Gå til innhold

Er dette frekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor de unge skal servere, kan ikke voksne mennesker på 50 pluss jobbe???? Jeg er vant til at alle hjeleper til i slike litt uformelle selskaper, på den måten får alle også slappet av og kost seg... Hvis man ønsker noe mer formelt så leier man inn folk, hadde dere blit bedt om å servere hadde det jo vært en ting, men at man forlanger det synes jeg er drøyt. du får invitere til famileselskap med haugevis av gjester, og så fort hans familie komemr inn døra får du gi de et forkle og klut og fortelle at i din familie er det vanlig at de eldre serverer:) pluss gi de et par lunkne poteter til mat.. he he!!! du bør vel kanskje nevne dette for svigerfamilien din, på en pen måte spørre om de ikke kan nevne det for deg neste gang det blir forventet at du skal servere, slik at du kan være forbredt, og ikke ødelegge klær osv... kan jo også nevne at du ikke har noe imot å hjelpe til, men........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg synes dette var litt vel frekt - men, og her kommer "the silver lining": Nå har du lært den vanskelige veien hvordan det fungerer hos svigerfamilien din. I fremtiden blir det desto viktigere å klargjøre forventninger.

Jeg synes ikke du skal bruke mer energi på å være sint og å føle deg forulempet. Det vil ikke føre noe godt med seg. Dette var et tilfelle, og da skader det jo ikke å la tvilen komme tiltalte til gode. Jeg tror nemlig ikke at de mente noe vondt med det de gjorde, men du kjenner jo disse menneskene bedre enn det jeg gjør (selv om du ikke kjenner dem så veldig godt). Er de onde mennesker? Vanskelige? Generøse til vanlig?

Så vidt jeg skjønner er ikke dette mennesker du omgåes til daglig, så da vet jeg heller ikke om jeg hadde tatt meg bryet med å gjøre noe større nummer ut av det.

Men nok en gang: Jeg synes det var veldig frekt å bare forvente slik uten videre. Spesielt når forholdet er såpass perifert.

Skrevet

Takk til alle som kommer med innspill. Jeg kommer nok ikke til å dvele lenge ved dette eller være frekk tilbake mot min svigerfamilie. Det er bare deilig å få det ut her inne, finne ut at jeg ikke overreagerer og legge det bak meg :)

Skrevet
Hva er forskjellen egentlig (bortsett fra alderen) :klø:

Jeg blir så oppgitt av sånne holdninger... Jeg krever overhodet ikke at alle og enhver skal diske opp spesialmat til meg. Jeg reagerte i dette tilfellet fordi jeg ble satt til å gjøre en ubetalt jobb i tillegg.

Men det hadde vært fint om jeg fikk respekt for at valget jeg har tatt er velbegrunnet, gjennomtenkt og med en sterk etisk overbevisning, og ikke basert på en barnslig uvilje til å vise folkskikk og spise opp selv om maten ikke smaker sjokolade og karameller.

Skrevet
I min familie er gjester gjester, og de skal slippe å gjøre husarbeid på fest. Er det for mye, leier man folk. Selvfølgelig kan man hjelpe til å rydde av tallerkenene og hente øl, men ikke mer en det. Vi driver heller ikke og diskriminerer på alder. Voksne mennesker rydder og serverer like bra som unge. Synes ikke det er rettferdig med noen automatikk i at "de unge rydder og serverer". Det handler om å stå litt på pinne for gjestene dine, ikke omvendt. Jeg serverte faktisk i min egen onkels bursdag engang, men da fikk jeg betalt.

Helt enig med deg her! Når man inviterer til besøk, kan man da ikke forvente at gjestene skal stelle og styre med alt uten engang å bli bedt om det på forhånd? Jeg er nysgjerrig på om de som inviterte gjorde noe i det hele tatt, eller om de bare satt der og ble vertet opp hele kvelden?

Dette hadde aldri blitt gjort i min familie, ihvertfall! Kan man ikke behandle gjestene sine som gjester burde man kanskje ikke invitere til besøk...

Skrevet

Jeg syns du overreagerer jeg.

Dere hadde fått beskjed om å hjelpe til. De sa barnebarna gjorde de ikke? Om mannen min hadde fått beskjed som barnebarn at barnebarna skulle hjelpe til hadde faktisk tanken slått meg at det var mulig det ble forventet at jeg hjalp til litt også. Syns det ville vært rart å sitte i selskap og kikke på at mannen min hjelp til mens jeg satt og spiste poteter...

Så til vegeterianerbiten. I dag er det så mange diagnoser o.l. å ta hensyn til når man skal ha folk på mat. Man blir jo helt matt av det. Hadde det vært slik at du hadde hat cøliaki eller noe ville jeg tilpasset maten. Men vegetarmat har jeg ikke peiling på så det er godt mulig en vegeterianer ville bli skuffet over maten i mitt hus selv om jeg selv trodde det var greit nok.

Å sammenlikne det med religionsårsaker til å ikke spise noe syns jeg blir rart siden det å bli vegeterianer er totalt selvvalgt og et individuelt valg, mens hos en muslim er det slik troen er og det er et valg av et helt folk... Det er en stor forskjell der etter min mening.

Jeg er vel av dem som respekterer dem som ikke spiser kjøtt pga smaken mer enn de som ikke spiser det av såkalte prinsipielle grunner....

Men uansett syns jeg du er utakknemlig og frekk som sitter og klager over familien din pga noe DU ikke har forstått.... Både når det gjelder mat og hjelp..

Skrevet
Så til vegeterianerbiten. I dag er det så mange diagnoser o.l. å ta hensyn til når man skal ha folk på mat. Man blir jo helt matt av det. Hadde det vært slik at du hadde hat cøliaki eller noe ville jeg tilpasset maten. Men vegetarmat har jeg ikke peiling på så det er godt mulig en vegeterianer ville bli skuffet over maten i mitt hus selv om jeg selv trodde det var greit nok.

Å sammenlikne det med religionsårsaker til å ikke spise noe syns jeg blir rart siden det å bli vegeterianer er totalt selvvalgt og et individuelt valg, mens hos en muslim er det slik troen er og det er et valg av et helt folk... Det er en stor forskjell der etter min mening.

Jeg er vel av dem som respekterer dem som ikke spiser kjøtt pga smaken mer enn de som ikke spiser det av såkalte prinsipielle grunner....

Men uansett syns jeg du er utakknemlig og frekk som sitter og klager over familien din pga noe DU ikke har forstått.... Både når det gjelder mat og hjelp..

Jeg kan ikke skjønne at det skal være vanskelig å lage vegetarmat - det er faktisk bare å la være å bruke kjøtt i ellers ganske normal mat, og gjerne finne noen vegetariske ting som metter, som bønner, ost eller egg (stort sett da).

Og jeg stusser litt på definisjonen tro vs prinsipper, det er vel ikke sånn at folk bare HAR en tro, mens prinsipper er noe de har for å være sære og vriene? Er det bedre at folk har et ureflektert forhold til troen enn at de har gjort seg opp en bevisst mening om noe?

Jeg spiser absolutt alt mulig selv - unntatt bokseansjos, men som vertinne ville jeg prøvd å finne fullgode alternativer for gjester som ikke kan spise alt mulig (grensen går ved kun kresenhet, men tross alt inviterer jeg ikke morfar som hater alt som er sterkere enn gressløk på sørindisk curry) - og hvis jeg ikke følte jeg hadde overskudd eller tid til det, f eks om det var mange gjester med lite kompatible dietter, ville jeg sagt at de godt kunne ta med noe de kunne spise selv. Jeg ville i hvert fall ikke servert kun poteter fordi jeg ikke respekterte at gjesten min hadde etiske betenkeligheter ved å spise kjøtt...

Men det første avsnittet ditt er jeg ganske enig i, jeg ville heller ikke blitt bestyrtet over å hjelpe til, selv om det er normalt å bli spurt først.

Skrevet

jeg syns ikke du overreagerer. Jeg blir faktisk helt satt ut av hva enkelte skriver her. Tenk å bli bedt på fest også ender man opp med forkle og tilbringe festen på kjøkkenet.

Her burde de hvertfall ha sagt ifra på forhånd. Liker ikke det at noen inviterer på besøk for så i siste liten fortelle at her må du servere/rydde/vaske opp/pynte, det er faktisk frekt, uansett. I min familie er det de som har festen som tar ansvaret, men det er alltid mange som tilbyr seg å hjelpe.

Ang. vegggis. Siden du fikk beskjed om at du ikke behøvde å ha med mat hadde jeg tatt det for gitt at de hadde laget minst 1 rett (ikke potet) tilpasset deg. Er ikke så vanskelig å lage feks. pastasalat!!

men sånn er det med ukjente mennesker, gode og dårlige sider....

du får lage ny tradisjon; fest hos deg forutsetter at alle onkler og tanter skal servere og vaske opp :)

Skrevet

De fikk da beskjed!!! Dere må lese....

Samboeren hadde fått beskjed om at barnebarna skulle hjelpe til. Han var et barnebarn, da er det ganske naturlig at samboeren ( ts ) hjelper til også. Noe annet ville vært snodig....

Skrevet

Jeg har et forslag. Dere inviterer til fest. Ber selvsagt besteforeldrene til samboeren din. Når de ankommer, blir de bedt om å servere. Menyen: En potet.

Skrevet (endret)

Samboeren hadde fått beskjed om at barnebarna skulle hjelpe til. Han var et barnebarn, da er det ganske naturlig at samboeren ( ts ) hjelper til også. Noe annet ville vært snodig....

Helt uenig. Det er unormalt å be dama til nevøen/barnebarnet din å servere i bursdagen din.

Jeg har et forslag. Dere inviterer til fest. Ber selvsagt besteforeldrene til samboeren din. Når de ankommer, blir de bedt om å servere. Menyen: En potet.

:skratte:

Endret av Puserjenta
Skrevet

:ler: Genial idé, Alice!

Skrevet

Jeg er enig i dette.

Derimot synes jeg de var uhøflige som sa at du ikke skulle ha med egen mat, for så å servere poteter.

Skrevet

Nå skal det sies at jeg fikk vite at dette var beskjeden min samboer fikk i etterkant av festen. På forhånd hadde han sagt at han nok måtte servere litt. Nå måtte jo vi ikke bare servere heller, men rydde og vaske opp i tillegg. At min samboer burde forstått at barnbarn inkluderer meg er det tydeligvis noen som mener, men det gjør i grunnen ikke jeg. Både for min og min samboers del synes vi det er merkelig å forvente at nevøers/barnebarns partnere skal servere. Og spesielt når jeg ikke kjenner disse spesielt godt.

Nå ville jeg nok hjulpet til uansett, men dette ble litt i overkant, særlig når det er noe som forlanges uten spørsmål.

Herlig, Alice :fnise:

Skrevet
:skratte:

:ler: Genial idé, Alice!

Herlig, Alice :fnise:

:bukke:

Skrevet

Hadde jeg blitt spurt om å servere / hjelpe til i et selskap for slektninger (eller sammen med samboer for hans slektninger) uten betaling, hadde jeg nok sagt ja. Men det er frekt å ikke si fra på forhånd at man ikke er med som gjest! Blir man invitert som gjest i familiemiddager osv, så tilbyr man seg gjerne å hjelpe uansett, så bestemor slipper å stå igjen med all oppvasken og bære inn og ut av alle bordene selv.

Men det er vel en misforståelse. Vertene trodde samboeren skjønte, osv. De andre som har svart i tråden, som ble satt til å være servitører i dåp og bryllup - det var bare utrolig frekt! Da hadde jeg seriøst tatt med meg gaven og gått hjem (ihvertfall hatt veldig lyst)!

Hvis en vegetarianer spør om hun skal ta med mat, og vertene sier nei, så skulle det jo bety at de da lager vegetar-alternativer, ikke at de mener at hun værsågod får snu på prinsippene sine denne ene kvelden.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så mye mer respektfullt å være vegetarianer fremfor å være kresen??? Jeg har en mamma som ikke spiser fisk, det er ikke et etisk valg hun har tatt. Det er ikke en gang et valg, det er sånn smaken hennes er, hun klarer ikke å spise det- Hvorfor skal det være noe mindre respektert enn å være vegetarianer? Enten så spiser man det man får tilbydt, liker man ikke det kan man spørre om å ta seg en brødskive eller man kan sulte resten av kvelden.

Klart man kan ta med egen mat, men da bør man bare gjøre det. Det er jo rett og slett uhøflig å komme med fraser som "Kommer du til å lage spesialmat til meg, eller skal jeg ta med egen mat?"

Det er en god gammel regel som heter "Når man er borte spiser man det man får, og når man er hjemme spiser man det man har". Enkelt og greit. Dersom du ikke spiser det du får er det du som er sær, det er ikke det minste høfligere å være vegetarianer enn kresen.

Skrevet
De andre som har svart i tråden, som ble satt til å være servitører i dåp og bryllup - det var bare utrolig frekt! Da hadde jeg seriøst tatt med meg gaven og gått hjem (ihvertfall hatt veldig lyst)!

Da har du missforstått noe av det som ble skrevet her.

Som jeg skrev tidligere i tråden, så er/var det tradisjon/gammel skikk noen steder! Det ble sett på som en ære å bli spurt (ja, man fikk beskjed/ble spurt på forhånd). Noen ("gamle tanter"?) kunne til og med bli fornermet om de ikke ble spurt!

T.d. ved bryllup: Voksne ektepar serverte middagen (damene maten og mannfolka drikke). Ved kaffen var det "ungjenter" som stod for servering.

Men kokking og oppvask var det "kjøkkenet" som stod for (tror det vanligvis var innleid, eller event. tilhørte "lokalet"?).

Jeg har selv vært med å servere i mitt søskenbarns bryllup, og jeg hadde på forhånd regnet med at jeg ble spurt.

Og etter middagen ble det dekket opp til oss, og 2-3 stykker av de andre gjestene serverte oss. :)

Ellers fantes det "uskrevne regler" for "hvem som skulle gjøre hva", både i bryllup og begravelser.

Og sånn er det kanskje fortsatt noen steder...

Skrevet

Jeg snakket om de som stilte opp i bunadsstasen til sin veninnes baby sin dåp, og måtte servere

+ de som skulle sette ut noe mat i et bryllup, og endte opp å servere hele greia + vaske opp.

Skrevet

Jeg synes det er helt håpløst og bli invitert som gjest for deretter å få beskjed om at man skal servere, rydde og vaske. At man som gjest hjelper til med å ta av bordet etterpå synes jeg derimot er en selvfølge. Jeg synes samboeren din skulle sagt "nei, hun skal slippe og servere, hun er gjest" til vertsskapet.

Neste gang ville jeg nok takket pent nei til invitasjonen, også pga maten. Hvis man tilbyr seg å ta med mat selv og får beskjed om at man ikke skal tenke på det, fordi det blir nok og velge i og man kun blir servert potet - da må jeg si det er utrolig dårlig av vertskapet. Det kunne aldri ramlet meg inn og invitert på middag og forventet at gjestene skulle servere, rydde og vaske opp (med mindre det var avtalt på forhånd), og det er en selvfølge at jeg hadde prøvd å sørge for gjestene som best jeg kunne (også om det var vegetarianere, allergikere etc).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...