sissy Skrevet 11. april 2002 #1 Skrevet 11. april 2002 Hei! Nå har jeg forbannet og skuffa. Stedet vi skal leie,som vi bestilte i juni i fjor, for vi ikke lenger leie allikevel. Denne beskjeden fikk vi nå 3 måneder før bryllupet og få dager etter at alle innbydelsene ble sent ut. Vi haddde avtalt å leie hele stedet med selskapslokaler og overnatting. Vi fikk en veldig bra pris og jeg syntes plassen var perfekt da vi ønsker å arrangere alt selv. Fyren som eier stedet har nå leid ut til tyskere istedet (en hel mnd) og vi fikk et brev i posten på at han ikke hadde råd til å tape mye penger på å ikke leie det ut til oss når han får så mye fra disse tyskerne. Er det mulig å være så innmari frekk???!!!! Hva ville dere gjort? vi kommer kanskje til å få leie et annet sted, men det kommer antagelig hvis til å bli dyrere og ikke så perfekt som den første plassen. Vurdere å saksøke eieren, han bør ihvertfall betale mellomlegget. Vi har dessverre ingen skriftlig kontrakt, men har jo 5 vitner på den muntlige (som vi har fått bekreftet flere ganger, senest en uke før vi fikk brevet). Dette er elendig gjort også tre mnd før! Jeg som har så mye annet å få gjort. Måtte bare få fortalt dere dette. 12
Eivissa Skrevet 11. april 2002 #2 Skrevet 11. april 2002 Jeg vet ikke om dere kommer så langt uten skriftlig kontarkt, men det sies jo at en muntlig kontrakt (med vitner , som dere har) er gyldig i inntil to år. Sjekk ut dette da vel. Jeg må også få sagt at det var en ganske frekk og lite gjennomført måte å gjøre det på fra eieren sin side. Jeg hadde ikke gitt meg med det første. Heldigvis har vi skriftlig kontrakt. Og dette burde være en påminner til andre som skal ha lokale: FÅ DERE EN SKRIFTLIG KONTRAKT!!!!!!!! Lykke til. Jeg håper det ordner seg for dere.12
sissy Skrevet 11. april 2002 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2002 Vil bare si at en muntlig kontrakt er like bindende som en skriftlig, er bare vanskeligere å bevise. Det hører med til historien at vi har bedd om skriftlig flere ganger,men han har aldri fått ut fingeren. Uansett så hadde nok han kommet til å brutt den. Men vi har jo forsåvidt et skriflig bevis i det brevet han sendte med avslag. Men jeg er helt enig, skaff dere skriftlig bevis!12
Krølltopp Skrevet 11. april 2002 #4 Skrevet 11. april 2002 Eh.... Bare en liten tanke: Du fikk en SKRIFTLIG melding om avtale-bruddet. Det er jo skriftlig bevis på at det fantes en avtale! Da har du bare igjen å evt. overbevise en dommer om INNHOLDET av avtalen. Lykke til,12
Gjest KristinK Skrevet 12. april 2002 #5 Skrevet 12. april 2002 Jeg skjønner ikke at de som leier ut slike steder kan være så useriøse og frekke jeg. Jeg synes absolutt dere skal stå på deres. Dette kan da umulig være noen gyldig grunn til å bryte en kontrakt med dere? Men andre bør ta lærdom av det. Lag en skriftlig kontrakt og få med hvilke rettigheter begge parter har til å si opp kontrakten. Dette er viktige ting og det er jo kjedelig å plutselig stå uten lokaler når man skal gifte seg.12
09.08.2002 Skrevet 12. april 2002 #6 Skrevet 12. april 2002 Uff da! Stakkars deg! Jeg vet nøyaktig hvordan du har det. Reserverte selv et llokale før jul, fordi jeg visste at det var viktig å være litt tidlig ute (bor i Oslo). I slutten av januar får jeg et brev hvor de sier at de legger ned... Ble helt paff. Hadde aldri falt meg inn at noe slikt kunne skje med et så seriøst sted. Jeg hadde da heldigvis lenge igjen til mitt bryllup. Men jeg måtte likevell flytte på bryllupsdatoen fra en lørdag til en fredag (skulle giftet oss den 10). Dette kunne lett blitt krise da 2/3 av våre gjester er fra utlandet og følgelig har sommerferie på en annen tid enn det vi har her i Norge. Men heldigvis gikk det bra. Det lokalet jeg nå har funnet er mye mindre. Men jeg tror likevell jeg kommer til å bli mye mer fornøyd med den! Som en annen her nevnte så er jo brevet fra eieren av lokalet skriftelig bevis nok. Dessuten er muntlig avtale bindene i Norge. Selv om det vil ta en del tid og krefter så ville jeg kontaktet en god advokat og spurt hvilke rettigheter dere har i denne situasjonen. Jeg ville tro at dere har rett på en kompensasjon (selv om det vil ta litt tid å få den - så er det nok verdt det!) Håper dere finner et nytt lokale dere er fornøyd med. Selv har jeg ingen skriftelig avtale med lokalet enda, men jeg har sørget for at jeg får svar på alle spørsmål pr. mail.
Gjest KristinK Skrevet 12. april 2002 #7 Skrevet 12. april 2002 Jeg vil bare legge til litt informasjon her nå. Advokater er dyrt og jeg vet om noen som betalte 5000 kr for en times vanlig konsultasjon. Så dette er en vurderingssak! For 5000 kroner kan man jo få et nytt og greit lokale, så man bør nok vurdere og undersøke litt på forhånd før man bestemmer seg for å kontakte advokat!12
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #8 Skrevet 12. april 2002 5000 for en times konsultasjon hos advokat. Jeg har jobbet i Advokatfirma og der tok de 400 for en konsultasjon. Uansett noe som er svært viktig er å få det skriflig fra de dere bestiller fra at dere har en avtale den og den datoen. Når jeg bestillte Lokaler Frisør Blomster Fotograf Så bad jeg om å få det skriftlig enten pr. brev eller pr. faks. Synes utrolig synd på deg at dette skjedde og jeg ville så absolutt råde dere til å legge inn en klage - folk kan ikke komme med den begrunnelsen. Da han sendte dere brev så er jo det et slags bevis det også på at dere har hatt en avtale eller ???12
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2002 Takk for all medfølelse! Har bladd litt i lovsamlinga,men er veldig usikker på hvilken lov dette hører med under, noen her som har litt peiling?? Må nok kontakte en jurist, om så bare for å få en paragraf å slå i bordet med. Så på en nett side hvor du kunne få svar per e-post,koster rundt 600 kr. Håper dette ordner seg,da jeg sliter med å få sove p.g.a dette.12
Lula Skrevet 12. april 2002 #10 Skrevet 12. april 2002 Sissy: Jeg skjønner godt at du er frustrert og lei deg for det som har skjedd. MEN, jeg tror kanskje det er bedre å bruke tiden, energien og ikke minst PENGENE dine på å finne en annen løsning. Det vil ALDRI lønne seg for dere å saksøke dette stedet. Det vil koste mye mer enn å finne et annet sted. Dessuten vil det kanskje ikke lenger være "det perfekte stedet" når det blir forbundet med så mye dårlige føleleser etter mye krangling??? Nei, finn på noe annet, er mitt råd. Lykke til, det ordner jeg sikkert 12
August Skrevet 12. april 2002 #12 Skrevet 12. april 2002 Det er Avtaleloven som gjelder, men som de andre har sagt her så vil en rettsak være veldig beslastende for dere også. Jeg ville lest litt i loven for så å avtalt et møte med eieren, dette for å få han til å dekke noe av merutgiftene han har påført dere. Dere kan jo si at dere vurderer å kontaket advokat, men at det hadde vært best om dere fant en løsning på egenhånd. Dere kunne jo også nevnt at dere hadde tenkt at kanskje deres lokale avis kunne være interessert i en slik sak, og dårlig omtale er vel ikke god reklame. Dette er bare noen tanker fra meg.12
Sally Skrevet 12. april 2002 #13 Skrevet 12. april 2002 Fikk inntrykk av at dette var et hotell. Jeg jobber selv på et hotell, og det er standard praksis hvis noe slik skjer,( f.eks. ved overbook, noe som alle hotell gjør fast, minimum med 10%)at mellomlegget for gjesten blir dekket av hotellet. Det er også vanlig å kompensere for tort og svie. En annen mulighet enn advokat, er å kontakte RBL som er en organisasjon som de fleste hotellene er med i. Kanskje de kan utøve litt press på hotellet til i allefall dekke mellomlegget. Lykke til!12
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #14 Skrevet 12. april 2002 Det du sier August er akkurat det jeg har tenkt. Hvis jeg kan konfrotere han med en paragraf så kanskje han blir litt lettere å få med å gjøre. Dette er på et veldig lite sted,så jeg har også tenkt på avisa. Dessuten har jeg fortalt alle jeg kjenner i bygda hvordan han er. Og det skal jeg love dere at der sprer ryktene seg fort!
Gjest Anonymous Skrevet 12. april 2002 #15 Skrevet 12. april 2002 Avisen er ofte effektivt. Eller hav med å kontakte Forbrukerrådet eller TV2 Hjelper deg, for virkelig å trå til når man først skal gjøre noe!
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2002 Takk for tipset med RBL! Det har jeg ikke tenkt på. Dette er ikke vanlig overbooking,siden vi hadde avtale om å leie hele stedet med alle rommene. Han brøy kontraktene fordi han tjener bedre på noen andre. Jeg skal undersøke med RBL ihvertfall,dette er jo et hotel så de er sikkert medlem der.12
Skorpion72 Skrevet 12. april 2002 #17 Skrevet 12. april 2002 Er nysgjerrig på hvilket hotell dette er? Vil du fortelle oss det?
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #18 Skrevet 12. april 2002 Takk for tipset med RBL, det skal jeg undersøke!12
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #19 Skrevet 12. april 2002 Det kan jeg godt fortelle. Det heter Fefor fjellhotel(tidligere fjellstue). Må ikke forveksles med Fefor høgfjellshotel, som forøvrig har kejmpe service 12
sissy Skrevet 12. april 2002 Forfatter #20 Skrevet 12. april 2002 Glemte å fortelle at det ligger i Gudbrandsdalen12
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå