Gå til innhold

Forlover

Gjest grønnbrud

Anbefalte innlegg

Gjest grønnbrud
Skrevet

Okey, jeg vet veldig lite om sånt, men jeg har to stykker jeg har like lyst til at skal være forlovere, går det ann? Kan man ha to?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Okey, jeg vet veldig lite om sånt, men jeg har to stykker jeg har like lyst til at skal være forlovere, går det ann? Kan man ha to?

Det er litt begrepsforvirring ute og går når det gjelder dette med "forlover" og "vitner". Forlover er den person som skriver under på forlovererklæringen. Her er det bestemt i ekteskapsloven at hver av brudefolkene skal ha én forlover. Det betyr at det bare kan være én person som skriver under på forlovererklærlingen og slik sett er forlover.

Men under vielsen, da sier ekteskapsloven at det skal være minst to vitner til stede. Så er spørsmålet: kan du ha to vitner med deg opp under vielsen? Svaret er som oftest: ja. Det er desstuen blitt ganske vanlig at en av brudefolkene stiller med to vitner.

Gjest Fru Mæla
Skrevet

Man kan ha to forlovere :)

Vi hadde og lyst til det, men vi valgte heller å inkludere vennene våre på forskjellige måter; Vi hadde egne "ringbærere". To venner som kom opp med ringene, pluss at andre venner ble inkludert på andre måter f.eks vært med innkjøp, kjoleprøving, lakking av negler osv.

Skrevet

Jeg skal ha to forlovere. Det vil si to som skal stå fremme med meg i kirken. Og det skal mannen også. Men det er bare en av de to som skal skrive under på papirene og dermed er "korrekt forlover", men det kalles nå to forlovere i dagligtalen likevel.

Skrevet

Så bra da, jeg mente den type forlovere som står oppe ved en i kirken.

Skrevet

Jeg skal også ha to forlovere, min mest dyrebare venn og min skjønne søster. Min kjære er ikke sikker om han skal ha en eller to enda. Syntes derfor dette med ringbærer var kjempetips! Dersom det blir partall eller oddetall med forlovere oppe hos oss ved vigelsen kan de få sine egne oppgaver - liker tanken :)

Skrevet

Det går an ja :) Blir nok mer og mer vanlig, skal selv ha to... Tror det er riktig at kun én kan skrive under papirene, men dette er jo mer en formalitet, ellers i forberedelsene deltar begge likt :)

Skrevet

vi skal ha to hver, og begge har skrevet under på forlover erklæringen, det var ikke noe problem

• 2 uker senere...
Gjest Fru Mæla
Skrevet

Ja som sagt, vi hadde ringbærer og var veldig fornøyd med det. De ble KJEMPE glade når vi spurte dem også. Da vi spurte sa vi det at vi ville gjerne hatt to forlovere, MEN siden kun en kan skrive under på papirene gjør vi det heller på en annen måte. At vi har en forlover, men inkluderer dere andre vennene på litt andre måter. Det funket kjempe bra :)

Jeg skal også ha to forlovere, min mest dyrebare venn og min skjønne søster. Min kjære er ikke sikker om han skal ha en eller to enda. Syntes derfor dette med ringbærer var kjempetips! Dersom det blir partall eller oddetall med forlovere oppe hos oss ved vigelsen kan de få sine egne oppgaver - liker tanken :)
Gjest Fru Mæla
Skrevet

Åj, det var mange :)

Jeg hadde fire og det var helt topp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...