Gå til innhold

Er dette frekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nylig vært på en fest til en av besteforeldrene til min samboer. Festen ble holdt hos min samboers onkel. Jeg trodde jeg var invitert som gjest, men når vi kommer frem viser det seg at forventningen er at alle vi "ungdommene" (jeg om min samboer er i begynnelsen av 20-åra) skal servere, vaske opp, rydde og lignende på festen.

Jeg hadde også på forhånd sagt at jeg var veggis, men jeg fikk ikke noe annen mat enn tilbehøret til de andre (potet).

Jeg har vært hos disse menneskene en gang før og vil ikke si jeg kjenner dem så veldig godt. Vi fikk ikke noe for jobben vi gjorde.

Er dette litt spesielt? Følte at det var litt frekt at jeg først blir invitert i den tro at jeg er gjest for så å gjøre en gratis jobb og ikke få mat en gang...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske vanlig at "ungdommen" tar serveringsjobben, ja. Men man bør jo få beskjed om det på forhånd, da...

Vegetarmat syns jeg ikke du nødvendigvis skal forlange at eldre mennesker lager, for dem er vegetarianere veldig eksotiske og merkelige, og "litt kjøtt en gang i blant kan da ikke gjøre noe". Tips til neste gang: Ta med mat selv.

Skrevet

Jeg synes det var veldig frekt, både at du måtte servere uten å bli skikkelig spurt og at du ikke fikk skikkelig mat.

Når en spør om noen vil hjelpe med servering så spør en om det. En inviterer ikke til fest og forventer at du skal vite det av deg selv.

Jeg tror jeg hadde følt meg skikkelig lurt!

Er selv veggis og drittlei av å ikke få skikkelig mat.

Ender ofte opp med å spise poteter selv om jeg har presisert mange ganger at jeg er vegetarianer. Jeg pleier også å tilby meg å fikse noe mat selv. Da får jeg alltid til svar at det trenger jeg ikke tenke på. Men ender alikevel opp med den tallerkenen med et par poteter.

Og så blir vi et samtaleemne rundt bordet i tillegg!

"Spiser du bare poteter?"

"Du kan vel ha på litt saus? Kjøttkraft er vel ikke det samme som kjøtt!"

Osv, osv..

Å bli invitert til fest for å servere, og ikke engang få mat..

Jeg hadde nok vært ganske så forbanna, ja :Nikke:

Skrevet
Vegetarmat syns jeg ikke du nødvendigvis skal forlange at eldre mennesker lager, for dem er vegetarianere veldig eksotiske og merkelige, og "litt kjøtt en gang i blant kan da ikke gjøre noe". Tips til neste gang: Ta med mat selv.

Jeg tilbød meg å ta med mat, men fikk beskjed om at det gikk helt fint fordi det skulle være masse å velge i.

Skrevet
Jeg tilbød meg å ta med mat, men fikk beskjed om at det gikk helt fint fordi det skulle være masse å velge i.

Da er det jo helt bak mål at du bare får potet!

Frekt å bli satt til å servere uten å ha fått noe hint om det på forhånd. Var samboeren din inneforstått med det?

Skrevet

OK. Men da har de faktisk antagelig forsøkt. Og antagelig mente de at de hadde masse grønnsaker å velge i. Og det er jo det eneste veggiser spiser, vet du! :ler:

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert selv her jeg sitter :ler:

Skrevet
Da er det jo helt bak mål at du bare får potet!

Frekt å bli satt til å servere uten å ha fått noe hint om det på forhånd. Var samboeren din inneforstått med det?

Han visst at han nok måtte servere litt, men ikke at de forventet at jeg skulle gjøre det og.

OK. Men da har de faktisk antagelig forsøkt. Og antagelig mente de at de hadde masse grønnsaker å velge i. Og det er jo det eneste veggiser spiser, vet du! :ler:

Ja, det er sant :fnise:

Skrevet

Jeg syns det høres helt merkelig ut. Det normale ville være å spørre pent på forhånd om dere kunne tenke dere å stå for servering, rydding osv. Når man inviteres som gjest, er det bare rart at man plutselig skal sørge for at hele selskapet går rundt.

Når jeg er på besøk hos mine besteforeldre eller mannens, er jeg alltid rask med å hjelpe til med rydding av bord osv. Sånn er det jo å være på besøk hos eldre folk. Men de har da virkelig stor stolthet i å varte opp, og ville nok ikke latt gjestene stått for alt. Nå er de oppegående fysisk og mentalt da, noe som jo er relevant her.

Når det gjelder mat, overrasker det meg litt. Da jeg var gjest utenfor min egen familie som barn og ungdom, spiste jeg alltid bare poteter og annet tilbehør. Men i voksen alder, har jeg bare opplevd at folk har anstrengt seg for å servere meg noe jeg kan spise.

Skrevet

Det er helt tullete å forvente at inviterte gjester skal servere og rydde opp, bare fordi de er unge. Og uten å spørre en gang (og sikkert uten å få betalt)?! Nei, det hadde ikke jeg funnet meg i.

