Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Vi flyttet inn i en leilighet for to år siden hos et byggelag, altså ikke privat leie. I kontrakten vår står det at dyrehold er lov ved skriftlig tillatelse. Det tolkes altså slik at man kan søke om å ha dyr og hvis man da har tungtveiende grunner så får man en skriftlig tillatelse som sier at man kan ha det dyret man søker om. For en uke siden spurte vi om det var noe spesielt søknadsskjema som skulle brukes eller om det bare var å skrive en fri søknad. Vi ble oppringt med klar tale - nei, i deres leiligheter var det nulltoleranse for dyr og vi fikk ikke søke engang, saken vår ville ikke bli hørt. Deretter kom trusler om oppsigelse ved dyrehold og at "de når som helst kunne ta seg inn i leiligheten for å sjekke forholdene". I utgangspunktet tenkte vi at det var en smal sak å få tillatelse til å ha dyr, vi har egen inngang så dyret vil ikke bruke fellesarealer ved lufting, vi har et skyhøyt depositum til å dekke evt skader på leiligheten, alle må jo følge ordensregler til tross for dyrehold, og det ligger også legeattest til grunn for dyrehold. Nå ønsker vi å flytte - både fordi vi ikke kan ha dyr, og fordi vi føler oss utrygge i vårt eget hjem etter truslene fra utleier om å ta seg inn i leiligheten når han måtte føle for det. Ingenting av dette er jo lov - å nekte dyr skal man ikke med mindre man åpner for dispasasjon, og vår sak ble ikke hørt engang før vi fikk et kontant nei. Utleier har heller ikke lov til å ta seg inn i leiligheten uten å melde fra 14 dager før, med mindre det er brann/stor vannlekkasje/osv. Så vi ønsker altså å bli frigitt fra kontrakten, denne kontrakten har tre måneders oppsigelsestid. Kontrakten er jo ikke gyldig, for i den kontrakten vi signerte sto det at dyrehold var tillatt ved skriftlig tillatelse, men vårt forsøk på å søke ble ikke hørt engang. Utleier sa at de en gang hadde hatt det slik, men etter et problem med en leieboer i forhold til dyr så hadde de endret det. Dette skjedde visst før vi begynte å leie, men likevel står det som det står i kontrakten. Vi leste til og med opp kontrakten med utleier da vi flyttet inn uten at han nevnte at dette punktet ikke var gyldig lenger, og vi har heller ikke fått noe brev i senere tid som sier at dette punktet er endret. Vi føler oss lurt, rett og slett. For å ikke snakke om Emmelinedommen og Husleieloven som sier at husdyr kan ikke nektes så lenge det er gode grunner for det og det ikke fører til store ulemper for utleier og naboer. Har noen vært i en lignende situasjon? Og vet hvordan man går frem? Det nytter vel ikke for en utleier å bare forandre kontrakten og dens innhold uten å få samtykke og underskrift fra leieboer? Vi har sagt opp leiligheten og ønsker altså å bli frigitt fra leiekontrakten den dagen vi finner en ny, dyrevennelig leilighet med gyldig kontrakt.
Gjest Grafica Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Hvem er utleier? Sitter han på noen måte i styret til borettslaget? Det burde være mulig for dere å ta opp saken i styret. Skal kontrakten endres skal dette avklares med leieboer, helst skriftlig, såvidt jeg vet. Det som står i kontrakten dere har, er det som er gyldig og lovlig bindende. Står det der at dyrehold er tillatt med skriftlig søknad, ja da er det det. Dessuten har ikke borettslag egentlig rett til å nekte folk å ha husdyr så lenge dyret ikke skaper store problemer eller er til sjenanse for andre (som du selv sier også). Ellers ville jeg prøvd å høre med en advokat (venner av foreldre/bekjente som kjenner noen kanskje? Eller fri rettshjelp) om hva dere bør gjøre nå. Jeg er nok redd dere må gå gjennom styret i borettslaget uansett. Borettslag er virkelig det dummeste jeg veit om.
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Takk for svar! Vi bor ikke i et borettslag, så det er ikke noe styre her. Han vi har hatt med å gjøre jobber for byggelaget og gjør nok mye annet i sin jobb, men har også ansvar for vårt bygg. Og det er altså han som nå truer med å ta seg inn i leiligheten, samt gir oss et kontant nei på spørsmålet om dyrehold. Jeg og min samboer mener såklart at dette er veldig urettferdig da vi signerte en kontrakt som åpnet for dyrehold ved skriftlig tillatelse. I dag fikk vi ikke lov til å søke engang. Jeg skulle gjerne ha hatt kontakt med en som kan dette i forhold til loven. Dessverre har jeg ikke råd til å snakke med advokat og jeg har heller ingen kjenninger i familie eller vennekrets som kan hjelpe meg på vei. Fri rettshjelp? Kan det være noe?
Gjest Grafica Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Åja, byggelag stod det ja, ikke borettslag. Jeg må lære meg å lese ordentlig Hvis du har et fri rettshjelp-kontor i nærheten så ville jeg nok helt klart tatt en telefon dit, hvis jeg var deg. Det er direkte kontraksbrudd det han driver med.
Silmarill Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 (endret) Takk for svar! Vi bor ikke i et borettslag, så det er ikke noe styre her. Han vi har hatt med å gjøre jobber for byggelaget og gjør nok mye annet i sin jobb, men har også ansvar for vårt bygg. Og det er altså han som nå truer med å ta seg inn i leiligheten, samt gir oss et kontant nei på spørsmålet om dyrehold. Jeg og min samboer mener såklart at dette er veldig urettferdig da vi signerte en kontrakt som åpnet for dyrehold ved skriftlig tillatelse. I dag fikk vi ikke lov til å søke engang. Jeg skulle gjerne ha hatt kontakt med en som kan dette i forhold til loven. Dessverre har jeg ikke råd til å snakke med advokat og jeg har heller ingen kjenninger i familie eller vennekrets som kan hjelpe meg på vei. Fri rettshjelp? Kan det være noe? Både dere og utleier (for dere leier?) har skrevet under på at dyrehold kan det søkes om, så dette kan ikke utleier ta tilbake! Det som er værre er jo at han kommer til å si nei til dere uanset! Han må komme med en saklig begrunnelse for hvorfor han gir dere avslag! At han truer med å ta seg inn i deres leilighet har han ikke lov til! Dersom dere leier, slik jeg forstår at dere gjør ville jeg ha tatt tak i leierboerforeningen vedr. dette! http://www.lbf.no/ http://www.lbf.no/redesign/include/default...%3A11&hl=no eller husleieloven: http://www.bolignorge.no/husleieloven.shtml PS!Han virker ikke helt god han utleieren! Endret 19. august 2008 av Silmarill
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Både dere og utleier (for dere leier?) har skrevet under på at dyrehold kan det søkes om, så dette kan ikke utleier ta tilbake! Det som er værre er jo at han kommer til å si nei til dere uanset! Han må komme med en saklig begrunnelse for hvorfor han gir dere avslag! Vi leier ja. At han kan gi oss et avslag er jeg helt klar over, men da skal det begrunnes som du sier. Uansett tviler jeg på at om det skulle gjøres en saklig vurdering av vår sak med legeattest som begrunner dyrehold så tror jeg ikke at det ville gjøres et avslag. Poenget er at vi har en kontrakt som åpner for søknad om dyrehold og at vi nå plutselig ikke kan søke lenger av en eller annen grunn som ikke vi var klar over i det hele tatt. Leierboerforeningen var et godt tips, takk Jeg må si jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå frem i denne saken, men noe må gjøres.
Brukernavn Skrevet 20. august 2008 #8 Skrevet 20. august 2008 Menneh....det du sier er at du vil flytte....og det utleier sier er at han kaster dere ut dersom dere skaffer dere dyr...da er vel saken grei? Skaff dere dyr, og sørg for at dere har et nytt sted å flytte til når han kaster dere ut...vinnvinn?
Gjest Gjest_Synne_* Skrevet 20. august 2008 #9 Skrevet 20. august 2008 Vi sendte et brev til dem her om dagen og i dag fikk vi svar. Svaret var at kontrakten slettes ikke er endret, vi sto frie til å søke om dyrehold. Samtidig ble det påpekt at dyr blir sett på som en sannsynlig ulempe og at søknaden uansett ville få avslag, da de mente at deres ulempe ved dyrehold er større enn vår legeattest. I praksis vil det jo si et klart kontraktbrudd, mener vi, da kontrakten sier at det åpnes for dyrehold ved skriftlig tillatelse, mens øverste hold innenfor denne organisasjonen sier at det blir avslag uansett. Vi kan altså søke, og med det hjelpe dem med å få det til å se ut som om de følger Husleieloven ved å la leieboere søke. Problemet er at de ikke vil ta noen vurdering og at poenget med å søke faller bort. Vi har allerede (muligens) funnet en aktuell leilighet og vil bare frigis fra denne kontrakten i løpet av de neste ukene. Dette ble ikke kommentert i det hele tatt og vi er ganske så oppgitte. Spørs om ikke fri rettshjelp er neste steget å gå. Det "morsomme" i det hele er at organisasjonen over denne organisasjonen igjen ikke for lenge siden har hatt tvist hvor det ble vedtatt at hunden i denne saken fikk lov til å bli. Flere tips tas mot med takk Menneh....det du sier er at du vil flytte....og det utleier sier er at han kaster dere ut dersom dere skaffer dere dyr...da er vel saken grei? Skaff dere dyr, og sørg for at dere har et nytt sted å flytte til når han kaster dere ut...vinnvinn? Jo, du sier absolutt noe, men fordi hunden vi ønsker har bestillingstid og vi ønsker å komme oss ut herfra så fort som mulig så er det ikke praktisk mulig. Dessuten vil jeg gjerne opptre litt mer modent enn utleierne har opptrådd
Zzyzx Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Ta vare på all skriftlig dokumentasjon om at søknad vil bli avslått uansett, siden det helt sikkert er interessant i forhold til å avgjøre om det er et kontraktsbrudd eller ikke. De har jo med en klausul som i praksis ikke blir overholdt i det hele tatt siden folk må gå rettens vei samma faen. Og så kan det kanskje være mulig å høre med leieboerforeningen hvis du er medlem? Jeg antar at du ikke mener fri rettshjelp, men f.eks. jussbuss eller lignende?
Gjest Sim Skrevet 20. august 2008 #11 Skrevet 20. august 2008 Ta vare på all skriftlig dokumentasjon om at søknad vil bli avslått uansett, siden det helt sikkert er interessant i forhold til å avgjøre om det er et kontraktsbrudd eller ikke. De har jo med en klausul som i praksis ikke blir overholdt i det hele tatt siden folk må gå rettens vei samma faen. Og så kan det kanskje være mulig å høre med leieboerforeningen hvis du er medlem? Jeg antar at du ikke mener fri rettshjelp, men f.eks. jussbuss eller lignende? Enig! Ta vare på all dokumentasjon.Viktig at dere tar vare på svarbrevet dere fikk, der de skriver at det uansett vil bli avslag om dere søker! Det er veldig mange advokater som hjelper dere/veileder dere gratis ved første besøk!Søk på nettet! Fri rettshjelp: Har du inntekt under kr 230.000,- pr år, kan du få fri rettshjelp (gratis advokat betalt av staten). For ektefeller og samboere er inntektsgrensen samlet kr 345.000,- pr år. http://www.gratisadvokat.no/gratisadvokat/...akt-oss-gratis/
Gjest Gjest_super_* Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Dere kan også høre med jusformidlingen om dere har en sak: http://www.jussformidlingen.no/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå