Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Har 2 stebarn, 10 pg 12 år gamle. De går på flere typer aktiviteter, som tar mye tid + koster endel, og med behov for utstyr, reiseutgifter etc. Det er min mann/barnas far som betaler alt dette. Min personlige mening (er stemor) er at guttene bør kutte ned på antall aktiviteter og heller jobbe mer med leksene. De er ikke spesielt skolesterke, og de begynner å bli så gamle nå at de er nødt for å gjøre en innsats, etter min mening, for å få seg en utdannelse. Biomor er helt uenig i dette. Hun synes de må få fortsette på alle de aktivitene de vil, uavhengig av tidsbruk og kostnader. Hun mener de med alderen vil modnes skolefaglig, og at de ikke bør kaste bort tiden på å gjøre lekser. Det hører med til historien at biomor aldri selv fikk seg en utdannelse, og at hun synes det er helt normalt for en voksen kvinne og mor å leve på diverse stønader fra det offentlige. Jeg synes hun er et utrolig håpløst forbilde, og egentlig driter jeg jo i henne. Men jeg tenker at det må være riktig at mannen min nå kutter ned på aktivitene og heller investerer tid i lekser... Biomor har jo ikke noe å si i forhold til aktivitene så lenge hun ikke betaler... Hva synes dere?
Gjest Stjernedryss Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Har 2 stebarn, 10 pg 12 år gamle. De går på flere typer aktiviteter, som tar mye tid + koster endel, og med behov for utstyr, reiseutgifter etc. Det er min mann/barnas far som betaler alt dette. Min personlige mening (er stemor) er at guttene bør kutte ned på antall aktiviteter og heller jobbe mer med leksene. De er ikke spesielt skolesterke, og de begynner å bli så gamle nå at de er nødt for å gjøre en innsats, etter min mening, for å få seg en utdannelse. Biomor er helt uenig i dette. Hun synes de må få fortsette på alle de aktivitene de vil, uavhengig av tidsbruk og kostnader. Hun mener de med alderen vil modnes skolefaglig, og at de ikke bør kaste bort tiden på å gjøre lekser. Det hører med til historien at biomor aldri selv fikk seg en utdannelse, og at hun synes det er helt normalt for en voksen kvinne og mor å leve på diverse stønader fra det offentlige. Jeg synes hun er et utrolig håpløst forbilde, og egentlig driter jeg jo i henne. Men jeg tenker at det må være riktig at mannen min nå kutter ned på aktivitene og heller investerer tid i lekser... Biomor har jo ikke noe å si i forhold til aktivitene så lenge hun ikke betaler... Hva synes dere? Jeg er uenig med deg. Mulig de bør bruke mer tid på lekser, men det betyr jo ikke at de trenger å kutte ned på aktiviteter. Det å være aktiv på ulike ting er gull verdt i den alderen og minst like viktig som skole og lekser. La barna få være i aktivitet, barn i den alderen trenger ikke mye fritid for å få gjort litt lekser. Hvorfor har du forresten lagt denne tråden på økonomi? Handler den om at barna trenger å gjøre mer lekser, eller at du misliker at faren bruker mye penger på aktivitetet til ungene?
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Jeg er uenig med deg. Mulig de bør bruke mer tid på lekser, men det betyr jo ikke at de trenger å kutte ned på aktiviteter. Det å være aktiv på ulike ting er gull verdt i den alderen og minst like viktig som skole og lekser. La barna få være i aktivitet, barn i den alderen trenger ikke mye fritid for å få gjort litt lekser. Hvorfor har du forresten lagt denne tråden på økonomi? Handler den om at barna trenger å gjøre mer lekser, eller at du misliker at faren bruker mye penger på aktivitetet til ungene? Nei, jeg bommet, skulle vært på barn og familie-forumet, men vet ikke om jeg kan flytte det dit selv. (Økonomi er ikke et problem for oss, men hadde vi hatt dårlig råd, hadde jo ikke barna kunne vært med på så mange aktiviteter, så klart. Det kunne vært et konflikttema). Hvis de skal få tid til å sitte med lekser, er de nødt for å kutte ned på aktiviteter, slik jeg ser det. Men det er mulig at barn i dag ikke pleier å gjøre særlig lekser? Jeg tenker at aktiviteter er bra, men de trenger å øve på både skriving, lesing og matematikk.. Hadde de vært noen kjappe kløppere, hadde det vel ikke vært grunn til bekymring? Men du kommer ikke inn på universitetet av å være god i slalåm.. TS
Gjest Stjernedryss Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Men du kommer ikke inn på universitetet av å være god i slalåm.. Si ikke det...
Gjest *Mim* Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Jeg synes lekser skal komme først, men det bør ikke være umulig å kombinere fritidsaktiviteter og lekser. Å tvinge dem til å sitte i timesvis og terpe virker nærmest mot sin hensikt, mener jeg.
thapara Skrevet 20. august 2008 #6 Skrevet 20. august 2008 (endret) m Endret 23. februar 2009 av thapara
Sola^ Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Trur unger har godt av å kjede seg litt også og at ikkje heile fritida er planlagte aktiviteter. Er viktig å kunne aktivisere seg sjølv også. Da eg var lita så var det passeleg for meg med 2 aktiviteter i veka. Da fekk eg tid til å dille med hobbyer, lese bøker, og andre ting som ikkje var "planlagt fritid". Ellers er det viktig med gode studievaner med tanke på høgare utdanning. Dei bør ein bli innarbeida når dei er unge. Eg veit om fleire som ikkje har fått innarbeida gode studievaner på barne/ungdomsskulen/vgs. pga. dei klarte seg greit på skulen utan å legge særlig arbeid i lekser og skule. Det har dei fått slite med i etterkant. Det fungerer ikkje like fint å surfe igjennom høgare utdanning som grunnskulen.
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Jeg er enig med ts. Det er veldig viktig å opparbeide gode leksevaner. Har man så mange aktiviteter at man ikke har tid til å gjøre lekser, så er det noe som skurrer helt med prioriteringene. Da jeg var liten var regelen alltid Lekser først, så andre aktiviteter. Helt fra 1 klasse. Om barna er blitt vant til at "lekser er det ikke så farlig med" kommer de til å slite enormt når de kommer opp på høyere trinn, som ungdomsskolen og videregående, hvor det gjerne er flere prøver i uken. Er de da overhodet ikke vant til å sette av tid til lekser, så kommer karakterene til å gå rett i dass. Selvsagt skal man få ha noen aktiviteter. Det er viktig både for det sosiale, og for å holde seg i fysisk form. Men man trenger ikke delta på både håndball, fotball, karate, korps og speideren på en gang. Det mest typiske er de foreldrene som mener at "barn skal få være barn", og som driter i leksene - for deretter å uffe seg over hvor dårlige lærerne er når barnet får dårlige karakterer...
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Trur unger har godt av å kjede seg litt også og at ikkje heile fritida er planlagte aktiviteter. Er viktig å kunne aktivisere seg sjølv også. Da eg var lita så var det passeleg for meg med 2 aktiviteter i veka. Da fekk eg tid til å dille med hobbyer, lese bøker, og andre ting som ikkje var "planlagt fritid". Ellers er det viktig med gode studievaner med tanke på høgare utdanning. Dei bør ein bli innarbeida når dei er unge. Eg veit om fleire som ikkje har fått innarbeida gode studievaner på barne/ungdomsskulen/vgs. pga. dei klarte seg greit på skulen utan å legge særlig arbeid i lekser og skule. Det har dei fått slite med i etterkant. Det fungerer ikkje like fint å surfe igjennom høgare utdanning som grunnskulen. Enig i dette. Jeg er også litt skeptisk til at barn (eller voksne for den saks skyld) skal være med på organiserte aktiviteter og bli "underholdt og aktivisert" hele døgnet omtrent, og tror også det er bra å "kjede" seg litt, bare være hjemme/sammen med familie, roe ned og selvsagt prioritere skolearbeid i tillegg. For all del - det er sunt å være aktiv, både fysisk og andre typer aktiviteter, og det virker sikkert også positivt på konsentrasjonsevne at man er i bra form, men en bør finne en balanse hvor både skole, familie og aktiviteter får plass.
Frk Johansen Skrevet 21. august 2008 #10 Skrevet 21. august 2008 Mine barn på 6, 7 og 10 får kun være med på to aktiviteter, fotball/håndball (den ene starter når den andre stopper) og turn eller kickboksing går det i nå. Barn blir i mine øyne tussete av å være med på fire aktiveter eller slikt, jeg har en venninne hvis sønn på 9 driver med 4 aktiviteter men han er jo aldri blid!!!!! Jeg har omtrent enda ikke sett den gutte smile og le! Han har et konkurranseinstinkt som jeg mener ikke er bra for er han ikke best blir han sur og foreldrene ler det vekk. Jeg er enig i at barn bør drive med idrett, det skal være lystbetont og det SKAL komme i andre rekke, etter lekser. Barn i den alderen bør være så store at de blir strukturerte nok til å tilpasse timeplanen sin så de rekker både idrett og lekser. Våre bruker lekseplan aktivt og det kan hende de må sitte et par timer på lørdag dersom vi vet det er kamp og trening som gjør at det blir bare mas på mandag og tirsdag for å få til leksene til onsdag, hos oss deles ukeplanen ut på fredag og vi prøver å holde helgene leksefrie men det er en konsekvens av å være aktiv - av og til.