Angående maten, så hadde jeg ikke forventet spesiell mat - men du hadde tilbudt deg å ta med mat, og fått beskjed om at det var masse å velge i!! Da hjelper det ikke at de tror at salat og grønnsaker og potet er nok. Hadde dere som spiser kjøtt blitt mett av et sånt "måltid"?

Altså, helt på trådstarter sin side i begge sakene.

Skrevet

Noe slikt har jeg aldri hørt om. I selskap skaffer man jo folk til å servere, man legger ikke det på gjestene. Er det noen uten om TS sin svigerfamilie som faktisk praktiserer dette? At de unge skal varte opp gratis mener jeg?

Jeg (på 22) har vert i en håndfull familieselskaper for å si det sånn, og har aldri blitt bedt om å rørt en tallerken engang uten å få betalt for det etterpå. Selfølgelig kan jeg være med å rydde, men det gjør jeg på eget initiativ, ikke fordi vertskapet forventer det.

Skrevet
Jeg har nylig vært på en fest til en av besteforeldrene til min samboer. Festen ble holdt hos min samboers onkel. Jeg trodde jeg var invitert som gjest, men når vi kommer frem viser det seg at forventningen er at alle vi "ungdommene" (jeg om min samboer er i begynnelsen av 20-åra) skal servere, vaske opp, rydde og lignende på festen.

Ja, noen steder er/var det faktisk vanlig tradisjon (særlig på bygdene kanskje?)!

Det ble oppfattet som en ære, å få den "jobben". Tror ikke dette er så vanlig nå lenger, men i.o.m. dette var eldre mennesker, så holder de kanskje på den gamle tradisjonen? Etter det jeg forstår var din samboer klar over dette? Men du burde også ha vært orientert!

Skrevet

Hvis dette er vanlig i den familien burde samboeren din ha informert deg på forhånd. De mente sikkert ikke noe galt med det, det virker mer som "sånn gjør vi det her" - og det visste samboeren din... ta hn du, ikke "de gamle".

Når det gjelder spesiell mat, så beror nok det på misforståelser og manglende kunnskap hos den eldre generasjonen.

Jeg forstår du synes dette er kjipt, men synes ikke du egentlig skal føle deg forurettet. Neste gangs tar du bare med deg mat uten å si noe og lage noe mer nummer av det, nå vet du hvordan det er der.

(har en mann med div matintoleranse og erfarer at man høster stor forståelse og svært liten praktisk støtte, så det ordner vi selv)

Ellers var jeg selv i en barnedåp en gang til datteren til en venninne. Fullt bunadsoppbud etc og da jeg og min mnn satt oss ned ved bordet - begge i bunad og sølv og alt tilbehør, ble vi spurt av vertskapet om vi ikke kunne servere... *sjokk* Det kan jeg si deg kom brått på. Og vi hadde i hvertfall valgt annet antrekk om vi hadde visst, kan jeg love! Særlig til oppvasken etterpå.

Skrevet

Jeg har vært bort i skikken med at "ungdommen" serverer hos eldre, og også i et par bryllup hos mennesker som henger litt fast i fortiden har jeg sett denne tradisjonen.

Men man blir da alltid spørt først? Synes det var veldig uhøflig om du virkelig har oppfattet det som om du var gjest. Personlig liker jeg ikke tradisjonen i det hele tatt. Synes det er bedre å leie inn noen venner av ungdommen, som ikke er gode venner/familie med de som blir servert.

Når det gjelder veggis spørsmålet trur jeg det er dette man må forvente hos den eldre generasjon. Trur det først er vi som er i 20-30 årene i dag som har en bredere forståelse for det å være vegetarianer selv om vi ikke er det selv. Jeg er også enig i at man bør tilby å ta med mat selv om man har spesielle preferanser, det være allergi, religion eller vegetarianere. Men når jeg har besøk strekker jeg meg for å lage mat som alle kan spise=)

Skrevet

Jeg reiser ikke i familieselskap og forventer å sitte på ræva og skravle, nei. Det er helt selvsagt at alle (ihvertfall de unge) hjelper til, både med oppdekking, servering og oppvask.

Jeg skjønner ikke helt hva slags mat du forventet at de gamle skulle servere spesielt til deg? De har nok regnet det som selvsagt at en vegetarianer har nok med potet og gulrot.

Alt dette må da typen din ha visst om? Jeg har alltid vært helt tydelig på hva som forventes overfor min kjære, og han har hjulpet til uten å mukke.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Jeg vet ikke jeg, mulig jeg er sær, men jeg hadde spurt hva du som vegetarianer spiser hvis jeg hadde fått melding om at noen av gjestene mine var det. Sånn at du også hadde fått mat du også liker. Hvorfor skal alltid gamle folk unnskyldes pga. alderen?

Når det gjelder at det er automatikk i at den yngre garde serverer og ordner alt i selskap for eldre så er ikke det noe jeg er vant til verken fra byen eller bygda, har bodd begge steder. Det må være en familiær eller lokal skikk, men uansett burde man fått beskjed om det for alle nykommere i en familie er sikkert ikke vant til samme skikken. Ellers har jeg ingen problemer med å delta i verken servering eller rydding.

Skrevet
Ja, noen steder er/var det faktisk vanlig tradisjon (særlig på bygdene kanskje?)!

Det ble oppfattet som en ære, å få den "jobben". Tror ikke dette er så vanlig nå lenger, men i.o.m. dette var eldre mennesker, så holder de kanskje på den gamle tradisjonen? Etter det jeg forstår var din samboer klar over dette? Men du burde også ha vært orientert!

Men de som ordnet festen var jo ikke gamle. Dette var som sagt onkelen til min samboer og hans familie.

Hvis dette er vanlig i den familien burde samboeren din ha informert deg på forhånd. De mente sikkert ikke noe galt med det, det virker mer som "sånn gjør vi det her" - og det visste samboeren din... ta hn du, ikke "de gamle".

Når det gjelder spesiell mat, så beror nok det på misforståelser og manglende kunnskap hos den eldre generasjonen.

Jeg forstår du synes dette er kjipt, men synes ikke du egentlig skal føle deg forurettet.

Han trodde da virkelig ikke at de forventet at jeg også skulle servere. Han trodde det bare var han og han fettere og kusiner. Men det viste seg å være alle de unge, samme hvor godt man kjente familien som ordnet festen.

Jeg hadde heller ikke brydd meg om maten, hadde det ikke vært sånn at jeg gjorde en gratis jobb. Det ble bare litt mye på en gang.

Skrevet

Jeg er ikke vant til at "ungdommen" serverer og vasker opp, selv om jeg ikke ville reagert i det hele tatt på å hjelpe til litt (rydde inn tallerkner, hente og sende rundt mat). Uansett er det jo greit å få beskjed på forhånd - særlig om man skal gjøre hele jobben... Det er nok forskjellig hva som forventes rundt omkring, i min familie (byfolk, akademisk og arbeiderbakgrunn) har den ene siden gjerne leid inn hjelp når det serveres flere retters middag (evt alle har hjulpet til å rydde, oppvask o.l taes av vertskapet/hjelpen etter festen), den andre har heller servert enklere ting, koldtbord etc, og også tatt ryddinga selv... I min samboers familie (bygdefolk, arbeiderbakgrunn) gjøres det også "enklere", men vertskapet tar jobben og ansvaret der også... Er det snakk om eldre som begynner å bli skrøpeligere hjelper man vel til litt ekstra.

Å ikke bli servert annet enn potet er jo ganske stusslig, men jeg lar meg ikke lenger overraske over endel menneskers definisjon av vegetarianere.

Skrevet

I min slekt, på begge sider, er det en selvfølge at man hjelper til med å servere og rydde og slikt, særlig vi som er unge og spreke. Vi er sjelden mer enn 30-40 stk, da. Og få -betalt- for å hjelpe til å servere og rydde? Du var jo også en gjest, du fikk mat og slikt. Jeg synes det er snodig å forvente å komme i selskap og bare sitte på ræven og ikke løfte en finger, jeg. I både barnedåper og konfirmasjoner og store dager og slikt er da alle med og hjelper til uten å forvente å tjene peng på det. Det er da virkelig ikke sååå mye jobb, særlig om alle kusinene og fetrene til samboeren din også hjalp til? Hvor mange gjester var det egentlig? Hadde det vært godt over 100 stk og du var alene om jobben så hadde jeg skjønt det, men her høres det ut som det ikke var så mange (siden det var en fest i et privathus), og det var mange som hjalp til.

Jeg er helt uvant med at man leier inn folk til å servere. Unntaket er om man har festen på restaurant eller innleide lokaler hvor det følger med serveringsfolk i prisen.

Skrevet
I min slekt, på begge sider, er det en selvfølge at man hjelper til med å servere og rydde og slikt, særlig vi som er unge og spreke. Vi er sjelden mer enn 30-40 stk, da. Og få -betalt- for å hjelpe til å servere og rydde? Du var jo også en gjest, du fikk mat og slikt. Jeg synes det er snodig å forvente å komme i selskap og bare sitte på ræven og ikke løfte en finger, jeg. I både barnedåper og konfirmasjoner og store dager og slikt er da alle med og hjelper til uten å forvente å tjene peng på det. Det er da virkelig ikke sååå mye jobb, særlig om alle kusinene og fetrene til samboeren din også hjalp til? Hvor mange gjester var det egentlig? Hadde det vært godt over 100 stk og du var alene om jobben så hadde jeg skjønt det, men her høres det ut som det ikke var så mange (siden det var en fest i et privathus), og det var mange som hjalp til.

Jeg er helt uvant med at man leier inn folk til å servere. Unntaket er om man har festen på restaurant eller innleide lokaler hvor det følger med serveringsfolk i prisen.

Og jeg er ikke bra bygden, jeg er fra Bergen, bare så det er sagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...