smofie Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Hvordan er dere når dere skal ha noe nytt til hjemmet? Måå det være nytt? Vi har flyttet i nytt hus, og ville denne gang ha modulsofa. Vi fant en fin, på Bolia.Hadde jeg funnet en jeg likte, men som var fint brukt, kunne jeg gjerne kjøpt den.. Og det som da som forundrer meg er hvor vanskelig det er å få solgt den andre salongen!God som ny, flott og lys moderne fra Living til 3990,-!Hva skjer med folk?Har vi altfor mye penger, eller er vi bare bortskjemte?
Rosalie Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Enten må prisene på bruktmøbler ligge et stykke under IKEA-prisene, eller så må det være skikkelig dyre designmøbler. Jeg kjøper heller nytt fra IKEA enn brukt fra finn.no når prisen er tilnærmet den samme!
Gjest Tanita Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Selv kjøpter jeg bare nytt hvis det ikke er spesielle (f eks antikke) møbler jeg er ute etter som er vanskelige å finne i butikkene. Liker at det er helt nytt og rent.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Tjah, du kjøper jo selv nytt... Det kan jo være at folk rett og slett ikke liker sofaen du vil selge? Jeg ser etter kommode, men på finn.no og fretex har de rett og slett ikke noe som passer med min smak og med den størrelsen på kommoden jeg vil ha. Så da må jeg kjøpe en helt ny fra Bohus i stedet. Det er mye lettere å finne det man er ute etter om man kjøper nytt er min erfaring. Om man har veldig uspesifikke krav som "så lenge det går an å sitte i den er det greit" så kan man jo fint finne noe brukt. Men om man vil ha i en spesiell farge, i et spesielt tekstil, med spesielle mål, så er det ikke lett å finne akkurat det en er ute etter på bruktmarkedet. Og som nevnt over: prisen på den brukte tingen må være en god del lavere om jeg skal gidde. En brukt ting er brukt, levetiden kan være lavere enn ved et helt nytt møbel. Derfor vil det gjerne svare seg å heller bruke 200 kr mer for å kjøpe en ny sofa som varer i 15 år enn å kjøpe en brukt som varer i 10.
Gjest Piper Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Jeg kan godt kjøpe brukt, men da skal prisen være godt under 50 % for at jeg skal gidde å se på det. Og siden ganske mange selger de brukte møblene til 50 %, er ikke jeg interessert i kjøpe de. Da venter jeg heller på salget, og kan få den helt ny til samme pris. Og jeg syns ikke du kan klage på andre, når du selv velger å kjøpe nytt. Andre mennesker har helt sikkert like spesifikke ønsker som det du har, og hvorfor skal ikke de da få kjøpe nytt når du gjør det? Skal man få solgt sine gamle møbler, må man selge de til "gibort" pris.
Gjest TS Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Som dere ser, så skriver jeg "vi"i siste setning, altså; jeg henviser like mye til meg selv;) Forøvrig så synes jeg 3990,- for to sofaer i microfiber OG brunt bord med opprinnelig pris på tilsammen 15200,- er gi- bort-pris;)Ihvertfall når møblene omtrent er så gode som nye.
Gjest Tanita Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Men det er ikke sikkert alle skjønner hva ny-prisen er med mindre du har skrevet hva ny-prisen var i annonsen.
Gjest Piper Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 (endret) Som dere ser, så skriver jeg "vi"i siste setning, altså; jeg henviser like mye til meg selv;) Forøvrig så synes jeg 3990,- for to sofaer i microfiber OG brunt bord med opprinnelig pris på tilsammen 15200,- er gi- bort-pris;)Ihvertfall når møblene omtrent er så gode som nye. Jeg vil snu flisen litt, og spørre om vi egentlig behøver å bytte ut møbler så ofte som vi vil? Når dine "gamle" møbler er så godt som nye, hadde dere da virkelig behov for nye møbler? Selvfølgelig må du få lov til å mene at 3990 for dine møbler er "gibort" pris, men det er ikke sikkert andre mener det samme. Uansett hvor fine de er, så er de og blir brukt. Og mennesker i dag ønsker ikke å bruke mye penger på brukte møbler, og neste fire tusen for møbler er ganske mye penger om man ikke har så mye penger. En kan faktisk få en helt ny sofagruppe på Ikea til samme pris. Selvfølgelig er ikke kvaliteten den samme, men den er ny. Og vi mennesker er nå en gang rare, for vi ønsker heller å betale litt ekstra for å få nye møbler. Endret 19. august 2008 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Som dere ser, så skriver jeg "vi"i siste setning, altså; jeg henviser like mye til meg selv;) Forøvrig så synes jeg 3990,- for to sofaer i microfiber OG brunt bord med opprinnelig pris på tilsammen 15200,- er gi- bort-pris;)Ihvertfall når møblene omtrent er så gode som nye. Man kan få to helt fine sofaer og bord på IKEA til under denne prisen. Det er ikke alle som er interessert i sofaer som en gang har vært nye. Det hjelper ikke at sofaen din var veldig dyr da du kjøpte den og at den er veldig nedsatt i pris om jeg ikke liker den og heller synes at de jeg får billigere på IKEA faktisk er finere. Jeg kjøper heller en billig sofa jeg liker enn en "var en gang i tiden svindyr"-sofa jeg ikke synes er noe særlig.
Vera Vinge Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Jeg må ikke ha noe nytt når jeg skal gjøre nye innkjøp. Vi trenger et ordentlig salongbord, og da leter vi etter brukt. Men det er fordi vi gjerne kunne tenke oss en bestemt type bord fra 60-tallet. Men jeg kunne også sett på nyere, brukte bord om prisen var riktig. Men det er nå sånn at utvalget er noe mindre på finn.no enn om man går i en møbelbutikk (dere vil ikke tro hvor mye "pent brukte" furubord som fins). Jeg ville forresten være mye mer tilbøyelig til å kjøpe bord brukt framfor sofa. Jeg ville tenke at en sofa bærer mer preg av å ha blitt brukt, ved at det kan være flekker eller at den har blitt nedsittet. Men vi har blitt bortskjemte, ja, ingen tvil om det. God råd fostrer dyrere vaner. Derfor har jeg blitt mer opptatt av å kjøpe kvalitet. Vi hadde tidligere en sofa vi hadde fått av noen, og selv om vi lenge ville kjøpe ny (fordi den gamle var dårlig å sitte i), ville vi vente til vi hadde funnet noe vi hadde virkelig lyst til å bruke en del penger på. Jeg vil dessuten heller spare til jeg har råd enn å impulskjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 En annen fordel med å kjøpe nytt er at man da har garantier og returrett, og kan reklamere om det er noe galt med sofaen. Kjøper man den brukt fra en privatperson så er det ikke noe man kan gjøre om det etter en måneds tid begynner å knirke noe voldsomt i noen av fjærene f.eks. (jeg har en sånn sofa hvor det ene setet knirker noe så inn i helvetes mye at jeg har lyst til å brenne hele skiten..).
pittie Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Jeg eeeelsker loppemarked og å pusse opp møblene selv! evt lage dem selv Liker ikke at enkelte behandler møbler som er like god som ny, som bruk og kast. Litt maling gjør underverker. Pluss det er mye kulere med et loppehjem enn et hjem der folk kommer inn å sier: jøss, har du raidet ikea eller?
Gjest Bond Skrevet 19. august 2008 #13 Skrevet 19. august 2008 (endret) Jeg kan godt kjøpe brukt, men finner sjeldent ting jeg liker på finn eller lignende sider. Akkurat nå har vi lit.. khm... 'eklektisk stil' (dvs vi har en del IKEA, en god del brukt - har ikke brukt noe særlig penger for å ha det skikkelig fint siden vi leier). Men i leiligheten vi planlegger å kjøpe kan jeg godt tenke meg brukte møbler i tillegg til nye, men de må passe med smaken min da. Men enkle og anonyme ting som bokhyller og sånt kommer jeg sikkert til å kjøpe en del brukt også. Jeg må også si meg enig at det finnes ganske mange mennesker som spør helt gale priser for sine brukte møbler! Et bord som er kjøpt for 2 år og som hadde kostet 3000 kroner er ikke 'lite brukt' og verdt 2500! Spesielt med tanke på at møbelbutikker har sikkert også hatt salg for de møblene også. Jeg mener da ikke TS her i tråden (jeg syntes det var ganske bra pris der), men å se rundt på finn får meg til å være helt sånn: Endret 19. august 2008 av mrs_bond
Vera Vinge Skrevet 19. august 2008 #14 Skrevet 19. august 2008 Når det gjelder pris på brukt, så virker det som om mange er mer opptatt av hva den opprinnelig har kostet enn hva som kan anses som markedsverdi av brukte møbler. Om man ønsker halv pris av 20 000 for et grusomt bord, bør man kanskje ikke klage over at man ikke får solgt. Greit nok at det egentlig er verdt det, men på bruktmarkedet er det ikke sånn det fungerer. Om man har dyr og spesiell smak, så får man ta ansvar for det, ved at man kanskje ikke får solgt det brukt. Jeg skulle nesten lagt ut linker til noen av de morsomste bordene, for det er mye moro. Ellers så syns jeg også det er morsomt med hjem hvor møblene er en blanding av nytt og gammelt. Vi har et antikt eikebord som spisebord, som har vært i familien min siden slutten av 1800-tallet. Bestemoren min hadde stuet det i kjelleren, fordi hun ikke trodde at noen ville bruke det gamle bordet. (Hun lurte på om vi ikke heller ville ha et rokokkoinspirert bord fra 90-tallet ) Vi har også fått to pent brukte lenestoler fra 50-tallet. I tillegg til at møblene er fine, syns jeg det er koselig å ha noe med historie, kanskje spesielt når de er fra min egen familie.
Alice Ayres Skrevet 19. august 2008 #15 Skrevet 19. august 2008 Jeg har store fobier mot å kjøpe brukt - både møbler og klær. Aner jo ikke hva de forrige eierne har gjort i eller med møblene. Kan jo godt hende at de har sittet nakne i sofaen og prompet. Eller at de har hatt seg så det holder både oppå og under sofaputer. Jeg er ihvertfall ikke interesert i å kjøpe andres gammel promp eller gammel moro. Og hvordan vet jeg at slikt skjer i sofaer? Ja, hva tror dere? Nei, da kjøper jeg heller nye møbler - og om fabrikanten har rullet naken i sofaen - ja, så får det heller være. Altså, i bunn og grunn kjøper jeg ikke brukt fordi det fremstår som direkte uhygienisk.
Gjest Gjest_amk_* Skrevet 19. august 2008 #16 Skrevet 19. august 2008 Som dere ser, så skriver jeg "vi"i siste setning, altså; jeg henviser like mye til meg selv;) Forøvrig så synes jeg 3990,- for to sofaer i microfiber OG brunt bord med opprinnelig pris på tilsammen 15200,- er gi- bort-pris;)Ihvertfall når møblene omtrent er så gode som nye. Hadde du bodd i Trondheim, skulle jeg gjerne ha sett på sofaen din jeg! Skal kjøpe meg ny sofa nå, og hadde det vært noen fine på finn.no som kan hentes i Trondheim skulle jeg gjerne heller ha kjøpt brukt. Kjøper ikke ting på nett som ser gammelt ut..
Gjest bruktsofakjøper Skrevet 20. august 2008 #17 Skrevet 20. august 2008 Vi kjøpte brukt sofa. Har småunger i huset og gadd ikke legge mye penger i dyr sofa pga stor risiko for tusjstrek, syltetøyfingre, klipping med saks, turning i sofaen etc. Annonserte i avisen og fikk tilbud om en norskprodusert kvalitetssofa i ullstoff m/ to lenestoler for kr 800,-. Vet ikke hva ny pris var, sikker dyr. Nesten ikke mulig å se at den var brukt. Var hjemme hos de som solgte sofaen og både ekteparet og hjemmet virket svært ryddig og renslig. Hadde ikke kjøpt den om eierne virket urenslige og ekle. Utseende på sofaen var vel ikke helt min smak, men grei nok. Så er planen å kjøpe en drømmesofa når ungene blir større.
Tusenfryd Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Hvis du ser på www.finn.no og på rubrikken med Gis bort - da er det hevet over enhver tvil at folk har ikke bare god råd, men altfor mye penger. Ja, selvsagt er det mye dritt også, men seriøst... og folk selger ikke ting lenger, de gir bort. For vi har visst så god råd at vi ikke kjøper noe brukt. I går fx så jeg to Bergans bæremeiser på gisbort - de er ganske dyre, og her er det jo bare å hive seg rundt. Barnevogner etc er jo også bare "å hente seg". Samme med tv-er - om man kan akseptere en tjukkas-tv. Selv kjøper jeg gjerne brukt, men det skal ikke se brukt ut. Jeg kjøpte en seng til barnt mitt brukt, et malingsstrøk og vips! Og det var en skikkelig heltre seng som kostet en formue i butikken, men som jeg fikk til noen hundrelapper. Jeg hadde ikke kjøpt en brukt finérseng fra IKEA til to hundre kroner mindre enn den hadde kostet ny. Og hadde den vært uglybuugly hdde jeg ikke en gang vurdert det. (Kjøpte selvsagt ny madrass.) Klær derimot, forstår jeg er vanskelig å bli kvitt. Vi arver masse barneklær vi, men da vet vi hvor det har vært og vi får sett nøye på det. Ikke så lett når man får en postpakke fra andre siden av landet...
Gjest marihan Skrevet 20. august 2008 #19 Skrevet 20. august 2008 Vi har nettopp solgt sofaen vår, en sovesofa og et tvbord på finn. Alt gikk unna med engang. Så ikke alle er like kresne
Gjest Piper Skrevet 24. august 2008 #20 Skrevet 24. august 2008 (endret) Holder på å se etter ting på finn.no nå, men må si jeg reagerer veldig på enkelte selgere. Er det virkelig noen som tror at de får solgt tingene når de vil ha 8000 kr for en salong som kostet 13000? Og et bord til kr 800 (ny pris 1495), hjørnebord til 500 (ny pris 795), bokhylle 1800 (ny pris 2995)? Er det ikke litt naivt å tro? http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link Jeg hadde heller gått på salg, og da eventuelt fått helt nytt til litt dyrere. Men da ville det vært helt nytt. Sjekket prisen hos Ikea, og i dag får du faktisk hele salongen + ekstra trekk for 12100. Og jeg hadde nok betalt 4000 ekstra for å fått det helt nytt,f or da vet jeg i alle fall at det er rent og pent. Endret 24. august 2008 av Piper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå