommen har jo godt ut fra jødedommen.

Jesus var jo jøde og vi skal jo følge Jesus?

Sa Jesus aldri noe om at grisen er uren? Er det derfor vi kan spise den?

¨Jeg har ikke lest bibelen, men står det ikke der at grisen er uren?

Hvis det står, hvorfor følger ikke nordmenn det når vi er et kristent land?

Videoannonse
Annonse
Gjest En som ikke tror
Skrevet
Hvor er ikke grisen uren for "kristne"? jøder og muslimer spiser ikke gris fordi de mener den er uren og både islam og kristendommen har jo godt ut fra jødedommen.

Fordi den gamle pakten ikke lenger gjelder etter at Jesus lot seg korsfeste.

Hebr 10:9 Deretter sier han: Se, her kommer jeg for å gjøre din vilje. Han opphever det første for å la det andre gjelde. 10 I kraft av denne viljen er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi kropp ble båret fram som offer én gang for alle.

Kristendommen setter mer eller mindre en stor strek over hele Det gamle testamente, med unntak av De 10 bud.

Skrevet

De fleste kristne spiser grisekjøtt, men ikke alle. Det finnes kirkesamfunn som fortsatt avstår fra å spise det dyret. Husker jeg ikke feil i farta, så er Adventistene blant dem.

Skrevet

Sikkert fordi de kristne for en gangs skyld hadde rett: Grisekjøtt er bare vanlig kjøtt, på linje med oksekjøtt og kyllingkjøtt. Fult av proteiner, og ikke "urent".

Skrevet

De første årene etter Kristis fødsel og død, ble kristendommen sett på som en ny sekt eller retning innenfor jødedommen.

Det at Jesus og de som fulgte ham åpnet opp for at også ikke-jøder kunne bli kristne, var noe av det som bidro til at kristendommen fikk status som egen tro.

Det var jødene som hadde masse regler for hva som kan/ikke kan spises. Når da en hel bunch ikke-jøder slår seg sammen med jøder i denne nye trosretningen, ble det en del krangling rundt hvilke lover og regler som skulle følges. I det kristendommen oppfatter som GT, som er ca det samme som jødedommens Tora, står det oppført 613 konkrete forbud og påbud. Jøder er og var forpliktet å følge alle disse.

På et av de tidligste kirkemøtene, jeg lurer på om det var i år 66 e.Kr, men den opplysningen må tas med en klype salt, var det at det ble besluttet at det IKKE var nødvendig for kristne å følge alle disse 613 påbudene.

Dette med at alle kristne, uansett hvilken religiøs og kulturell bakgrunn de hadde, f.eks. kunne spise samme mat, hadde SVÆRT mye å si for utviklingen av trosfellesskap. Måltider har gjennom tidene vært en plass for samtale og fellesskap, og om en samling mennesker IKKE kan spise sammen, ødelegger det mye for samholdet menneskene i mellom.

Derfor ble nettopp dette spørsmålet særlig vektlagt i de tidligste diskusjonene rundt hva det å være kristen innebar. De ikke-jødiske innslagene satte etterhvert så stort preg på kristendommen, at vi har kommet dit vi er i dag - der mat er ok nesten uansett.

Derfor kan kristne spise grisekjøtt.

Skrevet
De fleste kristne spiser grisekjøtt, men ikke alle. Det finnes kirkesamfunn som fortsatt avstår fra å spise det dyret. Husker jeg ikke feil i farta, så er Adventistene blant dem.

Det er riktig at adventistene ikke spiser grisekjøtt. De er jo vegetarianere.

Når det gjelder forskningen på grisekjøtt, så mener jeg at det er stadfestet at dette er usunt, pga. at grisen ikke svetter.

Skrevet

Når det gjelder forskningen på grisekjøtt, så mener jeg at det er stadfestet at dette er usunt, pga. at grisen ikke svetter.

Adventister må ikke være vegetarianere, men de skal holde seg unna urene dyr.

Skrevet

Hva er det som er så galt med at grisen ikke svetter, da?

På hvilken måte gjør det kjøttet usunt?

Svetter kyr? Jeg har aldri sett en svett ku. Eller en svett kylling.

Skrevet

Har ikke noe med svetting å gjøre. Prøv å google trikiner.

Skrevet

Jeg TROR ikke Kr-Øst helt vet hva han snakker om :)

Skrevet

Grisekjøtt er visstnok ikke det sunneste kjøttet fordi grisen lagrer kroppens avfallsstoffer i musklene. Slik blir grisekjøttet fullt av ting man ikke vil ha i seg.

F.eks. en mann jeg kjenner - han kan ikke spise svin, da blir han dårlig. Han har revmatisme, og svinekjøtt gjør at leddene verker enda mer.

Noe mer hold i det vet jeg ikke om det er.

Skrevet (endret)

Det er iallfall spesielt bemerket her, at grisen ikke svetter.

http://www.google.no/search?sourceid=navcl...svette+hos+gris

Endret av KR-øst
Skrevet
Ja, det er etablert som et empirisk faktum at griser ikke svetter. Men hvordan er det med andre husdyr? Svetter kuer, sauer, geiter, kyllinger etc?

Merkelig nok så har jeg aldri hørt dette omtalt om andre dyr enn grisen.

Det er nok noe i det Sans forteller, da dette visstnok har med fettsyrer å gjøre.

Det forskes stadig på å få redusert grisekjøttets innhold av flerumettet fett.

Så da er det vel en årsak til det også.

Skrevet
Merkelig nok så har jeg aldri hørt dette omtalt om andre dyr enn grisen.

Det er nok noe i det Sans forteller, da dette visstnok har med fettsyrer å gjøre.

Det forskes stadig på å få redusert grisekjøttets innhold av flerumettet fett.

Så da er det vel en årsak til det også.

Men flerumettet fett er da gode greier? Det er tradisjonelt de mettede fettsyrene som er skadelige. Iallfall i fht hjert-kar-sykdommer. Dessuten så er en moderne gris ganske så slank sammenlignet med de feite svina man hadde før i verden. Og renskåret svinekjøtt er noe av det magreste som finnes, iflg opplysningskontoret for kjøtt.

Skrevet
Men flerumettet fett er da gode greier? Det er tradisjonelt de mettede fettsyrene som er skadelige. Iallfall i fht hjert-kar-sykdommer. Dessuten så er en moderne gris ganske så slank sammenlignet med de feite svina man hadde før i verden. Og renskåret svinekjøtt er noe av det magreste som finnes, iflg opplysningskontoret for kjøtt.

Vel, jeg er ingen ekspert på dette området, men jeg ser at det forskes på dette, for å redusere innholdet av flerumettede fettsyrer.

Jeg har ikke funnet noe eksakt om det, men kanskje det har med at grisen ikke svetter. Ikke vet jeg.

Skrevet

Griser svetter. De har svettekjertler i ansiktet. Det at griser ikke svetter, er en myte, men religiøse mennesker trenger jo ikke å bry seg om fakta.

Skrevet
Griser svetter. De har svettekjertler i ansiktet. Det at griser ikke svetter, er en myte, men religiøse mennesker trenger jo ikke å bry seg om fakta.

Og hvor har du denne faktaen fra?

Fakta er også at grisen har tryne, og ikke ansikt.

Skrevet

Hva er det egentlig med deg og griser? Grisetrynet er bare selve nesen.

Skrevet

:overrasket:

Definisjon på tryne:

I tryne n2 (norr trýni)

1 (langstrakt) snute (hos noen dyr) grisen stikker t-t i søla

2 neds: munn el. ansikt på menneske jeg kan ikke fordra t-t på den fyren / få seg en (midt) på, i t-t slag i ansiktet

Ditt tryne, KR-Øst, er altså ansiktet - grisens tryne er snuten, eller nesa.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...