Gå til innhold

Favoritt kokebok/nettside

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ute etter litt inspirasjon, og lurer på hva som er deres favorittkokebok, eller nettside for mat :)

Skrevet

www.tine.no

www.aperitif.no

www.detsoteliv.no

Skrevet

Kommer an på hva slags mat man liker å lage. Jeg er glad i Joy of Cooking, på tross av amerikanske måleenheter - det beste med den er at den er innom utrolig mange ingredienser, framgangsmåter og kjøkken/land. The New York Times Natural Foods Cookbook er også inspirerende. Schønberg Erkens Store Kokebok liker jeg også. Ingen av disse er illustrert i særlig grad, men jeg liker å lese i dem. Har også mer fristende bøker, f eks av Jamie Oliver og en god indisk kokebok, men det er faktisk ikke så ofte jeg henter oppskrifter direkte fra dem - men de er inspirerende likevel og bra på gode ingredienssammensetninger med variasjonsmuligheter.

Skrevet

www.alltommat.se

Fine søkefunksjoner og masse forskjellige oppskrifter..

Skrevet (endret)

Jeg sier som gjesten over: Det kommer jo veldig an på hva slags mat du liker å lage. Jeg svarer herved ut fra mitt perspektiv:

Dersom du, som meg, ofte liker å ta utgangspunkt i råvarer og vil forsøke å se hva du kan få ut av disse, vil jeg på det sterkeste anbefale det følgende:

Last night's dinner. Dette er en amerikansk matblogg. Jeg synes at absolutt all maten denne damen lager høres utrolig god ut. Og selv om hun naturlig nok har en helt annen råvaretilgang enn den vi har her i Norge, er mesteparten av rettene hun beskriver fullt mulig å lage her. Det jeg imidlertid liker best med denne bloggen, er holdningene hun legger for dagen, og måten hun forholder seg til matlaging på. Denne bloggen er derfor minst like mye noe man kan bruke for å få inspirasjon, som til å søke opp oppskrifter. Det sistnevnte er dog heller ikke noe problem. I høyre marg finner man en liste over ulike råvarer som man kan klikke seg inn på, og som man kan bruke dersom man har en bestemt grønnsak/fisk/type kjøtt/korn osv, og søker inspirasjon.

Oppskriftene til Skye Gyngell, og til dels også Marx Hix på The Independents matsider er det virkelig verdt å ta en nærmere titt på. Andreas Viestads artikler i Magasinet er som regel også gode.

Dersom du er glad i indisk mat bør du sjekke ut Mamta's Kitchen. Disse sidene er drevet av en pensjonert, indisk kvinne i England, og gir en mengde oppskrifter på mat som indere i England (og sikkert også ellers i Europa) spiser hjemme.

Endret av Zia

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...