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #11 Skrevet 21. august 2008 Vi har begrenset ukeaktivitetene til 3 dager i uken for våre barn, og vi har en avtale med barna at med en gang fritidsaktivitetene begynner å gå ut over skolearbeidet må de redusere på aktivitetene. Det har vi gjort av flere grunner: 1. Skolen krever stadig mer ettersom barna vokser, og krever gjerne 1 time med lekselesing hver dag etter skoletid. Siden de fleste fritidsaktivitetene ofte har arrangementer på helg, fører det ofte til at barna i perioder kun har 2 dager i uken fri til å være med venner, og til å gjøre som de selv vil. De er barn, og har en "fulltidsstilling" på skolen, og trenger også hvile, tid til å hente seg inn igjen. 2. En del av oppdragelsen vår er at barna skal bidra hjemme. De har plikter i hjemmet, skal lære rydding, renhold, matlaging og alt annet som har med en husholdning å gjøre. Dette tar også noen minutter i løpet av dagen, og sammen med skole og fritidsaktiviteter tar det tid bort fra "egendisponert fritid". 3. Økonomiske hensyn. Alle fritidsaktiviteter koster! Kontigenter, utstyr, turer/cuper, kakebaking... alt koster... 10-15 000 kroner i året koster det for oss, og det er heller ikke de dyreste aktivitetene siden ingen av barna våre har aktiviteter som krever spesielt dyrt utstyr! Det er våre grunner til å begrense antall fritidsaktiviteter, og det er det som passer for oss selv om jeg ikke har problemer med å se at andre løsninger passer bedre for andre. Men å si at skolearbeid er mindre viktig enn fritidsaktivitetene, og ikke å stille krav om innsats på skolen og med lekser, er å gjøre barna en bjørnetjeneste!
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #12 Skrevet 21. august 2008 Ellers er jeg enig med de andre i at det er bra for barn å være aktive! Og hva du gjør på skolen når du er så liten har ikke så veldig mye å si.. Ved å få kunnskapshull allerede i startfasen av innlæringen, har barna lagt grunnlaget for intensiv jobbing for å tette hullene etter som årene går. Det har veldig mye å si hva du gjør på skolen når du er så liten. Det er de første årene som legger grunnlaget for all innlæring i de høyere klassene.
thapara Skrevet 21. august 2008 #13 Skrevet 21. august 2008 (endret) , Endret 23. februar 2009 av thapara
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2008 #14 Skrevet 21. august 2008 Joda, men jeg tror allikevel det har mer å si å ikke bli fullstendig skolelei! (og om man skal sitte med lekser mer enn en time om dagen når man er så små, og i tillegg må slutte på fritidsaktivitetene sine for skolens del tror jeg ikke det blir så mye intensiv jobbing når de blir eldre) Men jeg kan ikke skjønne hvilke aktiviteter de har som gjør at de ikke har en time til lekser hver dag? Jeg hadde kanskje 3-4 aktiviteter i uka når jeg vokste opp, 1-2 sportsting og 2 organisasjonsting. Gjorde ikke så mye lekser akkurat, men hadde rikelig med tid til tv, venner og andre hobbyer. (og de aller beste vennene jeg har i dag er de jeg fikk gjennom aktivitetene). En annen ting er at mange arbeidsgivere ser veldig positivt på søkere som driver med noe annet enn skole! Og hvor skolelei vil de ikke bli når de sliter for å mestre selv de enkleste ting når de kommer på ungdomsskolen? Når selv basisoppgaver tar en evighet å løse fordi de mangler den mest grunnleggende kunnkapen... ikke på grunn av manglende evner, men fordi de har foreldre som forteller dem at skolen ikke er viktig? Og hvilken holdning får disse barna fra sine foreldre, som forteller dem at det er greit å bare gjøre det som er morsomt, og som de har lyst til å gjøre? Hvilket sjokk får ikke disse barna når de blir større og oppdager at de også må gjøre ting de ikke har lyst til å gjøre, men som de må gjøre fordi det er en forpliktelse (som f.eks en jobb)? For meg er en mellomting det beste!
Gjest Stjernedryss Skrevet 21. august 2008 #15 Skrevet 21. august 2008 Skjønner ikke hva fritidsaktiviteter har med lekser å gjøre egentlig. Selv om man har fritidsaktiviteter nesten hver dag har man fortsatt tid til lekser. Leksene i den alderen tar jo bare en time hver dag, så det burde man klare å sette av uansett. Dersom barna slutter på skolen kl 14.00 skulle det gå helt fint å være ferdig med leksene til kl. 16.00 og de aller fleste aktiviteter begynner jo senere enn det.
Minni-Mus Skrevet 22. august 2008 #16 Skrevet 22. august 2008 Min stesønn er ikke interessert i noe. Vi prøver å la han få prøve ting for å finne noe han liker. Så han får lov til å begynne på noe om han vil. Men selv om det hadde vært en aktiviktet i uka eller flere, hadde leksene gått først. Stedattra har alltid gått på en aktivitet og da hun ble 12 begynnte hun på ennda en. Så lenge det ikke går iut over skola og leksene får hun holde på, nå går hun på 4 ting og vi synes det er for mye, men hun vil selv og gjør det bra på skolen, så da er det greit. Hun vet at med en gang hun sluntret unnalekser og får dårligere karakterer, må hun kutte ut en av aktivitetene. Man skal jo tross alt ha litt tid til kos og venner også blandt lekser og trening.
thapara Skrevet 22. august 2008 #17 Skrevet 22. august 2008 Skjønner ikke hva fritidsaktiviteter har med lekser å gjøre egentlig. Selv om man har fritidsaktiviteter nesten hver dag har man fortsatt tid til lekser. Leksene i den alderen tar jo bare en time hver dag, så det burde man klare å sette av uansett. Dersom barna slutter på skolen kl 14.00 skulle det gå helt fint å være ferdig med leksene til kl. 16.00 og de aller fleste aktiviteter begynner jo senere enn det. Det er akkurat det jeg mener! Selvfølgelig er skole viktig, og selvfølgelig skal barn gjøre lekser! MEN tror dere ikke det er litt mer motiverende å gjøre leksene når man kommer hjem fra skolen fordi man skal gjøre noe morsomt etterpå (som man ikke får gå på om ikke leksene er gjort), enn om man må slutte på aktivitetene sine for heller å sitte hjemme med lekser?! Og hvor skolelei vil de ikke bli når de sliter for å mestre selv de enkleste ting når de kommer på ungdomsskolen? Når selv basisoppgaver tar en evighet å løse fordi de mangler den mest grunnleggende kunnkapen... ikke på grunn av manglende evner, men fordi de har foreldre som forteller dem at skolen ikke er viktig? Og hvilken holdning får disse barna fra sine foreldre, som forteller dem at det er greit å bare gjøre det som er morsomt, og som de har lyst til å gjøre? Hvilket sjokk får ikke disse barna når de blir større og oppdager at de også må gjøre ting de ikke har lyst til å gjøre, men som de må gjøre fordi det er en forpliktelse (som f.eks en jobb)? Og hvor kommer dette fra? Hvilke barn - som jobber med lekser ca en time om dagen- vil mangle den mest grunnleggende kunnskapen? Aktiviteter innebærer forøvrig som regel også mye ansvar og oppgaver i forhold til det å bare henge hjemme/med venner/se på tv. Det er jo ikke akkurat snakk om at foreldrene skal fortelle ungene at lekser er no dritt de bare kan gi blaffen i, men at det faktisk er mulig å kombinere skole og fritidsaktiviteter.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #18 Skrevet 22. august 2008 Og hvor skolelei vil de ikke bli når de sliter for å mestre selv de enkleste ting når de kommer på ungdomsskolen? Når selv basisoppgaver tar en evighet å løse fordi de mangler den mest grunnleggende kunnkapen... ikke på grunn av manglende evner, men fordi de har foreldre som forteller dem at skolen ikke er viktig? Og hvilken holdning får disse barna fra sine foreldre, som forteller dem at det er greit å bare gjøre det som er morsomt, og som de har lyst til å gjøre? Hvilket sjokk får ikke disse barna når de blir større og oppdager at de også må gjøre ting de ikke har lyst til å gjøre, men som de må gjøre fordi det er en forpliktelse (som f.eks en jobb)? Og hvor kommer dette fra? Hvilke barn - som jobber med lekser ca en time om dagen- vil mangle den mest grunnleggende kunnskapen? Aktiviteter innebærer forøvrig som regel også mye ansvar og oppgaver i forhold til det å bare henge hjemme/med venner/se på tv. Det er jo ikke akkurat snakk om at foreldrene skal fortelle ungene at lekser er no dritt de bare kan gi blaffen i, men at det faktisk er mulig å kombinere skole og fritidsaktiviteter. Det er jo dette som er trådstarters bekymring, og det er det jeg relaterer mine svar til! Hadde problemstillingen vært annerledes hadde jeg tilpasset mitt svar til den... I denne tråden er problemstillingen at barna slipper å gjøre lekser, at de henger etter på skolen, og at fritidsaktivitetene går ut over skolearbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå