Gå til innhold

Vedlikehold av sykkel


Gjest Starya

Anbefalte innlegg

Gjest Starya

Her en høyt elsket sykkel på tre år. Men, til tross for at den er elsket har den nok ikke blitt behandlet deretter. Den står ute i allslags vær (i bod om vinteren) og bærer vel preg av det. Tenker den trenger en oljeskvett her og der, kjede og andre bevegelige deler. Men hva slags olje brukes? Får jeg kjøpt den på vanlige bensinstasjoner? Og kan samme olje brukes på kjede og hele greia? Noe jeg bør passe spesielt på å olje?

Ja det stemmer. Jeg har lite peil.

Der er noen rustflekker på styret. Hva er det beste å gjøre med disse?

Tenkte også jeg skulle gå over den med den lille lakkflaska som fulgte med og flikke på riper og hakk. Må passe på "barnet" må skjønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjest1

Du bør vaske sykkelen skikkelig, minst en gang i måneden helst to til tre ganger. Zalo er greit å bruke.

Så må du smøre alle bedvegelige deler, med en god olje. Ring en sykkelbutikk å spør.

Du bør spesielt olje alle deler der kjedet går. og skekk om det er slark i det. Da kan det være lurt å bytt det ut, så slipper du at det hopper av hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Du bør egentlig bruke en egen sykkelolje, men jeg er ikke så nøye på det. Bruker en universalolje. På kjedet synes jeg det beste er litt tyktflytende olje for den holder lengre. Ellers er 5-56 (verktøykasse på boks) alltid greit å ha i hus. Brukte den f.eks i går på nøkkelen som satt fast i låsen. Det står på boksen at den: penetrerer, smører, rustløser, rustbeskytter og driver ut fuktighet. Fås kjøpt på bensinstasjoner, Europris osv. Du må smøre alle vairene dersom de ikke er tildekket og kjedet selvfølgelig. Pass på at olja ikke drypper på dekk, felg og bremseklosser.

Du kan muligens prøve å få bort rusten med litt skurekrem, men "gammel" rust sitter ofte godt! Hvis ikke prøv 5-56, hvis du kjøper det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til det Julienne sier, vil jeg vel nettopp ikke anbefale en litt tykk olje - men derimot en "tynn" olje, f.eks. en slik spray-olje som hun anbefaler.

Grunnen er at den tyntflytende lettere trenger inn i kjedet, og dessuten blir den tykke etter hvert en klissen "saus" som det lettere setter seg sand og skitt i. Joda, den holder lengre, men likevel er det bedre med en tynn olje - et par ganger i året bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En før kjøpt tynn teflonolje som avviser støv og skitt. Når støv og skitt ikke setter seg blir det mindre slitasje og lettere å trå rundt. Er ikke så mye arbeide å ha på olje litt oftere, og det er verd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Grunnen er at den tyntflytende lettere trenger inn i kjedet' date=' og dessuten blir den tykke etter hvert en klissen "saus" som det lettere setter seg sand og skitt i. Joda, den holder lengre, men likevel er det bedre med en tynn olje - et par ganger i året bare.[/quote']

Det er helt sikkert rett det du sier, men kjedet mitt har blitt litt rustent så jeg må smøre det mye oftere enn 2 ganger i året hvis jeg bare bruker 5-56. Bruker både det og litt tykkere olje jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...