Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha sett litt på KG har jeg lagt merke til at mange spør om fornying av møbler. Da gjerne furumøbler. Så jeg tenkte siden jeg allerede holder på å pusse opp en spisestue at jeg skal vise dere hvordan. Dette er hvordan jeg lærte på trearbeidingfag hovedsaklig.

1. Ha utstyret klart. Jeg bruker følgende:

- Rødsprit vannblanding på spruteflaske

- Mikrofiberklut

- Pussepapir 120

Jeg elsker å gjøre pussearbeidet for hånd, da føler jeg at jeg bruker kroppen mer, men selvsagt kan nesten alle typer pussemaskiner brukes. Husk å alltid pusse med trestrukturen.

Step 1 Forvask

Her vasker jeg over med rødspritblandingen for å fjerne fett,smuss og flekker.

post-17091-1219158124_thumb.jpg

post-17091-1219158196_thumb.jpg

Step 2 Pussing

Pusser vekk all lakk (jeg gjorde det ikke alt for nøye i kriker og kroker da jeg skal male. Men skal man beise må man få vekk ALL lakk)

post-17091-1219158219_thumb.jpg

post-17091-1219158240_thumb.jpg

post-17091-1219158608_thumb.jpg

(ferdigpusset)

post-17091-1219158167_thumb.jpg

Step 3 Ettervask

Når man er ferdig med pussing sitter det igjen mye støv. Aller helst støvsug dette med en børstemunn på støvsugeren. Jeg vasket bare vekk med rødspriten.

Klar for maling! Tråden oppdateres så snart jeg får begynt. Har enda selve bordet igjen.

• 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Da har jeg malt de fire stolene og halve bordplaten pluss litt småtjafs.

Utstyr:

-Butinox interiør oljebasert heftgrunning 249,-

Jeg velger oljemaling pga alle profilene som er på stolene. Oljemaling er enklere å arbeide med og flyter bedre.

-Jordan Ultimate kost ca 59-69,-

Her er det lurt å velge en malekost med skikkelig kvalitet for å unngå hår som ligger igjen, og dårlig fordeling av malingen. Anbefaler ultimate og perfect. Ultimate holder litt lenger.

bildene fjernet

Jordan Ultimate

Min har jeg brukt til 7-10 maleprosjekt til nå, begynner snart å bli på tide å bytte den ut :ler: Men som dere da forstår lønner det seg og kjøpe en dyr, istedet for en pakke billige for hver gang og dårlig male resultat.

post-17091-1221835752_thumb.jpg

Malerulle kan også brukes, bør da være av skum. Det som kan bli mindre fint med rulle, er nuppemønster. Da kan man få kjøpt en fordriver til å stryke lett over for å få et fint og glatt resultat.

Her er resultatet av grunning:

post-17091-1221835814_thumb.jpg

Jeg maler ikke der stolputene dekker, fordi jeg ikke gidder, hehe.

Når jeg får malt alt, begynner jeg med interiør maling og lakk. Stay tuned.

Innlegget er endret iht KGs regler.

mrs_bond, mod

Endret av mrs_bond
Skrevet

YES! Trengte virkelig en saann traad da jeg sikkert har tusen ting som maa males i nyhuset! SPANKS!!!

• 2 uker senere...
Skrevet

Tips: Se etter hakk i møbelet. Er der noen som du helst ikke vil skal synes må man sparkle med eget møbelsparkel, dette får man kjøpt hos fargehandel. Jeg "beholder" hakkene i stolene, men bordplaten må helsparkles da det er mye hakk overalt.

Etter heftgrunning er påført, påfører man sparkel. Dra vekk mest mulig overflødig før du lar det tørke og pusser ned. (da blir ikke det så himla mye å pusse)

Eksempel på hakk: (her har jeg malt første toppstrøk)

post-17091-1222874839_thumb.jpg

Så første toppstrøk er lagt, nå skal jeg pusse vekk evt skjønnhetsfeil og nupper med det fineste sandpapiret jeg har (korn 400). Husk å tørke vekk all støvpuss. Støvsuger med egnet munn eller mikrofiberklut er å anbefale.

Deretter blir det nok et toppstrøk til, i alt 3 strøk.

Jeg bruker Butinox interiør 20 silkematt, noe som skinner hverken for mye eller lite. Om man tar glansgrad 40 ser møbelet bortimot vått ut.

post-17091-1222875208_thumb.jpg

Tips: Legg malekosten i fryseren mellom hver gang du maler. Da slipper du å vaske den og den stivner ikke om den brukes til oljemaling.

Vask oljemaling vekk med olje, vannmaling vaskes vekk med vann.

Tips: Vær flink med å pusse vekk skjønnhetsfeil før siste strøk skal på. Alle strøk påføres tynt.

Så skal det oppdateres med sparkling og lakk etter hvert.

Skrevet

Om man vil ha et rustikk preg på gamle furumøbler eller heltre er Herdins Lakkbeis genialt og enkel å bruke.Finnes i mange fine farger. Anbefales! :)

Skrevet
Om man vil ha et rustikk preg på gamle furumøbler eller heltre er Herdins Lakkbeis genialt og enkel å bruke.Finnes i mange fine farger. Anbefales! :)

Absolutt fint om man ønsker å beholde trestrukturen ja. Mye enklere istedet for vanlig beis, siden du slipper det siste lakkstrøket og mindre forarbeid. (med mindre det er på et bord feks. Da er et strøk lakk gunstig) Jeg har kun prøvd svartbrun, fin og mørk. Hvilken farge har du prøvd?

Skrevet

Jeg har prøvde mahognybrun,mellombrun,teak og mørk eik.Sistnevnte er min farvoritt.:)

Skrevet

Kanskje jeg får prøve mørk eik og da ;)

Skrevet

Det er en fin farge og ikke noe rødpigmenter.Mahognybrun mfl.kan gi veldig rødskjær om treverket er komprimert og glatt.:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...