Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare lufte litt tanker. Luftet de til kjæresten i dag også.

Kjæresten har et hus (1,8 mill i gjeld).

Jeg har et hus (600 000 kr i gjeldl).

- mitt hus er halvferdig, dvs skulle ha skiftet tak, vinduer, og dører + andre småting.

Jeg har tenkt å selge huset, og kjøpe meg inn i hans hus. Han har også lyst til det:):):)

Saken er at jeg har spurt han om å ta permisjon et år fra jobb, og at jeg kunnet ha ansatt han til å fikse alt. (Jeg betaler for materialer). Jeg regner med at jeg får 1 200 000 mil . Altså sitter igjen med 600 000 kr i netto. Jeg kan ikke betale han allverden, men er det rettferdig at han har en timelønn, eller at jeg gir han nesten en årslønn. Trekker fra det jeg får for huset. (Han mister inntekt et år, får ikke feripenger).

Jeg kommer dårlig ut med bare 300 000 kr i "innskudd" For at det skal bli rettferdig må jeg betale mer pr mnd ned på lånet.:? -Tenkte på å leie ut huset hans det året han er til meg. Dette blir også en prøveperiode for oss som par.:)

Jeg vet ikke. Jeg ser for meg et perspektiv på 2 år før vi bor her til meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke helt hvordan du tenker, men hvis dere deler overskuddet etter salget er det kanskje ok, selv om 300 000 ikke er så voldsomt til årslønn om han er fagutdannet. Ellers bør han egentlig ha et ordentlig arbeidsforhold med ok lønn, enten som ansatt eller selvstendig (og med forsikring), hvis ikke taper han pensjonspoeng i tillegg til inntekten. Men det viktigste er at dere blir enige og begge synes avtalen er grei.

Skrevet (endret)

Dersom han skal gjøre det der, bør han sitte igjen med minst hele overskuddet ditt i årslønn, da han bl.a. må ha forsikringer og dekke tapt pensjonsopptjening selv.

Endret av Wadjet
Skrevet

Takk for svar.

:)

litt utradisjonell jeg da, men vi får se. Muig jeg tar takst på huset som det er, og selger når boligene går oppover igjen. Jeg kan jo leie ut huset mitt jeg også.

Gjest Snart 42
Skrevet

Men hva ga du for huset? Og er det gjenstående arbeid nok til et helt årsverk? Har du noen idè om hva du evt. måtte ha betalt andre snekkere for å ferdigstille det? Og hva vil materialene koste?

Skrevet

Jeg gav 570 000. Grunnet en vannlekasje måtte jeg ta opp litt mer i lån. 620 000.

Legging av tak tar vel en mnd tid. Skal beholde de gamle eternittplatene under.....

Det er vel neppe et helt årsverk men et halvår iallefall. Har ei kjellerstue også som skulle ha vært isolert, og skifting av to ytterdører pluss 9 vinduer. Invendig stue, kjøkken, soverom er jeg ferdig med. bare noe småtteri som listing her og der. Eventuelt legge veggpanel på tapetserte vegger. (ikke fornøyd med resultatet som er der nå.)

Ønsker ikke å slite han ut heller, så jeg vil gjerne at han tar seg god tid. Han er veldig nøye. Leide en pensjonist tidligere. Han tok 120 kroner i timen, svart.

Taket kommer på litt over 100 000 kroner. Det er decra tak med takrenner. Vinduer og dører får jeg tak i ganske rimelig til en som diver med det rett her jeg bor. 1800 pr stk på vinduer(husmorvindu). pris på Ytterdør 6000 kroner, og verandadør 3000?

isolering, nytt gulv i kjellerstue og veggpanel kommer vel på 15000 kroner

Skrevet

jeg skjønner egentlig ikke problemet her...

en fagutdanna snekker tjener omlag brutto 350 000 kr i året med under 10 års ansinitet. ønsker du at han skal permitere seg fra jobben et år for å arbeide på ditt hus bør du kunne betale han det tjener der han jobber nå, dersom han skal jobbe like mange timer på ditt hus. eller så kan dere begge jobbe på ditt hus etter arbeidstid og komme til en avtale om åssen dere vil gjøre det videre. du betaler for materialer og kanskje du kan betale litt ekstra regninger eller på huslånet hans den tiden han jobber for deg. slik at han får goder ved å arbeide for deg.

hadde jeg stått i denne situasjonen, hadde jeg valgt å kjøpe meg inn for halve summen av husets verdi, så eier dere 50/50 hver av huset. det syns ihvertfall jeg er mest rettferdig.

Gjest Snart 42
Skrevet

Jeg tenker at dette handler mye om hva han synes er greit, men også hva forholdet deres tåler. Hvis han har økonomi til å gå ned i lønn har han jo fordelen av å ha det ganske fritt i f.t. arbeidstid og det høres ut til at det ikke er mer jobb enn at han kommer til å ha mye fri i løpet av året. Jeg synes derfor det er greit at du ikke betaler fullt så mye som han ville hatt i sin vanlige jobb - selvsagt forutsatt at han har økonomi og selv synes fordelen med mer fri kompenserer for nedgang i lønn. Problemet som imidlertid ofte er med "egne prosjekter" er at de har en lei tendens til aldri å bli ferdig. Men du som kjenner han vet hvordan han vil forholde seg til dette.

Når jeg nevner dette med hva forholdet tåler så ser jeg for meg at oppussingsprosjektet fort kan bli gjenstand for negative diskusjoner dere i mellom. Men; også her - dette vet du mer om enn meg for jeg kjenner ikke dere, men når jeg prøver å se meg selv for meg i en slik situasjon så er dette noe av det første ramler meg inn.

Eller hva hvis det blir slutt mellom dere to? Da kan det hende det ikke er så festlig å gjøre ferdig huset og da står han der uten jobb.

Vi vet heller ikke hvordan boligmarkedet ser ut om et år. Det kan gå opp og det kan gå ned - vi vet aldri det og du kan risikere å sitte igjen med svært liten gevinst. Da går det evt. an å leie ut en stund og vente på økte boligpriser.

Hvis dere går for dette tror jeg det kunne vært greit å få et overslag over tidsforbruk/pris fra en annen snekker slik at dere har noe å sammenligne med. Ut fra dette tror jeg også det er greiere å bli enig om en totalsum for jobben. Hvis du skal betale timeslønn kan det fort bli litt ugreit; han må skrive ned timer hele tiden, ikke alle timer er like effektive, en time innom her - en time innom der - tiden går!, plutselig kommer det besøk innom, litt til og fra - ut og handle materaieler, så ble det en halvtimes tlf.samtale, etc. Plutselig mange timer du kanskje ikke synes er like ok å betale full lønn for. Vet ikke helt - bare kan tenke meg at det er litt greiere med èn sum så får han bruke den tiden han vil, bare han er ferdig innen et år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...