Gå til innhold

Voksnes oppførsel i affekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke et spørsmål om foreldres ansvar ved barns skade selv om det først kan virke sånn, men må nesten ta med bakgrunnen for spørsmålet.

Jeg hadde en ubehagelig opplevelse i forbindelse med min datter (8) for noen dager siden. Hun og en jevngammel lekekamerat var på vei hjem da de bestemte seg for å kaste blink på en pinne nedenfor en skråning. Det som da skjer er at de bommer med en stein akkurat idet en bil passerer og treffer denne på taket. Resten av historien fortalte ungene hver for seg i ettertid og jeg ser ingen grunn til å tvile på hendelsesforløpet.

Bileieren blir naturlig nok sint. Han begynner å skjelle ut ungene og prøver å true dem inn i bilen. Ungene nekter og sier de ikke har lov å gå inn i bilen til fremmede. Bileieren gir seg ikke og min datters venn gir han til slutt mobilen sin og ber eieren heller ringe politiet og det er tilslutt det som skjer. Ungene ringer selv hver sin foreldre etterpå og politiet på plass og registrerer hendelsen når jeg ankommer stedet. (skaden var, i følge politiet, et nesten ikke synlig merke på taket.)

Både jeg og den andre foreldren ble sjokkerte når vi hørte hva som hadde skjedd. Er det virkelig akseptabel oppførsel av en voksen mann å prøve å tvinge to ukjente unger inn i bilen sin på den måten? Ungene var uforsiktige, men de siktet tross alt ikke på bilen med vilje.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke noen bra reaksjon å prøve å tvinge ungene inn i bilen. Det er jo mye bedre å få navn og telefonnummer, eller løse det slik det ble gjort på barnas initiativ i dette tilfellet. Samtidig skjønner jeg godt at mannen ble sint (og til en viss grad forstår jeg også at man da kan reagere utenfor fornuftige grenser), jeg har selv opplevd at unger har kastet isklumper på bilen og vet hvor skremt man blir (de samme ungene knuste ruta på bilen til en annen i nabolaget mens hun kjørte med baby...). Uansett - jeg håper dere ikke unnskylder ungenes oppførsel fordi mannen gikk over streken, uhell eller ei. Men dere kan jo si at barna bidro til å løse saken på en grei måte når skaden først var skjedd, og at de gjorde rett i å ikke bli med i bilen.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet

Jeg for min del hadde ikke slukt rått hva ungene sier. De kan like gjerne prøvd å treffe bilen - men ikke regnet med at sjåføren skulle stoppe.

Det å kaste stein på biler kan være livsfarlig - og få katastrofale følger .. Jeg synes det er viktigere å poengtere dette enn å gjøre offeret til synder slik du gjør.

Unger må lære seg følgen av sine handlinger ...

Skrevet
Jeg for min del hadde ikke slukt rått hva ungene sier. De kan like gjerne prøvd å treffe bilen - men ikke regnet med at sjåføren skulle stoppe.

Det å kaste stein på biler kan være livsfarlig - og få katastrofale følger .. Jeg synes det er viktigere å poengtere dette enn å gjøre offeret til synder slik du gjør.

Unger må lære seg følgen av sine handlinger ...

Så fordi det kan være sånn, så regner du med at det er sånn? Håper aldri du blir innkalt til å være meddommer.

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet

å skulle dra ungene inn i bilen var helt idiotisk. Å kaste stein i retning der biler kjører er helt idiotisk.

Hadde det vært mine unger hadde jeg bedt om unnskyldning for steinkastinga, men også gjort det særdeles klart hvordan jeg hadde reagert hadde jeg sett fyren prøve å dra ungen min inn i bilen.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Så fordi det kan være sånn, så regner du med at det er sånn? Håper aldri du blir innkalt til å være meddommer.

Jeg snakker om dette som en mor - fordi jeg vet alle barn gjør galne ting iblant og jeg vet hvordan de kan rundsnakke foreldre til å tro akkurat hva de vil ha dem til å tro.

Det er en stor mulighet for at det KAN være sånn .. unger er ikke engler.

At mannen ville ta dem i bilen sin å kjøre dem hjem for å fortelle hva som var skjedd synes jeg ikke er så rart .. Husk at det er ungene som har gjort noe galt - noe de er absolutt gamle nok til se konsekvensene av selv også .. At han prøvde å dra dem inn i bilen kan være noe barna sier for å få fokuset av sin egen handling .. Det er faktisk veldig vanlig at unger gjør det på den måten ..

Skrevet

Barna gjorde noe veldig dumt, og jeg antar at de har lært nå. Men å true barn inn i bilen, er helt horribelt, spør du meg. Barna derimot, var derimot veldig flinke.

Jeg skjønner jo at folk blir sinte, men jeg har så mange ganger sett voksne skjelle ut fremmede barn på det groveste for småting, at jeg blir helt paff. Dette var riktignok ikke noen filleting, altså, og det må de forstå, men det unnskylder ikke hans oppførsel.

Jeg husker forresten en gang jeg som barn kastet løssnø ut i veien med noen venninner. Da var det en dame som stoppet, og mens vi løp fordi hun var så sint at vi ble redde, løp hun etter og hyttet og skjelte. Huff, jeg vil ikke bli en sånn voksen.

Til gjest over: Er det normal oppførsel å prøve å få med seg fremmede barn inn i bilen mot deres vilje? Er det ikke nettopp det vi lærer barn - at de ikke skal bli med fremmede?

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Barna gjorde noe veldig dumt, og jeg antar at de har lært nå. Men å true barn inn i bilen, er helt horribelt, spør du meg. Barna derimot, var derimot veldig flinke.

Jeg skjønner jo at folk blir sinte, men jeg har så mange ganger sett voksne skjelle ut fremmede barn på det groveste for småting, at jeg blir helt paff. Dette var riktignok ikke noen filleting, altså, og det må de forstå, men det unnskylder ikke hans oppførsel.

Jeg husker forresten en gang jeg som barn kastet løssnø ut i veien med noen venninner. Da var det en dame som stoppet, og mens vi løp fordi hun var så sint at vi ble redde, løp hun etter og hyttet og skjelte. Huff, jeg vil ikke bli en sånn voksen.

Til gjest over: Er det normal oppførsel å prøve å få med seg fremmede barn inn i bilen mot deres vilje? Er det ikke nettopp det vi lærer barn - at de ikke skal bli med fremmede?

Det er vel helt normalt å ta med seg unger hjem til foreldrene for å fortelle hva de har gjort .. mannen hadde bil og da er det jo naturlig for ham å ta de med i bilen.

Den steinen kan ikke ha vært så veldig liten så lenge det blir merke i taket på bilen. Tenk om den hadde truffet frontruten .. har dere tenkt hva som kunne vært utfallet? Det er slett ikke sikkert at det kun hadde gått utover denne mannen .. Har dere sett frontruter som er truffet av ting i stor fart? Vi har nylig hatt omvisning i trafikksikkerhetshallen her hvor jeg bor og jeg har sett hvor stor skade slikt faktisk kan forårsake. Ærlig talt - fatter ikke hvordan enkelte foreldre tenker .. Hvis dere har en trafikk-sikkerhetshall i nærheten av der dere bor så ta en tur og se på følgende av livsfarlig lek i trafikken .. ta gjerne med barna også .. Her hos oss blir barn tatt med på omvisning .. hvor de lærer hva som er riktig og ikke riktig oppførsel i trafikken og hva som kan bli konsekvensene av uvettig handling.

Skrevet
Det er vel helt normalt å ta med seg unger hjem til foreldrene for å fortelle hva de har gjort .. mannen hadde bil og da er det jo naturlig for ham å ta de med i bilen.

...

...

Nå tuller du fælt nå Petra. Om du mener ungene snakker usannt så må jeg få si at du svarer "Godag mann. Økseskaft".

Dette er ingen debatt om det var galt av ungene å kaste stein eller ikke. Det tror jeg de fleste er enig om at det var. Problemet til trådstarter er om det kan rettrferdig gjøre en reaksjon som bla.a innebærer at en 8-åring skal la seg tvinge inn i en fremmed bil.

Steinkastingen rettferdiggjør ikke en slik tvang, og det tror jeg du også er enig i.

De fleste barn gjør dumme ting. Også jeg da jeg var mindre. Men å lære barn at de skal sette seg inn i en fremmed bil om de har gjort noe galt (ref steinkasting) er vanvittig slik jeg ser det.

Mannen hadde tydligvis stoppet og bilen stod stille. Alt tyder på at bilen kunne blitt stående eller bare vært flyttet litt om han ville ha tak i foreldrene. Barna hadde dessuten mobiltelefon, og han kunne sikkert funnet tlf nummeret hjem til barna eller til foreldrenes arbeid på denne telefonen.

Konklusjon:

Mannens reaksjon kan IKKE forsvares av steinkastingen.

Skrevet

Det er absolutt ikke normalt. Du mener ikke i fullt alvor at barn skal sette seg inn i fremmede menns biler?

For alt vi vet kan det være at det var denne mannen som brukte situasjonen som påskudd for å lokke med seg barna.

Gjest "gjest"
Skrevet

Hvorfor i helvete gjorde ungene noe så teit i første omgang?

Hadde det vært mitt barn så hadde jeg skammet meg dypt.

Gjest Gjest_Petra_*
Skrevet
Det er absolutt ikke normalt. Du mener ikke i fullt alvor at barn skal sette seg inn i fremmede menns biler?

For alt vi vet kan det være at det var denne mannen som brukte situasjonen som påskudd for å lokke med seg barna.

Vet du ikke at unger er mestere i å dikte opp historier for å dekke over egne handlinger? Det er faktisk helt naturlig at disse barna nå auser opp historien for å få det til å virke som om mannen (offeret) er den store stygge ulven, og de er noe uskyldige små barn som kun kastet blink på en pinne ..

Mannen var sikkert for det første fly forbanna fordi ungene lager bulk i bilen hans .. men mest av alt var han sikkert livredd og tenkte garantert på hva som kunne ha skjedd om ikke ungene hadde hatt millimeterflaks .. For det var det disse "englebarna" hadde .. flaks at de ikke ble skyld i noen død .. Men, men - pytt, pytt .. det var jo de som var offeret i historien ..

Skrevet

Ungene var uansvarlige, de er 8 år og tenkte dessverre ikke på at det kunne komme en bil akkurat i det de bommet på blinken. (Veien er lite trafikkert, men det er en vei og muligheten for at det kan komme en bil er alltid tilstede. Det er en selvfølge for meg, med dessverre så tenkte ikke ungene så langt.) De økonomiske konsekvensene for dette, sammen med disiplineringen av ungene tar vi foreldre, så det er ikke problemet her.

Jeg er faktisk stolt over hvordan ungene håndterte situasjonen når uhellet først var ute. De tok ansvar så godt de kunne i en vanskelig situasjon som var traumatisk for dem. Det betyr at ungene i denne saken handlet rasjonelt selv om de var preget av frykt, mens den voksne (offeret) handlet urasjonelt i sinne. I min verden blir ikke to gale ting til en riktig.

Jeg for min del hadde ikke slukt rått hva ungene sier. De kan like gjerne prøvd å treffe bilen - men ikke regnet med at sjåføren skulle stoppe

Ungene var ikke alene i tiden etter hendelsen, så de hadde ikke anledning til å dikte opp usannheter rundt bileier, ei heller å samkjøre løgnaktige forklaringer. Vi valgte derfor å stole på den historien de begge fortalte individuelt i ettertid.

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Jeg vil si meg enig i at mannen handlet galt i denne situasjonen. Likevel vil jeg ikke dømme han som et dårlig menneske eller noe sånt noe. Antakelig var ikke denne mannen pedagog eller en annen barnekjær person. Han møtte jo på disse ungene i en uheldig situasjon, og i sånne situasjoner blir man gjerne sint og tenker uklart. Han dro jo ikke ungene inn i bilen, og historien endte jo godt. Det er ingen parter her som har gjort noe utilgivelig. Det er idiotisk å kaste stein i nærheten av en bilvei, eller i nærheten av mennsker i det hele tatt, så jeg håper ungene lærte noe av historien. Mannen reagerte feil, men lærte sannsynligvis noe til neste gang han også. Ser ingen grunn til å henge ut mannen i denne historien eller, alle har lov til å gjøre feil en gang i blandt, uansett om man er barn eller voksen.

Gjest Fjøsnisse42
Skrevet (endret)

Det finnes da ikke en vettug voksen som synes at unga skal bli med fremmede menn i bilen i disse tider..?? Det er "nestenepisoder" med gærninger som prøver å lokke med seg unger hele tiden. Har selv hatt to episoder i nærmiljøet siste 6 mnd.

Endret av Fjøsnisse42

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...