Riskrem Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Jeg eier leilighetem min i dag og har boliglån på den (1,26). Jeg vet om flere som eier to leiligheter og leier ut den ene mens de bor i den andre. De tjener ikke all verden og har lånt hele beløpet i banken for å kjøpe begge leilighetene. Hvordan går man egentlig frem for å få mer lån til å gjøre dette? Hva sier man i banken?
pittie Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Jeg må bare si det, selvom det kanskje er litt OT. Men en jeg kjenner eide to hus og solgte det ene. begge var arv. 3 år senere kom Skattefuten å mente på han aldri bodde i det ene huset (noe han gjorde) og fikk skattesmell på 700.000,- så vært forsiktig og pass på å skatte!
abelille Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 100% lånefinansiering for to boliger høres ikke spesielt lurt ut (om du får det, du må ha en inntekt som forsvarer det). Det er ikke lett å finne et hus som er så billig at det leieinntektene betaler seg selv (med mindre det er en del oppussing man kan gjøre selv før utleie muligens). Banken regner med utleie i 10 av 12 måneder i året (man må regne med at det står tomt i noen perioder). I tillegg må man huske utgifter til forsikring, kommunale avgifter, depositumskontoer, annonsering osv. Det må føres regnskap for utleieenheten, og overskuddet/underskuddet skal føres i eget skjema som leveres sammen med selvangivelsen og skattes for. Det er dessuten ganske mye styr å leie ut, og høy husleie kan føre til at leieboerene flytter ofte.
Sol79 Skrevet 22. august 2008 #4 Skrevet 22. august 2008 Jeg må bare si det, selvom det kanskje er litt OT. Men en jeg kjenner eide to hus og solgte det ene. begge var arv. 3 år senere kom Skattefuten å mente på han aldri bodde i det ene huset (noe han gjorde) og fikk skattesmell på 700.000,- så vært forsiktig og pass på å skatte! OT, men jeg ble bare interessert i å høre hva dette huset ble solgt for, siden man må skatte 28% av et eventuelt overskudd, så høres dette helt vannvittig ut. Det er forøvrig ikke noe problem å bevise at man har bodd i et hus hvis man virkelig har gjort det. Da er man nemlig registert bosatt der...
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2008 #5 Skrevet 22. august 2008 Jeg eier leilighetem min i dag og har boliglån på den (1,26). Jeg vet om flere som eier to leiligheter og leier ut den ene mens de bor i den andre. De tjener ikke all verden og har lånt hele beløpet i banken for å kjøpe begge leilighetene. Hvordan går man egentlig frem for å få mer lån til å gjøre dette? Hva sier man i banken? I grove trekk slik Man får så låne 60-80% av boligenes verdi, hvis inntekten er stor nok til å dekke dette. man får ca 2-3 ganger årsinntekt i lån. inntekt fra forutsigbar utleie taes med. Hvis inntekten er mindre kan man likevel få lån hvis man har rike foreldre el.l. som kan kausjonere. Hvis man arver en bolig og allerede har en bolig man bor i er det lettere å skaffe seg to boliger. Dersom begge boligene er i samme hus (tomannsbolig med to leiligheter som kan regnes som familiebolig) er leieinntekt skattefri. Leieinntekt i en annen bygning er skattepliktig.
Alison Skrevet 22. august 2008 #6 Skrevet 22. august 2008 Hvis inntekten er mindre kan man likevel få lån hvis man har rike foreldre el.l. som kan kausjonere. Det hjelper ikke med kausjonist hvis lånetager ikke har inntekt nok til å betjene lånet. Da må det inn en medlånetager. I utgangspunktet kan du få lån innenfor 80% av kjøpesum (kan strekkes til 90 % hvis lånetager har god likviditet, og 100% ved 1. hjemslån). Skal du låne utover dette må det stilles tilleggssikkerhet og da kan det være kjekt å ha (rike) foreldre el. som kan kausjonere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå