Gå til innhold

Er dette frekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Jeg reiser ikke i familieselskap og forventer å sitte på ræva og skravle, nei. Det er helt selvsagt at alle (ihvertfall de unge) hjelper til, både med oppdekking, servering og oppvask.

Jeg skjønner ikke helt hva slags mat du forventet at de gamle skulle servere spesielt til deg? De har nok regnet det som selvsagt at en vegetarianer har nok med potet og gulrot.

Alt dette må da typen din ha visst om? Jeg har alltid vært helt tydelig på hva som forventes overfor min kjære, og han har hjulpet til uten å mukke.

Ja, takk for den. Jeg er en lat kjerring eller hva? Jeg hjelper gjerne til. Men jeg setter pris på å bli spurt om jeg har lyst til å servere hele kvelden på forhånd, i stedet for å få vite det når jeg kommer.

Som sagt, var de ikke spesielt gamle. Og jeg sa jo at jeg kunne ta med mat, men fikk beskjed om å ikke gjøre det. Det går da virkelig an å lage noe mer enn potet, eller er du en av dem som ikke skjønner at det går an?

Han visste som sagt ikke at jeg skulle servere, bare han.

Jeg skjønner at det er litt ulike skikker ute å går. I min familie er gjester gjester, og de skal slippe å gjøre husarbeid på fest. Er det for mye, leier man folk. Selvfølgelig kan man hjelpe til å rydde av tallerkenene og hente øl, men ikke mer en det. Vi driver heller ikke og diskriminerer på alder. Voksne mennesker rydder og serverer like bra som unge. Synes ikke det er rettferdig med noen automatikk i at "de unge rydder og serverer". Det handler om å stå litt på pinne for gjestene dine, ikke omvendt. Jeg serverte faktisk i min egen onkels bursdag engang, men da fikk jeg betalt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Men de som ordnet festen var jo ikke gamle. Dette var som sagt onkelen til min samboer og hans familie.

Men dersom dette fortsatt er en skikk/tradisjon i den familien, så har det ikke noe med hvor gamle de er.

Men du burde ha blitt orientert! Mange vil jo gjerne ta med serveringsforkle, for å skåne klærne man har på (t.d. i bryllup o.l., når man gjerne har bunad på, sånn som Tusenfryd nevner lenger oppe i tråden her).

Og så er det noe som heter at "man må ta skikken der man kommer..".

(Skriver ikke dette for å kritisere deg, men forsøker å forklare hva som event. kan være grunnen...).

Skrevet

Mon tro om ikke mye av dette skyldes dårlig kommunikasjon ?

Siden din samboer hadde fått beskjed om å servere så trodde kanskje resten av familien at det var underforstått at det gjaldt deg også. Dette kunne jo samboeren din ha spurt om på forhånd for å være sikker.

Jeg synes vel at man kan kunne forvente at man stiller opp for å hjelpe familie selv UTEN å få betalt for det .......... Er man flere så kan det jo bli litt hyggelig og sosialt blant dere også. Samt følelsen av at man gjør noe hyggelig for andre. Siden det ikke var din slekt så kan jeg skjønne at dette siste ikke ga helt 'godfølelsen' for deg dog.

Vet ikke om du forventet at de skulle diske opp med egne vegatarretter for deg - vil tro at det har vært litt styr med å stelle i stand festen uansett om de ikke skal lage ekstra mat også. Det tror jeg kunne vært løst slik som Tusenfryd skriver ved at du tar med egen mat. Her igjen så tror jeg det er litt uvitenhet hos vertskapet om hva som ligger i vegetarmat.

Skrevet
Men dersom dette fortsatt er en skikk/tradisjon i den familien, så har det ikke noe med hvor gamle de er.

Jeg har vært på fest hos familien i hvert fall en gang før, og hos besteforeldrene til min samboer. Ingen av gangene har dette skjedd. Så dette er ikke noe de gjør hele tiden i den familien.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg synes ikke du kan bry deg om at de ikke hadde laget noe vegetarmat. Var poteter eneste grønnsaken som var der? Tror nok det er bedre å bare ta med egen mat når man er vegetarianer osv. Når man har store selskaper er det jo ikke normalt å ha spesialtilpasset mat til hver eneste gjest. Det er mange som ikke liker diverse matvarer, så man kan jo ikke forvente at maten er tilpasset hver enste gjest. Kanskje de tenkte du kunne ta deg en brødskive eller finne noe i kjøleskapet? Når vi har barn på besøk som er kresne får de ofte beskjed om at de kan finne seg en brødskive og pålegg i kjøleskapet dersom de ikke liker noe av det som står på bordet.

Når det gjelder serveringen burde du blitt spurt på forhånd, men jeg antar at de trodde du skjønte at du skulle servere ettersom din samboer visste at han skulle servere.

Skrevet

Bare så det er klart, jeg tilbød meg å ta med mat og fikk beskjed om å ikke gjøre det. Jeg hadde heller ikke reagert på maten dersom jeg bare hadde vært gjest. Det er det at jeg blir satt til å servere uten å få noe mer mat en tilbehør. Jeg synes at når man gjør en sånn jobb kan man i hvert fall få mat man blir mett av. Og jeg synes egentlig ikke noe om at det at jeg er vegetarianer sammenlignes med at jeg er et kresent barn.

Min samboer hadde fått beskjed om at barnebarna skulle servere (det var ikke et spørsmål). Jeg var da såvisst ikke noe barnebarn der. Mulig det er en kommunikasjonssvikt ja. Men jeg synes de kunne spurt høflig i stedet for å kreve for det.

Skrevet

Hos oss er det implisitt i "barnebarna serverer" at det også gjelder evt. partnere til barnebarna.

Skrevet
Hos oss er det implisitt i "barnebarna serverer" at det også gjelder evt. partnere til barnebarna.

Ja, jeg jo forstå at det blir en kommunikasjonssvikt der. Men som sagt så synes jeg de kunne spurt i stedet for å kreve at vi skal servere.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Og jeg synes egentlig ikke noe om at det at jeg er vegetarianer sammenlignes med at jeg er et kresent barn.

Hva er forskjellen egentlig (bortsett fra alderen) :klø:

Skrevet
Hva er forskjellen egentlig (bortsett fra alderen) :klø:

Er man vegetarianer ligger det gjerne litt bevisste valg og holdninger bak. Ville du servert koteletter til en muslim eller jøde, eller bare vært fornøyd med å kunne gi dem et par poteter?

Ellers må jeg innrømme at når jeg vet at samboern min er bedt om å servere, ville jeg også syntes det var helt naturlig å bidra - vi er liksom på samme linje i selvskapssammenheng. Selv om jeg ikke er vant til at "ungdommen" serverer.

Skrevet

Og jeg hadde blitt forbanna om noen forventet noe av meg, uten å være høflig nok til å spørre først. Uansett hvor gammel jeg enn måtte være.

Hvorfor må det være barnebarna som serverer? Er dere så lite gjestvennlige ovenfor barnebarna, at dere bruker de som serveringspersonal når dere skal ha familiesammenkomster? Hadde jeg vært barnebarn i deres familie, hadde jeg fint takket nei til å komme som gjest, for man er jo ikke gjest men serveringspersonal. Skikk eller ikke, men det er noe som heter å være høflig mot alle gjestene noe dere ikke er.

Til ts:

Jeg syns de var utrolig frekk, og jeg hadde nok ikke vært så hjelpsom som det du tydeligvis var. Jeg hadde nok hjelpt til litt, men ikke under hele selskapet, og spesielt siden de ikke var høflige nok til å spørre. Hva som var forventet spiller liten rolle i mine øyne, for man spør før man forventer en slik hjelp.

Når man inviterer gjester til fest, så er man ikke så frekk at man forventer at de skal være serveringspersonal. Uansett hva skikk og bruk er i den familien, for da bør de virkelig lære seg hva høflighet er. Noe jeg mener at de ikke har vært, og jeg hadde takket nei til fremtidige selskaper i den familien. Så fikk de bli så sure på emg som de bare vil, for man må ikke takke ja selv om det er i familien.

Gjest Stjernedryss
Skrevet
Er man vegetarianer ligger det gjerne litt bevisste valg og holdninger bak. Ville du servert koteletter til en muslim eller jøde, eller bare vært fornøyd med å kunne gi dem et par poteter?

Hvorfor skal det være mer respektert å være vegetarianer, muslim eller jøde, enn å være kresen?

Dersom jeg hadde et stort selskap på f.eks 50 gjester ville jeg ha servert det jeg tror flertallet ville ha likt best. Dersom noen var kresne/vanskelige i matveien fikk de heller plukke det av maten/tilbehøret som de faktisk kunne spise.

Dersom jeg bare skulle ha en middagsgjest ville jeg selvsagt laget noe denne personen kunne spise. Ellers ser jeg ikke noe galt i at vanskelige gjester heller får forskyne seg av kjøleskapet.

Gjest Tigress
Skrevet

Eg trur eg ville venta at eg måtte hjelpe til i eit større lag, det er vanleg at vi yngste må hjelpe til, ellers får ein ikkje sjå nokre av vertskapet. Men det er klart, det går an å spørre. Sjølv om det sikkert ikkje ville bli teke godt i mot om ein sa nei.

Når det gjeld ekstra mat så ville i alle fall ikkje eg ha laga til noko ekstra til dei som ikkje et vanleg mat, det gidd eg ikkje. Men eg brukar seie i frå kva eg skal lage, og vil ikkje folk ha det får dei anten ta med seg mat eller halde seg heime. Eg hatar å lage mat, og lagar ikkje meir enn eg må. Men det er jo litt teit at dei sa det ville vere masse ulik mat der og så var det ikkje det.

Skrevet

Personlig så hadde jeg sagt nei takk med et smil og unnskyldt meg med at jeg var sulten og måtte hjem for å få meg noe å spise ;)

Har aldri hørt om at det er selvsagt at de yngre skal servere, men ut fra denne tråden så er det tydelig at noen har en slik tradisjon. Dersom typen din var klar over det men ikke sa noe så tror jeg at jeg ville hudflettet han litt. Hadde du fått beskjed om det så ville det jo vært helt annerledes. Da er man forberedt og har kledd seg i klær man kan jobbe i.

Skrevet

Har vært borti noe av det samme selv, men det var da snakk om et bryllup. Jeg, søsteren min og samboer fikk vite (fra mamma, ikke de som var ansvarlige for bryllupet) at vi skulle hjelpe til å sette fram litt mat når vi kom dit, noe som jo var OK. Jeg liker å helpe til.

Like før fikk vi beskjed om å ha med oss servitøruniform, og da vi kom dit ble det flere timer med servitørstress uten like! Det var jo temmelig høytidelig, med skjenking av vin til hver eneste gjest, samt å servere hver enkelt med det de måtte ønske. + oppvask etterpå.

Vi fikk ikke betalt, ikke et takk engang. For en hel kvelds jobb vi ikke hadde sagt ja til.

Jeg blir fortsatt litt forbanna når jeg tenker på det, fordi jeg synes det var rimelig frekt, ja. Hadde de spurt hadde jeg sagt ja.

Jeg er i tillegg vegetarianer, men det har ikke noe å si i denne sammenhengen fordi vi ikke fikk mat. ;) Men som vegetarianer forventer jeg ikke spesiell mat bare til meg.

Jeg synes ikke det er rart i det hele tatt, at du synes dette var litt på kanten.

Skrevet

Jeg synes det er merkelig at man kan få seg til å servere gjester mat de ikke kan spise. Jeg hadde følt meg som en elendig vertinne om jeg hadde servert svinekjøtt til vegetarianere, jøder, muslimer eller adventister, for å nevne et eksempel. Spesielt gjelder dette i trådstarters tilfelle. Hun tilbød seg jo å ta med egen mat, men det ble avslått. Da må hun kunne regne med å få servert noe hun kan spise.

Når det gjelder det med at de forventet at du skulle servere, så synes jeg det er vanskelig å si noe. Tradisjonene i familiene varierer og kanskje var det for dem en måte å inkludere deg på. Samtidig synes jeg det er uhørt å forlange noe slikt. Selv om de forventet det, burde de ha vært høflige nok til å spørre deg.

Jeg har sansen for Villa2000s svar :)

Skrevet
Jeg har nylig vært på en fest til en av besteforeldrene til min samboer. Festen ble holdt hos min samboers onkel. Jeg trodde jeg var invitert som gjest, men når vi kommer frem viser det seg at forventningen er at alle vi "ungdommene" (jeg om min samboer er i begynnelsen av 20-åra) skal servere, vaske opp, rydde og lignende på festen.

Jeg hadde også på forhånd sagt at jeg var veggis, men jeg fikk ikke noe annen mat enn tilbehøret til de andre (potet).

Jeg har vært hos disse menneskene en gang før og vil ikke si jeg kjenner dem så veldig godt. Vi fikk ikke noe for jobben vi gjorde.

Er dette litt spesielt? Følte at det var litt frekt at jeg først blir invitert i den tro at jeg er gjest for så å gjøre en gratis jobb og ikke få mat en gang...

Ja, jeg synes det er frekt. Jeg tror jeg hadde vært fristet til å forlate festen. Hadde de spurt først hadde det vært en ting, men hva skal man si når man står der og de spør i det festen har begynt?

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det der før. Sambo sin familie er stor og det er nok av unge der, men fortsatt er det de som holder arrangementet som serverer og rydder inn.

Gjest strykebrett
Skrevet

Kunne ikke vært mer enig i at dette er kjempefrekt!

Hvis noen trenger en tjeneste må de be pent, ikke ta det for gitt.

Og når man inviterer en vegetarianer/jøde/muslim/allergiker synes jeg godt man kan fikse med alternative matretter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...